Pošta sází na balíky

Česká pošta chce zvýšit počet doručovaných balíků z loňských 44 milionů na 60 milionů v roce 2022. Rozšíří proto v letošním roce svou službu expresního výdeje Balíkovna ze 450 na 1500 míst.

V Česku je podle internetového srovnávače Heureka 25 000 výdejních míst, jedním z největších hráčů na trhu je Zásilkovna s 2800 místy.

Zatímco trh listovních zásilek ročně klesá zhruba o desetinu, počet posílaných balíků podle generálního ředitele České pošty Romana Knapa zejména díky internetovým obchodům roste zhruba sedmiprocentním tempem za rok.

Balíkovny budou umístěné na pobočkách pošty, ale i u smluvních partnerů na místech s velkou koncentrací zákazníků pošty, zejména v obchodních centrech nebo na nádražích. Balíkovny jsou založené na přednostním přístupu k výdeji balíků a garantují vydání zásilky do pěti minut, loni byla průměrná doba čekání pod dvě minuty. Od letošního podzimu bude možné na Balíkovnách balíky individuálně podávat.

»V současnosti jsou čtyři z deseti balíků z e-shopů přepraveny Českou poštou. Balíky jsou rostoucí trh a Česká pošta pracuje na tom, aby si na něm udržela tržní podíl nebo jej dokonce navýšila,« uvedl Knap.

Klíčovými vlastnostmi Balíkovny jsou podle ředitelky služby Jany Sedlákové rychlost, dostupnost a kapacita. Doručení zásilky z e-shopu do Balíkovny do druhého dne pošta garantuje v 95 procentech případů.

Na pobočkách, kde jsou Balíkovny, pošta zavede nové technologie. Budou to válečkové dráhy, díky kterým se výdej zrychlí i při budoucím růstu počtu vydávaných zásilek.

Po Praze s 5159 výdejnami je největší počet výdejních míst v Jihomoravském (2757) a Moravskoslezském kraji (2728). Jeden z největších hráčů na trhu Zásilkovna má v Česku téměř 2800 výdejních míst a dalších 1200 výdejen v zahraničí. Kurýrní služba PPL má přes 1800 výdejních a podacích míst PPL ParcelShop a Uloženka má v Česku a na Slovensku 1300 výdejních a 200 podacích míst.

(ng)

5. 2. 2020  (ng)