Počet karetních transakcí se v sobotu snížil, ubylo i problémů

Lidé dnes platili v obchodech kartou proti pátku méně, používali spíše v hotovost. Ubyly také problémy při placení kartou, v pátek byly platby často zamítány. Vyplývá to z odpovědí zástupců bank, zpracovatelů transakcí a obchodních řetězců na dotaz ČTK. U zpracovatele karetních transakcí Global Payments sice klesl počet transakcí, ale průměrná platba vzrostla proti pátku o 14 procent na 805 korun za nákup. Proti běžnému období lidé utratili více než dvojnásobek.

"V pátek padl rekord v počtu nákupů zaplacených kartou. Zpracovali jsme 6,7 milionu transakcí v objemu 2,7 miliardy korun, průměrná částka transakce byla 707 korun. V dosavadní historii Češi ještě nikdy nezaplatili elektronicky tolik peněz během jednoho dne," sdělil ČTK Ondřej Holoubek, mluvčí společnosti Global Payments, která obsluhuje zhruba polovinu trhu s platebními kartami. Zpracovává transakce pro většinu bank působících v Česku.

"Terminály Global Payments fungovaly naprosto bez problémů, průměrná doba transakce činila 0,49 sekundy. Už během léta jsme posílili naše systémy, abychom byli připraveni na předvánoční nákupní horečku. Zdvojnásobili jsme kapacitu serverů, v tuto chvíli zpracováváme 294 plateb kartou za sekundu. Stále jsme přitom jenom na polovině našich možností, kapacitu máme otestovanou na 600 plateb za sekundu," doplnil Holoubek.

Podle informací některých médií se páteční problémy týkaly plateb, které provozovala ČSOB. To dnes potvrdil i mluvčí řetězce Albert Jiří Mareček. "Zdá se, že nyní se situace s platbami debetními a kreditními kartami stabilizovala. Děkujeme zákazníkům za trpělivost a velmi se jim omlouváme. Je třeba zdůraznit, že chyba nebyla na naší straně, odpovědnost za funkčnost terminálů nese jejich provozovatel, společnost ČSOB. Doufáme, že technické problémy se již nebudou opakovat," uvedl Mareček. Zvýšený počet transakcí platebními kartami v předvánočním období se podle něj pravidelně opakuje a je možné jej předvídat. "Nepřipravenost dodavatele nás proto mrzí. Po skončení vánoční sezony budeme škody bilancovat a zvážíme další postup vůči dodavateli," doplnil Mareček.

Mluvčí ČSOB Michaela Průchová ČTK sdělila, že v průběhu celého dnešního dne mohli zákazníci platit kartou ve standardním režimu. Předvánoční nákupní horečka podle ní nicméně stále pokračuje a platební terminály musejí zvládat rekordní počty transakcí. "Naši technici i další kolegové proto platební síť nadále monitorují a dělají všechno proto, aby naše platební terminály fungovaly. Pokud by přesto nastala situace, že při bezkontaktním placení kartou nebo mobilem některé platební terminály zareagují pomaleji, nebo se transakci nepodaří uskutečnit, doporučujeme zákazníkům po krátké chvíli platbu opakovat. Komplikace způsobené nakupujícím i obchodníkům nás velmi mrzí," uvedla dále Průchová.

Žádné problémy s placením kartami dnes podle svých mluvčích neměly společnosti Tesco a Alza. "Problém s platebními terminály na straně poskytovatele komunikačního rozhraní jsme zaznamenali, nicméně už je vyřešen," dodala mluvčí Alzy Patricie Šedivá.

(čtk)

22. 12. 2019  (čtk)