Ilustrační FOTO - Pixabay

Obchod s auty na vrcholu před změnou normy

Změna emisní normy, která začala platit od září, podpořila růst prodejů nových osobních automobilů v Evropské unii v předchozím období. Nezvykle vysoký odbyt byl zaznamenán zejména v letních měsících.

V červenci poptávka po nových autech meziročně stoupla o 10,3 procenta, registrováno bylo téměř 1,3 milionu osobních vozů. V srpnu, který bývá nejslabším měsícem roku, činil nárůst 31,2 % na více než 1,1 mil. vozů. Vyplývá to z údajů, které zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Za mimořádným růstem podle ACEA stojí zavedení nové metodiky měření emisí a spotřeby automobilů WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure), která se týká všech nově registrovaných vozidel od 1. září 2018. Někteří výrobci proto nabízeli vozy před WLTP za velmi atraktivní ceny.

Důvody vysokého nárůstu prodejů potvrdil Haló novinám analytik ČSOB Petr Dufek. Některé automobilky podle něj zatím nestíhají měřit podle nových pravidel. »Takže na místo obav o poptávku začínají mít výrobci starost o dostatek parkovacích míst, kam mohou nezkontrolovaná auta odstavit. Vzhledem k tomu, že může jít o desítky tisíc vozů, nepůjde rozhodně o triviální problém, který by se dal přehlédnout i ve velkých číslech z ekonomiky jako je ta naše. A nejenom v zásobách…,« uvedl analytik.

V srpnu se nejvíce dařilo automobilce Renault, která zvýšila prodeje o 56,4 %, její partner Nissan pak o 46,3 %. Volkswagen zaznamenal růst o 39,3 % a Fiat Chrysler o 38,9 %.

Prodej nových osobních automobilů v EU se za prvních osm měsíců letošního roku meziročně zvýšil o 6,2 % na 10,8 mil. vozů. Co se týče hlavních trhů, za prvních osm měsíců registrace nových osobních automobilů vzrostly ve Španělsku o 14,6 %, ve Francii o 8,9 % a v Německu o 6,4 %. V Itálii stagnovaly a v Británii o 4,2 % klesly. V České republice registrace podle ACEA stouply o 4,3 %.

Český Svaz dovozců automobilů již začátkem měsíce oznámil, že prodej nových osobních aut v ČR od ledna do konce srpna meziročně stoupl o čtyři procenta na 193 252 vozů. V srpnu registrace vzrostly o 31 %.

První je značka Škoda s 59 320 registrovanými osobními auty, následují Volkswagen (19 640 aut), Hyundai (15 007 vozů), Dacia a Ford. Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Octavia s téměř desetiprocentním podílem, Fabia s osmi procenty a Rapid s podílem na trhu přes pět procent. Na dalších místech jsou Hyundai i30 a Škoda Superb.

»Automobilový průmysl je největším tuzemským průmyslovým oborem vytvářejícím přímo přes šest procent hrubého domácího produktu nebo také 23 % přidané hodnoty celého zpracovatelského průmyslu. ČR je proto zemí nejvíce závislou na výrobě dopravních prostředků v celé EU navzdory tomu, že o poznání menší Slovensko produkuje (montuje) více osobních automobilů na hlavu. Pokud k tomu připočteme celé řetězce dodavatelů působící v jiných průmyslových oborech, je evidentní (a čísla z posledních let to jen potvrzují), že úspěch české ekonomiky je úzce spojen právě s vývojem automobilového průmyslu. S trendy poptávky v zemích EU, neboť tam směřuje naprostá většina místní produkce, a dalšími výzvami, mezi které patří v posledních letech zejména nástup elektromobilů nebo nové regulace směřující k dalšímu snižování emisí,« uvedl Dufek.

Prodejní boom ale zřejmě letními měsíci skončí a po něm lze zákonitě očekávat pokles poptávky.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 7, celkem 1 hlas.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.