Jak se jezdí po Evropě

Nulová úmrtnost při dopravních nehodách v Evropě. Takový je cíl Evropské komise, jehož chce dosáhnout do roku 2050.

Přestože evropské silnice patří v celosvětovém srovnání k těm nejbezpečnějším, stále na nich ročně umírá při dopravních nehodách zhruba 25 500 osob a dalších přibližně 135 000 při nich bývá těžce zraněno. Při pohledu na tato čísla se výše zmíněný cíl rozhodně nejeví jako snadno dosažitelný.

Bezpečnost silničního provozu obecně závisí na třech faktorech. Prvním z nich je infrastruktura, druhým jsou vozidla a třetím pak samotní řidiči.

Ty naše cesty

O infrastruktuře, potřebě jejího dalšího rozšiřování a údržbě, bychom mohli popsat celé stohy papírů. O přetíženosti značné části silničních spojů, hlavně ve Střední Evropě, se netřeba zmiňovat. Německo, země s nejhustší dálniční sítí v Evropě, se sice snaží své dopravní tepny neustále rozšiřovat, ovšem navzdory poměrně rychlému postupu prací je jisté, že po dokončení bude jejich kapacita velmi záhy opět zaplněna.

Pokud bychom se podívali na celkem nekoncepční postup výstavby dopravních sítí v naší zemi, z našich vlád si za posledních 25 let pochvalu nezaslouží opravdu žádná. Možná pouze za prvenství v žebříčcích předraženosti a délkách realizací. To za situace, kdy za posledních 30 let se jenom počet osobních aut v ČR zvedl 2,5x, na současných zhruba 5,4 milionu. Nemůžeme být tedy překvapeni z dopravních zácp, které se staly běžným koloritem v celé řadě našich měst, stejně jako z někde až katastrofálního nedostatku dostupného parkování.

Jak omladit veterány

Při pohledu na vozový park situace není o mnoho radostnější. Průměrné stáří osobního vozu je v EU necelých 10 let, u nás však aktuálně přesahuje 15 let. Je jisté, že v posledních dvou dekádách došlo v segmentu motorových vozidel k razantnímu zvýšení jejich bezpečnosti. Jejich posádky jsou chráněny pevnějšími konstrukcemi vozidel i jejich vybavením, počínaje instalací celé řady bezpečnostních prvků až po škálu chytrých asistentů detekujících případné nebezpečí a schopných v mnoha případech zabránit kolizím. Ty však pro většinu našich řidičů, vzhledem k jejich cenám, zůstávají nedostupnými. Nelze však tvrdit, že stát zde nemůže nijak přispět ke zlepšení situace. Naopak, některé evropské země mohou být příkladem, jak cestou různých stimulů a úlev může stát dlouhodobou a smysluplnou koncepcí své občany motivovat ke koupi novějšího, tudíž bezpečnějšího a ekologičtějšího vozu zároveň.

Učit se, učit se

Téma řidičů pak představuje tu část problému, kterou lze řešit nejsnáze. Podle statistik je v 92 % všech dopravních nehod na vině selhání lidského faktoru. To navzdory stále lepším a »chytřejším« vozidlům. Málokoho asi překvapí, že největší měrou se na nehodovosti podílí mladí a nezkušení řidiči a poté osoby staršího věku, ty ovšem hlavně jako chodci, tedy oběti.

Stejně jako školy by měly své uchazeče co nejlépe připravit na jeho budoucí povolání (bohužel je pravdou, že ani to se velmi často nedaří), také autoškoly mají své žáky co nejlépe připravit na to, co je v reálném provozu může potkat. Pokud by jejich absolventi dostali během výuky, či povinně krátce po ní, možnost vyzkoušení svých reakcí na kritické situace na některém ze středisek bezpečné jízdy, určitě by pro ně jejich první smyk na silnici nebyl obrovským překvapením.

Bohužel, zlepšování přípravy řidičů Zpráva o zvyšování bezpečnosti vozidel v EU, která byla minulý týden schválena na plenárním zasedání Evropského parlamentu, nezmiňovala. Její autor stejně tak neviděl cestu k větší bezpečnosti na silnicích v odklonu značné části nákladní dopravy směrem na železnici, případně vodu tam, kde to je možné... Nicméně je jisté, že v budoucnu i toto bude jedna z věcí, které se nevyhneme.

Jaromír KOHLÍČEK


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.4, celkem 51 hlasů.

Jaromír KOHLÍČEK

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Gartouzek
2017-11-24 15:56
Snížení nehodovosti bezpečnějšími auta a bezpečnějšími
sjlnicemi? Pouhá iluze - hlavní problém je v řidičích. Vzpamínám si
na dávnější besedu v rádiu s odborníkem na silniční nehodovost.
Popisoval, že s nárůstem bezpečnosti aut a silnic (od počátku rozvoje
motorových vozidel) výrazně neklesá počet nehod vzhledem k hodině
jízdy autem. Vysvětloval to tím, že řidiči mají určitou míru
riskování. Například jedna zatáčka: Čím bezpečnější auto a
silnice, tím rychleji řidiči vjíždějí do zatáčky.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.