Dopady koronaviru na automobilový průmysl

Nový typ koronaviru se začal šířit loni v prosinci v Číně, která je od roku 2009, kdy předstihla Spojené státy, největším automobilovém trhem světa. Brzy ale pronikl prakticky do celého světa a ovlivnil výrobu aut nejen v Číně, ale i v dalších zemích.

Loni se v Číně prodalo 20,7 milionu osobních aut a více než 25 milionů všech vozidel. V únoru se zde ale odbyt automobilů meziročně propadl o 79 procent na 310 000 vozů, a zaznamenal tak nejprudší pokles v historii.

Většina čínských továren předních světových automobilek byla v lednu a v únoru zavřena. Nových případů nákazy už ale v Číně ubývá a mnoho firem začíná aktivity postupně obnovovat. V březnu se tak podle odhadů propadne v Číně prodej automobilů o 40 až 50 % a podle odhadů čínského svazu výrobců automobilů (CAAM) se prodej aut ve třetím čtvrtletí dostane zpět na běžnou úroveň.

Výrobu obnovil v Číně i největší světový výrobce automobilů Volkswagen, jehož součástí je i automobilka Škoda Auto. Výjimkou jsou závody ve městech Čchang-ša a Urumči. Volkswagen v Číně vyrábí a prodává téměř 40 % svých vozů.

V provincii Chu-pej v centrální Číně, odkud se začal šířit nový typ koronaviru, mají své závody například General Motors, Nissan, Honda či Renault. Zahraniční automobilky v Číně vyrábějí auta ve společných podnicích s čínskými společnostmi. Meziroční pokles prodeje se v únoru u těchto automobilek pohyboval od 70 do 90 %.

Jihokorejská automobilka Hyundai, která je spolu se sesterskou automobilkou Kia Motors pátým největším prodejcem aut na světě, měla v únoru kvůli koronaviru nejnižší odbyt za deset let a byla i první automobilkou, která zastavila načas provoz mimo Čínu. Jihokorejským závodům se totiž nedostávalo dílů, které se vyrábějí v Číně.

Ve Spojených státech, tedy na druhém největším automobilovém trhu světa, podle analýzy americké investiční banky Morgan Stanley klesne letos odbyt aut v porovnání s předchozím rokem o devět procent. Banka odhaduje, že odbyt aut klesne až na 15,5 milionu z loňských 17,1 mil. Americké Národní sdružení prodejců automobilů (NADA) přitom ještě na začátku ledna odhadovalo, že letos odbyt aut klesne mnohem mírněji, a to na 16,8 mil.

Zlomem v automobilovém průmyslu v USA bylo potvrzení prvních dvou případů nákazy ve státě Michigan 11. března. Stát, ve kterém sídlí velká trojka amerických automobilek – Ford Motor, General Motors a Fiat Chrysler - se podílí na celkové výrobě aut v USA zhruba 17 %.

Dočasně uzavřít všechny své továrny ve Spojených státech se už rozhodly automobilky GM, Ford a Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Také japonská automobilka Honda Motor uvedla, že na šest dnů pozastaví výrobu ve svých 12 továrnách v Severní Americe. Jihokorejská automobilka Hyundai pak již uzavřela svou továrnu v Alabamě, a to zjištění, že se u jednoho ze zaměstnanců zjistila nákaza koronavirem.

V Evropě výroba většinou stojí

Jelikož novým centrem nákazy je nyní Evropa, také automobilky na kontinentě již omezují výrobu. Automobilový průmysl v Evropské unii se přitom na celkovém unijním hrubém domácím produktu podílí zhruba sedmi procenty a zaměstnává asi 14 mil. lidí, což je přibližně šest procent pracovní síly EU.

Německá automobilka BMW oznámila, že kvůli koronaviru zastaví výrobu ve všech svých evropských závodech na více než čtyři týdny. Přerušení produkce je zatím plánováno do 19. dubna.

Německý koncern Daimler, do kterého patří značka Mercedes, se rozhodl přerušit většinu své výroby v Evropě, a to zatím na dva týdny. Většinu továren má v Německu, velkou továrnu pak má například i v Maďarsku.

Italsko-americká skupina Fiat Chrysler uzavřela své závody již v pondělí. Odstávka má trvat do 27. března. Opatření se týká šesti provozů v Itálii a po jednom v Polsku a Srbsku.

Americká automobilka Ford Motor oznámila dočasné přerušení výroby v Evropě v úterý. Hlavní závody má v Německu, Británii, Španělsku a Rumunsku.

Britská automobilka Jaguar Land Rover (JLR) dočasně zastavila výrobu ve svém závodě v Nitře. Jaguar Land Rover spadá pod indickou skupinu Tata Motors.

Japonská automobilka Nissan pozastavila provoz ve svém závodě v severovýchodní Anglii, která je největší továrnou na výrobu aut v Británii.

Francouzský výrobce automobilů PSA, pod kterého spadají značky Peugeot, Citroën, DS, Opel a Vauxhall, se rozhodl uzavřít své závody ve Francii, Španělsku, Polsku, Británii, Portugalsku, Německu a na Slovensku již v pondělí. Odstávka má trvat do 27. března.

Rovněž francouzská automobilka Renault uzavřela svých 12 továren ve Francii už v pondělí.

Japonská automobilka Toyota, po Volkswagenu druhá největší na světě, v úterý oznámila, že uzavře své továrny v Portugalsku a ve Francii.

Automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA), která vyrábí v Kolíně, přerušila výrobu ve středu. Další výrobce automobilů v České republice, jihokorejská automobilka Hyundai Motor, uzavře svůj závod v Nošovicích na dva týdny v pondělí.

Německá automobilová skupina Volkswagen, největší výrobce aut na světě, v úterý oznámila, že kvůli koronaviru uzavře na dva až tři týdny své evropské závody. Týká se to i provozů automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi, Kvasinách a ve Vrchlabí. Některé závody byly uzavřeny už dříve kvůli logistickým problémům způsobeným šířením nákazy. Skupina vlastní celkem 12 značek. Patří mezi ně osobní vozy Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, nákladní auta MAN a Scania a rovněž užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.

(ici)

21. 3. 2020  (ici)