Zbabělost a podlézavost

Ukrajinští novináři a politici obvinili úřady z cenzury. Stalo se tak kvůli odvolání šéfa veřejnoprávní televize a rozhlasu dva měsíce před prezidentskými volbami, ve kterých se šéf státu Petro Porošenko uchází o znovuzvolení, poznamenala agentura AFP.

Čtyřiapadesátiletý Zurab Alasanija představoval jednoho z mluvčích demonstrací v Kyjevě, které vedly v únoru 2014 ke svržení prezidenta Viktora Janukovyče a nastolení nového režimu. Od té doby stál v čele televize, později i rozhlasu. Alasanija měl podle smlouvy v této funkci setrvat až do roku 2021, přesto jej však rada dohlížející na vysílání veřejnoprávního rozhlasu a televize ve čtvrtek večer během neveřejného jednání tajným hlasováním odvolala.

[o]

Podle rozhodnutí, které zveřejnil sám Alasanija, rada řediteli vytýkala, že nesprávně pochopil princip »odtržení od moci«, což vedlo k »úplné depolitizaci informací«.

Podle agentury Interfax-Ukrajina se zatím 48 novinářů podepsalo pod prohlášení, označující ředitelovo odvolání za projev cenzury za mimořádně nebezpečný precedens.

»Není pochyb, že toto rozhodnutí je politické a bylo přijato ve prospěch režimu,« praví se v prohlášení. »Žádné chyby, kterých se Alasanija a jeho tým mohli dopustit, nemohou ospravedlnit jeho propuštění v tak politicky vypjaté době, dva měsíce před prezidentskými volbami. Považujeme hlasování v radě za projev zbabělosti a podlézavosti.«

Dokument vybízí k okamžitému zrušení hlasování a odstoupení rady, »která svým počínáním ohrozila reformu veřejnoprávního vysílání a vytvořila nebezpečný precedens odvolání vedoucího nezávislé instituce z politických důvodů«.

Autoři prohlášení také oznámili založení sdružení nezávislých novinářů pod názvem Iniciativa 34, pojmenovaného podle článku ústavy o svobodě slova. Součástí sdružení má být také hnutí Stop cenzuře, vzniklé v éře prezidenta Janukovyče.

Příčiny a právní odůvodnění Alasanijova odvolání jsou podle poslance a bývalého novináře Mustafy Najma dosud nejasné, protože rada je dosud oficiálně neoznámila. Každopádně jde o »znepokojivý signál«, když je sesazen šéf »jediné celostátní televize schopné současně hovořit o Porošenkově podnikání, společnostech Volodymyra Zelenského v daňových rájích a o lobbistech Julije Tymošenkové«, poznamenal v narážce na tři hlavní uchazeče o nejvyšší úřad.

»Cíl je jasný: vyčistit ukrajinské vysílání od veškeré kritiky a odhalení před volbami,« tvrdí poslanec Serhij Leščenko, považovaný za předního bojovníka proti korupci v zemi.

Sám Alasanija uvedl, že tento bod na programu jednání rady ani nefiguroval, ani se dosud nedozvěděl příčiny rozhodnutí, které podle něj bylo přijato s porušením všech procedurálních pravidel. Slíbil, že jakmile se oficiální důvody dozví, odvolá se určitě k soudu. Zatím odhaduje, že jde o to, že »alergie režimu na veřejnoprávní televizi dospěla do fáze intoxikace«, tedy otravy.

(čtk)

6. 2. 2019  (čtk)