Mění se ledolamy u Karlova mostu

Výměna ledolamů chránících sedm historických pilířů pražského Karlova mostu, která začala v polovině června, potrvá do přelomu listopadu a prosince. Výměna bude stát 29,5 milionu korun.

Stávající ledolamy slouží od roku 2004 a Karlův most je jediným z pražských mostů, u kterého se používají. Podle radnice by dubové dřevo, ze kterého jsou nové ledolamy vyrobeny, mělo být výrazně trvanlivější než to současné.

Naposledy se ledolamy vyměňovaly dva roky po velkých povodních, které Prahu postihly v roce 2002. Dřevo tehdy město nechalo dovézt z Francie, nyní je z polesí Moravský Krumlov a okolí Strážnice. Podle potápěče Lubomíra Veselého, který má rekonstrukci na starost, práci nejvíce ztěžují naplaveniny kolem ledolamů. »Musíme je vytěžit buď bagrem anebo odsávacím zařízením, abychom neponičili dřevěné piloty,« vysvětlil.

Výměna navazuje na rozsáhlou rekonstrukci mostu, která byla přerušena v roce 2010. Pokračovat se bude opravou oblouků na mostě, ve špatném stavu je například 14. oblouk nad Kampou. Rekonstrukce má podle dřívějších informací trvat asi 20 let a náklady na jeden oblouk mají být několik desítek milionů korun. Město už v minulosti nechalo opravit mostovku a zábradlí.

Karlův most je jednou z nejvýznamnějších národních kulturních památek v centru Pražské památkové rezervace. Původně se jmenoval Kamenný a byl založen v místě strženého Juditina. Stavbu zahájil 9. července 1357 na popud Karla IV. kamenický mistr Otlín, který získal zkušenosti na stavbě staršího kamenného mostu v Roudnici nad Labem. Zakladatelem mostu tak nebyl Petr Parléř, jak se traduje - ten stavbu převzal až po Otlínově smrti.

(ste)

10. 7. 2019  (ste)