Auta by letos mohla zdražit až o desetinu

Ceny nových osobních aut vzrostly ve druhém čtvrtletí v porovnání se začátkem roku o 2,3 procenta. Za rok by tak současným tempem mohly vozy zdražit téměř o deset procent. Důvodem růstu výrazně nadinflačním tempem jsou legislativní požadavky na snižování emisí a povinnou výbavu, vyplývá z dat pravidelného cenového indexu poradenské společnosti EY.

»Dodatečné náklady automobilek se bohužel promítly až do finálních cen pro spotřebitele. Jejich růst neodvrátila ani rozrůstající se nabídka benzínových, naftových a plug-in hybridních verzí vozidel. Největší růst průměrných cen o pět procent byl evidován u segmentu SUV, kde dokonce o 6,1 % vzrostly ceny vrcholných naftových variant. To odpovídá částce 67 732 korun,« uvedl vedoucí partner EY pro automobilový sektor Petr Knap.

Průměrné dvouprocentní navýšení, odpovídající zhruba částce 15 979 Kč, přišlo u nejvyšších výbav. Zdražily například modely Hyundai Tucson a modely Karoq, Kodiaq, Octavia, Scala od Škody. Vozy na CNG v nejvyšší výbavě podražily o 11,7 %, naftové o 5,9 %.

Ceny základních výbav vzrostly v průměru o 2,9 %, tedy přibližně o 13 705 Kč. Nejvýrazněji se to projevilo v případě cen naftových modelů, kde se příplatek pohyboval kolem 31 021 Kč. V rámci segmentů nejvyšší cenový nárůst o 4,5 % nastal v kategorii SUV. Základní výbava Škody Kodiaq kvůli uvedení faceliftu zdražila o 102 000 Kč, cena Nissanu Qashqai rostla o 52 000 Kč. Vedle SUV zdražily například mini vozy o 4,3 % a nižší střední třída o 2,9 %. Mírně naopak zlevnily elektromobily a auta na LPG.

»Na základě našich aktuálních i historických dat jasně vidíme, jak se ceny osobních automobilů na českém trhu vyvíjejí. Ceny rostou v základních i ve vrcholných výbavách. Od roku 2018 jsme už zaznamenali celkový nárůst o průměrných 13,5 % a zřejmě začíná zrychlovat. Rozhodně nemůžeme očekávat zlevňování v době, kdy jsou kladeny stále vyšší nároky na bezpečnost a udržitelnost vyráběných vozů,« doplnil Knap.

Ceny porostou i kvůli rostoucí nabídce čistě elektrických vozů, které jsou oproti tradičním vozidlům podstatně dražší. Svou roli sehrává i aktuální nedostatek čipů a rostoucí ceny dalších vstupů. Oba tyto faktory významně podvazují výrobní kapacity automobilek.

(čtk)

25. 8. 2021  (čtk)