FOTO - Pixabay

Středoškolské potíže s posuzováním důvěryhodnosti

Čeští středoškoláci mají potíže s porozuměním zprávám a neumí je kriticky hodnotit. Zhruba polovina studentů středních škol nepozná rozdíl mezi komerčním a zpravodajským sdělením. Vyplývá to z výzkumu, který udělala agentura Median.

Průzkumu se v květnu a červnu zúčastnilo 1002 žáků gymnázií, středních odborných škol a učilišť. Výsledky průzkumu mimo jiné ukázaly, že takzvaná mediální gramotnost ovlivňuje to, jak lidé vnímají novináře. Jeho autoři zjistili, že většina mladých neví moc o tom, jak fungují internetové vyhledávače a sociální sítě, i když z nich čerpají většinu zpráv. Nejsou si také jisti tím, která média jsou veřejnoprávní, co jsou dezinformační weby a kdo vlastní soukromá média.

Mediální gramotnost, tedy schopnost porozumět informacím a třídit je, má podle autorů výrazný vliv na vnímání role médií v demokratické společnosti. Žáci s větší mírou této gramotnosti výrazně častěji souhlasí s tvrzením, že jsou nezávislá média důležitá pro fungující demokracii. Tito středoškoláci také považují za méně důvěryhodná média, která vlastní politici, ukázal průzkum.

Kolem třetiny dotázaných v průzkumu uvedlo, že zná nějaké dezinformační weby. Asi 88 procent žáků zároveň odpovědělo, že se na internetu setkává s nepravdivými informacemi. Při posuzování důvěryhodnosti dvou zpráv, z nichž jedna byla ze zpravodajského webu a druhá z dezinformačního, zvolila správnou odpověď polovina středoškoláků.

Žáci středních škol si v průzkumu nebyli jisti, která média jsou veřejnoprávní. Mnozí označili za veřejnoprávní i komerční televize, rádia nebo weby. Například web Parlamentnilisty.cz považuje za veřejnoprávní, nebo neví, zda je či není médiem veřejné služby, přibližně 57 procent žáků, uvedli autoři průzkumu.

Respondenti se neorientovali ani ve vlastnících soukromých médií. Nejvíc znali Jaromíra Soukupa, kterého správně k TV Barrandov přiřadilo 62 procent dětí. U ostatních soukromých médií klesl podíl správných odpovědí pod polovinu. Například web iDNES.cz spojilo správně s premiérem Andrejem Babišem (ANO) 48 procent respondentů a web Aktuálně.cz se Zdeňkem Bakalou 35 procent studentů.

To, že obsah zobrazovaný na síti Facebook řídí matematické algoritmy, věděly v průzkumu asi dvě pětiny žáků. Podobné množství jich nevědělo, že příspěvky s označením »Sponzorováno« jsou placená reklama. Studenti z gymnázií odpovídali celkově lépe než ti z ostatních škol.

(zku)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 7, celkem 6 hlasů.

(zku)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


hajek.jiri51
2018-09-08 11:57
Máte pravdu pane Fronda. A čí to zásluhou jsou ti středoškoláci tak
zmateni? Není to, náhodou, cílem? Na co je dobré míchat dohromady
formu, internet, s obsahem? Celý ten "výzkum" je jaksi
"upocený" a nanic. Například ta argumentace se Soukupem.
Vždyť stačí jen zavadit o TV Barrandov a je to jen Soukup, potom Soukup
a nakonec hlavně Soukup. na rozdíl od iDnes. Koho zajímá kdo je v
pozadí ( a přece to ví 48% dětí - zázrak).
fronda
2018-09-07 23:21
Taky znám několik dezinformačních médií. Zejména tedy ČT, ČRo nebo
Hospodářské bakalonoviny.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.