Moskevské metro řídí poprvé ženy

Poprvé v dějinách moskevské podzemní dráhy vyjely minulou neděli na jednu z 12 linek vlaky, které řídily ženy.

»První řidičky elektrických souprav v moderních dějinách začaly pracovat pro moskevské metro,« oznámil podnik na sociální síti. Stalo se tak po nedávných změnách v předpisech, které vylučovaly ženy z některých profesí, upozornila agentura AFP.

V moskevském podzemí jezdí vlaky už od roku 1935, ale až dosud je řídili výhradně muži, protože tato profese figurovala na vládním seznamu povolání považovaných za škodlivé pro zdraví žen. Předpis zakazující ženám řadu profesí vyvolával kritiku. Nová vyhláška ministerstva práce, která vstoupila v platnost na Nový rok, zredukovala počet povolání vyhrazených pro muže ze 456 na přibližně stovku.

Argument, že řízení vlaků metra je nebezpečné, protože vyžaduje dlouhé hodiny práce pod zemí, se stal terčem kritiky, vždyť metro nemá problém zaměstnávat ženy jako uklízečky, pokladní či pověřovat je dozorem nad eskalátory. Ženy tvoří více než třetinu z 62 000 zaměstnanců podzemky, která bývá označována za druhou nejvytíženější na světě po Tokiu. Řízení vlaků díky automatizaci »již není spojeno s těžkou fyzickou námahou«, vysvětlil dopravní podnik.

Už loni firma přijala 25 zájemkyň o profesi strojvedoucí, z nichž 12 uspělo v praktických a teoretických zkouškách po absolvování několikaměsíčního kursu. Zkoušky v režii místního drážního úřadu jsou stejné pro ženy a muže a prý dost náročné. Všechny řidičky jezdí na jedné z celkem 12 linek moskevského metra, takzvané Filevské. To znamená, že se denně potkávají v jednom depu. Moskva jich má celkem patnáct. Podle některých pramenů má i stejně linek, když se počítají i takzvané poloviční, tedy ty, které neprocházejí pod celým městem, ale vznikly jako odbočky z hlavních tratí. Podzemka kvůli řidičkám zavedla novou uniformu, přičemž strojvedoucí si mohou vybrat, zda budou vlaky řídit v sukni, anebo v kalhotách, uvedl deník Komsomolskaja pravda.

Také ruské železnice oznámily, že v roce 2021 zaměstnají ženy v pozici strojvedoucí.

Předchozí seznam z roku 2000 vylučoval ženy z práce v hornictví a hutnictví, nesměly se ani stát řidičkami kamionů v dálkové dopravě, plavit se jako námořnice, opravovat auta v servisech, ani se kupříkladu věnovat výrobě dechových nástrojů.

Sovětský svaz zavedl seznam v roce 1974 s cílem ochránit bezpečí žen a jejich schopnost mateřství, která byla v socialistické společnosti považována za stěžejní. Úpravu soupisu provedl od té doby pouze jednou prezident Vladimir Putin krátce po svém nástupu do funkce v roce 2000.

Podle moskevské radnice jsou řidičky metra odměňovány podle stejných tarifů jako jejich mužští kolegové, což ale není běžné. Ženy v Rusku v průměru vydělávají o 30 % méně než muži. Sociologické výzkumy ukazují, že v ruské společnosti přetrvává představa o nutnosti rozdělení profesí na základě pohlaví. Projevuje se mužský šovinismus, což třeba vyjádřil jeden čtenář na webu zmiňované Komsomolské pravdy, když na zprávu o řidičkách reagoval větou:: »V jakékoli situaci, i v případné mimořádné, se budou starat hlavně o to, jak vypadají.« Drážní úřad reagoval lakonickým oznámením, že adeptky splnily všechny kvalifikační požadavky včetně těch, které se týkaly případných mimořádných událostí.

(jo, čtk)

6. 1. 2021  (jo, čtk)