FOTO - Pixabay

Kdo brzdí rozvoj hlavního města?

Na zastupitelstvu hlavního města Prahy 22. března se strhla velká bitva o záměr vykupovat pozemky potřebné pro výstavbu trasy D metra pomocí soukromého investora, zřejmě firmy Penta. Pravicoví zastupitelé ODS a TOP 09 vyčítali stávající koalici ANO 2011, ČSSD a Trojkoalici (SZ, Starostové, KDU-ČSL) nekompetentnost v Praze cokoliv stavět.

Za vlády ODS v hlavním městě se prý postavily čtyři tramvajové tratě, stavělo se metro ad. Zapomněli ale říci, že to byla ODS na státní úrovni, která prosadila bezhlavou privatizaci a také rozsáhlé, často kontroverzní restituce, čímž byl v mnoha směrech zablokován rozvoj Prahy. Nezmínili, že má významnou zásluhu i na málo funkčním zákonu o vyvlastnění ve veřejném zájmu a na zákonech, které mají stimulovat výkup pro dopravní stavby potřebných pozemků za velmi vysoké výkupní ceny, čímž se reálně stimuluje spekulační chování mnoha majitelů těchto pozemků.

Neřekli, že to byla ODS na celopražské úrovni, která prosadila značně nedokonalý Územní plán Prahy z roku 1999. Zastupitelé TOP 09 pak zapomněli dodat, že to byli oni, kdo s podporou pražských zelených prosadili zrušení metodicky neproblémového konceptu připravovaného nového Územního plánu Prahy a prosadili přípravu takzvaného Metropolitního plánu, značka: developerům je na úkor zájmů řadových občanů dovoleno téměř vše. Protože je připravovaný Metropolitní plán v rozporu s platným zákonem o územním plánování a stavebním řádu, v případě schválení ho ministerstvo pro místní rozvoj bude muset zrušit. To prý je ale jen malá vada na kráse. Hrozba, že Praha bude bez jakéhokoliv územního plánu, zřejmě nevadí.

Rovněž zapomněli uvést, že to byli zastupitelé ODS a později i TOP 09, kteří privatizovali v Praze, často hlava nehlava, a kteří hrubě zanedbávali výkupy pozemků pro potřebné veřejně prospěšné stavby, takže jejich příprava je dnes obtížná.

Zastupitelé ODS samozřejmě nepřiznali, že jejich poslední dva úseky metra Ládví-Letňany a Nádraží Veleslavín – Nemocnice Motol jsou dopravně logisticky hrubě chybné a jejich dostatečné využití cestujícími zůstává ve hvězdách. Samozřejmě také nepřiznali, že výstavba nových úseků metra a tramvajových tratí je ve srovnání s dobou socialismu pomalejší.

Zastupitelé ODS a TOP 09 samozřejmě nepožadovali, aby vedení hlavního města Prahy pro výkup pozemků potřebných pro výstavbu metra D (i řady dalších potřebných staveb) využilo platný zákon o vyvlastnění ve veřejném zájmu a za náhradu, byť nejde o dobrý zákon.

Je pravda, že současné koalici v hlavním městě toho lze vyčítat hodně, včetně prapodivné koncepce rozvoje tramvajových tratí, čar na mapě bez uvedení předpokládaných počtů cestujících, investičních a provozních nákladů, a mnohého dalšího. Pokud si ale někdejší vládci Prahy nechtějí napřed zamést před vlastním prahem, nezní to věrohodně.

Jan ZEMAN


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 3.7, celkem 15 hlasů.

Jan ZEMAN

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.