Klamavá reklama potravinových doplňků

Mnozí výrobci a prodejci potravinových doplňků porušují zákon při vytváření a šíření reklamy. Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) loni kontrolovala v 90 případech různé reklamní kanály 63 provozovatelů a zjistila 71 pochybení.

Uvedl to mluvčí SZPI Pavel Kopřiva. Nejčastěji inspektoři zjišťovali zejména uvádění nepovolených výživových, zdravotních nebo dokonce i léčebných tvrzení a zavádějících informací o potravinách. Podobné problémy zaznamenává SZPI již několik let.

Terčem inspektorů byli zadavatelé, zpracovatelé i šiřitelé reklamy na potraviny. V reklamě lze použít schválená zdravotní tvrzení a dočasně také zdravotní tvrzení, jejichž posouzení nebylo dosud dokončeno a která jsou uvedena na tzv. »On hold« seznamu. Používání léčebných tvrzení je právními předpisy u potravin včetně doplňků stravy zcela zakázáno, protože žádné potravině nelze připisovat vlastnosti léčby. Taková tvrzení jsou vyhrazena pouze lékům.

»Nejvíce případů nevyhovující reklamy jsme zjistili v prostředí internetového prodeje, tedy v e-shopech nebo na reklamních webových stránkách. Nařídili jsme kontrolovaným osobám, aby nevyhovující reklamní sdělení neprodleně odstranily, a zahájíme s nimi správní řízení o uložení pokuty,« uvedl Kopřiva.

Často jde o weby, o nichž SZPI informuje na portálu Potraviny na pranýři v sekci »rizikové weby«, často se podobné reklamy vyskytují v různých televizních magazínech, kde slibují rychlé uzdravení dlouhodobějších zdravotních komplikací.

Kompetence SZPI ke kontrole reklamy se nevztahují na televizní a rozhlasové vysílání. Při kontrolách reklamních kampaní, které zasahují do audiovizuálních a ostatních médií, inspekce spolupracuje s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání.

(ici)

29. 1. 2020  (ici)