Průměrné stáří osobních aut na českých silnicích letos v prvním čtvrtletí stouplo o tři čtvrtě roku na rekordních 15,4 roku. Poprvé přitom překročilo hranici 15 let. Mohou za to zejména dovozy starých ojetin.
Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů. V České republice bylo na konci března registrovaných 5,65 milionu osobních aut, což je o 57 000 víc než na konci roku 2017. V prvním čtvrtletí se prodalo 67 873 nových aut a dovezeno bylo 42 430 ojetin. Z toho 51 procent bylo starších deseti let. Vyřazeno z registru bylo 46 558 aut. Ty byly buď vyvezeny do zahraničí, nebo do šrotu.
Podle experta na automobilový průmysl z EY Petra Knapa prodlužování průměrného věku vozů platí pro celou Evropskou unii, kde nedávno přesáhlo deset let a dále stoupá. »V ČR je situace výrazně horší než průměr EU. A to i přesto, že máme vysoký počet fleetových zákazníků, kteří auta obměňují rychleji než fyzické osoby. Bohužel u nás je stále relativně liberální dovoz ojetých vozů. Průměrný věk aut také zvyšuje stále relativně početná skupina vozů starších 20 a více let, které jsou levně udržovány a na drobné popojíždění svým majitelům zcela postačí. Manuální zručnost českých řidičů a jejich šetrnost hrají určitě svou roli,« řekl Knap.
Rekordmanem v průměrném stáří vozidel je kategorie motocyklů, kde věk 1,12 milionu registrovaných strojů dosahuje 33,7 roku. Následují traktory s průměrem zhruba o jeden rok nižším.
(ici)
Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)
Hodnocení: 1, celkem 2 hlasy.
Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.
Diskuse k článku
Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.