Mezinárodní letiště ve Vodochodech nebude

Nový majitel výrobce letecké techniky Aero Vodochody nepočítá s vybudováním mezinárodního civilního letiště pro osobní ani nákladní přepravu. Letiště bude sloužit hlavně pro firemní potřeby.

Informoval o tom mluvčí Aera Vodochody Tobiáš Tvrdík. Vytvořit ve Vodochodech mezinárodní letiště, které by mohlo konkurovat Ruzyni, plánoval předchozí majitel Aera, investiční skupina Penta.

Majitelem Aera Vodochody je od září společnost HSC Aerojet, v níž má většinu maďarský finančník Szalay-Bobrovniczky. Menší podíl vlastní tuzemská skupina Omnipol. Největšího výrobce letecké techniky v České republice má v zástavě maďarská státní rozvojová banka MFB Hungarian Development Bank. informoval Seznam Zprávy. Tvrdík informaci potvrdil. Banka podle webu financovala letošní převzetí Aera maďarskou firmou HSC Aerojet. Státní peněžní ústav na transakci půjčil 150 milionů eur, v přepočtu zhruba 3,8 miliardy korun.

»Po změně majitelů Aera Vodochody se s vybudováním mezinárodního civilního letiště pro osobní ani nákladní přepravu už nepočítá. Noví vlastníci společnosti jsou přesvědčení, že letiště ve Vodochodech má sloužit zejména potřebám Aera,« uvedl Tvrdík.

Aero Vodochody podle mluvčího využívá letiště pro lety při vývoji letounů a k zalétávaní letadel po generálních opravách. Na letišti také působí letecké školy a využívají ho privátní provozovatelé letadel.

Letiště Vodochody před osmi lety získalo od ministerstva životního prostředí kladný posudek dopadu svého rozšíření na životní prostředí. Kvůli stížnostem starostů okolních obcí pak ministerstvo své stanovisko zrušilo. Letiště ovšem zrušení souhlasu napadlo žalobou a po zásahu justice se platnost kladného posudku v létě 2017 obnovila. Penta jako investor projektu tehdy plánovala dokončit rozšíření letiště do sedmi let.

Stížnost 12 středočeských obcí proti obnovené platnosti kladného posudku odmítl Ústavní soud. Předloni se pak také stížností obcí odmítl zabývat Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku. Podle dokumentu zveřejněného v informačním systému EIA platnost posudku uplynula v pátek 26. listopadu.

Letiště mělo podle plánů Penty odbavovat ročně až 3,5 milionu cestujících hlavně na linkách nízkonákladových aerolinií a při nepravidelných a soukromých letech. Investor chtěl na rozšíření vynaložit asi tři miliardy korun.

Aero Vodochody je největším výrobcem letecké techniky v ČR a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. Firma se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizaci civilních a vojenských letadel. Součástky dodává také jiným výrobcům letadel, včetně společnosti Airbus. Aero loni hospodařilo se ziskem 57,2 mil. Kč po zdanění, vyplývá z výroční zprávy zveřejněné v obchodním rejstříku.

(ici)

30. 11. 2021  (ici)