Spolková vláda požaduje úpravy starších dieselů, automobilky se k nim ale nemají

Německá vláda přijala opatření ohledně úpravy naftových motorů, zatím se jí ale nepodařilo prolomit neochotu předních automobilek a jejich dodavatelů podpořit úpravu hardwaru ve starších dieselových automobilech, informovala agentura Reuters.

Ministerstvo dopravy vydalo dokument, v němž definuje požadavky takzvaného »všeobecného povolení k provozu«, které je pro schválení modernizace nezbytné. »Teď je na průmyslu, aby vyvinul účinné systémy, které by splnily všechny limity a předpisy,« uvedl ministr dopravy Andreas Scheuer.

Podle sdružení automobilového průmyslu VDA by zákazníci měli spíše kupovat nová auta než modernizovat ta stávající. »Nemůžeme poskytovat záruky na vozidla, v nichž byly upraveny systémy čištění výfukových plynů od třetích stran,« řekl deníku Die Welt šéf VDA Bernhard Mattes. »Pokud byla ve vozidle zákazníka provedena nějaká úprava, pak odpovědnost za škody z ní vyplývající nese on sám a firma, která úpravu provedla,« dodal šéf VDA.

Společnost Volkswagen uvedla, že svým zákazníkům radí úpravy neprovádět. »Všechny dosud známé způsoby mají pro naše zákazníky nevýhody, jako je zvýšená spotřeba paliva a spolu s tím i vyšší emise oxidu uhličitého, v některých případech i nižší výkon,« uvedl ředitel výzkumu a vývoje Frank Welsch. Dodal, že ne každé vozidlo s emisními normami Euro 5 může být upraveno tak, aby nepodléhalo zákazu jízdy.

Podle prohlášení mluvčího ministerstva dopravy spolkový úřad pro motorová vozidla KBA dosud žádnou žádost dodavatelů o úpravu hardwaru neobdržel.

V říjnu vláda předložila plány na snížení znečištění z naftových vozidel. Požádala výrobce automobilů, aby jejich majitelům nabídli obchodní stimuly a úpravy hardwaru. Německé automobilky souhlasily, že majitelům starších dieselových aut v 15 zvláště znečištěných německých městech přispějí částkou až 3000 eur (77 300 Kč) na příslušnou úpravu jednoho vozu.

V celkovém přístupu k problému, jehož řešení by stálo miliardy eur, se ale neshodují. Zatímco VW a Daimler oznámily, že některé náklady na úpravy hardwaru uhradí, společnost BMW to odmítla a nabízí jen pobídky k výměně starších aut za nová. Postoj automobilek podpořil dodavatel Continental, který konstatoval, že vývoj úpravy pro každý model by byl velmi nákladný a časově náročný.

(ici)

3. 1. 2019  (ici)