Cena zánovních ojetin jde a půjde nahoru

Cena nabízených ojetin na tuzemském trhu se v únoru proti předchozímu měsíci zvýšila o 14 000 korun na 150 000 Kč. V růstu cen se zřejmě již může začít projevovat zdražování nových aut kvůli emisním limitům. Počet inzerovaných aut stoupl o 5000 na 112 160 vozů.

Vyplývá to z aktuálního monitoringu skupiny AAA Auto. Cenový medián jednoho z nejprodávanějších vozů Škoda Rapid se podle těchto údajů proti roku 2019 zvedl o 17 950 Kč. Pro toto srovnání byla brána vozidla ve stáří do jednoho roku a s průměrným nájezdem okolo 15 000 kilometrů. Stejný trend zaznamenala i další Škodovka. Cenový střed Fabie se oproti loňskému roku zvedl o 11 100 Kč.

»V druhé polovině letošního roku očekáváme, že se zdražení dotkne zejména zánovních ojetin, které mají nejblíže trhu s novými auty. Podle našich odhadů se může jednat o deset až 15 procent, což je přibližně polovina emisní pokuty, kterou bude automobilka v případě Fabie platit za nově vyprodukovaný vůz,« uvedl provozní ředitel AURES Holdings, která AAA provozuje, Petr Vaněček.

Ceny starších ojetin podle Vaněčka porostou také, ale ne v takové míře. »Starší ojetiny, dejme tomu pětileté, si cenovou úroveň dlouhodobě drží a výkyvy na primárním trhu je neovlivňují tolik jako zánovní vozy,« dodal.

Stáří aut nabízených v autobazarech a inzerci se pohybovalo kolem 9,4 roku. V únoru se lehce zvedl nejčastější průměrný nájezd, který oproti předchozímu měsíci narostl o 5000 kilometrů na 150 657 km. Mezi inzerovanými automobily se vůbec nejčastěji objevovala Škoda Octavia, hned po ní Škoda Fabia a následně Volkswagen Passat. Na čtvrté příčce žebříčku jej těsně následoval Volkswagen Golf. Škoda Rapid obsadila osmou příčku.

Cena nových vozů se podle analýzy EY v posledním loňském čtvrtletí proti předchozímu období zvýšila o téměř čtyři procenta. Celkově zdražilo 58 % nabízených modelů. Nejvíce zvýšil cenu Ford u nové generace modelu Kuga, naopak jednou ze značek, která ceny nezvyšovala, je japonská Toyota.

(ici)

6. 3. 2020  (ici)