Z Prahy do Plzně rychleji vlakem než autem

Cesta z centra Prahy do středu Plzně vlakem se od tohoto týdne zkrátila na 74 minut a je rychlejší než jízda autem. Umožnila to nová trať mezi Rokycany a Plzní, jejíž součástí je Ejpovický tunel, který je nejdelším tunelem v České republice.

Na stavbu za 6,8 miliardy korun přispívá Evropská unie částkou 3,5 mld. Kč, řekl při zprovoznění klíčového úseku Marc Lemaitre z Evropské komise, generální ředitel DG Regio. »Nová trať (o délce 14 km) je součástí hlavního koridoru Rýn - Dunaj. Přináší výhodu nejen obyvatelům plzeňského regionu, ale díky osobní a nákladní dopravě také celému Česku a Evropské unii,« uvedl Lemaitre. Projekt je spolufinancovaný operačním programem Doprava

»Plzeň patří k centrům, která mají být dostupná z Prahy po železnici do jedné hodiny a k tomuto plánu se postupně přibližujeme,« uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle něj je dalším cílem zvýšení rychlosti mezi Prahou, Plzní a Mnichovem, tedy zdvojkolejnění a elektrifikace trati z Plzně ke státní hranici i na její druhé straně. »Realizaci umožní nedávné rozhodnutí spolkového ministra dopravy o povýšení projektu elektrizace a modernizace německé části spojení do naléhavých priorit spolkového plánu dopravních cest,« řekl Ťok. Přiznal, že se na bavorské straně příprava zadrhla.

Úprava české části trati by měla podle loňských odhadů vyjít na 10 mld. Kč. Stavba je rozdělená na čtyři etapy. Dokončení české části je plánováno na rok 2025, ale je otázkou, jak dlouho bude trvat posuzování vlivů stavby na životní prostředí, výkupy a další řízení. Momentálně je trať z Prahy do Plzně elektrifikovaná a dvukolejná. Z Plzně přes Stod až na státní hranici je ale jen jedna kolej a trat tam elektrifikovaná není.

Podle generálního ředitele investorské SŽDC Jiřího Svobody budou studie proveditelnosti vypracovány v příštím roce. »Pořád ale musíme vycházet z toho, v jakém objemu je teď doprava k Německu. Z pohledu ekonomické efektivity to na plné zdvojkolejnění zatím nevychází,« řekl. Proto je podle Svobody nutné, aby Německo řeklo, jak vážně to myslí a v jakém rozsahu bude nákladní i osobní doprava od Mnichova. »Spolková vláda má sice trať jako hlavní prioritu, ale nestanovila si harmonogram. Zatím to spíše vychází na větší počet výhyben, aby se více jezdilo,« uvedl šéf SŽDC. »Posledních pět let je ale opravdu velký zájem o železniční infrastrukturu, takže do budoucna by mohla vyjít i ta dvojkolejka,« dodal.

Ejpovický tunel má dva 4,15 km dlouhé tubusy. Povolená rychlost je 160 km/h, ale může se v něm jezdit až 200 km/h. Podle Ťoka je první částí plánované vysokorychlostní trati. »Chceme se k ní brzy dostat. V nejbližší době budeme spravovat a zvyšovat rychlost v úseku mezi Berounem a okrajem Prahy,« uvedl. Po nutné opravě této trati bude příští rok ministerstvo a vláda rozhodovat o jedné ze tří variant stavby berounského tunelu.

Na III. koridoru už jsou hotové části Plzeň - Cheb, Beroun - Zbiroh, Zbiroh - Rokycany, Rokycany - Plzeň a průjezd Plzní. Jako poslední se připravuje právě nová trasa Beroun - Praha s dvacetikilometrovým berounským tunelem, který může být v celku, rozdělený na dva nebo i na více tunelů. Doba jízdy z Prahy do Plzně se po dokončení celé trati má dostat na 45 minut.

(ici)

12. 12. 2018  (ici)