L-39NG. FOTO - wikimedia commons

Aero Vodochody dnes představilo nový letoun L-39NG

Aero Vodochody představilo nový letoun L-39NG, jde o nástupce legendárního cvičného letounu L-39 Albatros. Sériová výroba začne v roce 2020, dnes byl představen takzvaný předsériový stroj, který má poprvé vzlétnout na konci letošního roku. Letoun má větší dolet než jeho předchůdce, lepší aerodynamické vlastnosti, je bezpečnější a lehčí. Aero Vodochody už má objednávku na čtyři desítky strojů, o dalších jedná.

"Navazujeme pouze ve svém jménu na tu původní historii. Je to postavené úplně od začátku," uvedl programový manažer Martin Hönig. Cvičné podzvukové letadlo bude využívané především pro trénování. Dosahuje rychlosti 750 kilometrů za hodinu.

Drak letounu je z velké části vyroben z kompozitních materiálů, zásadní změnou je umístění nádrží do křídel. L-39 i odvozené typy měly kromě trupu palivo v přídavných nádržích na koncích křídel.

Na dodání nového letounu Aero už dříve získalo několik zakázek, například do Portugalska, USA či Senegalu. Cena letounu se pohybuje řádově v desítkách milionů dolarů. "Předpokládáme, že se množství objednávek výrazně zvýší," dodal Hönig. Dodavatelem projektu L-39NG je více než 40 českých průmyslových firem. Aero Vodochody očekává, že světová poptávka po cvičných letounech dosáhne v příštích deseti až 15 letech až 3000 strojů. O letouny bude mít zájem i česká armáda, kolik jich ale plánuje pořídit, je podle ministra obrany Lubomíra Metnara (za ANO) ještě na další debatu.

Podle pilota Davida Jahody je letoun levný, ale konkurenceschopný, je vybaven moderními technologiemi, špičkovými vystřelovacími sedadly. "My chceme, aby sdílel stejné vlastnosti, jaké měl ten původní letoun, to znamená byl jednoduchý na pilotáž, ale zároveň dostatečně náročný pro žáka tak, aby byl schopen projít tím výcvikem efektivně a zároveň, aby byl jednoduchý na provoz a údržbu," řekl Jahoda.

Majitelé L-39 mohou využít také program L-39NG, do strojů lze namontovat nový úspornější motor americké výroby a také modernější přístrojové vybavení, v případě pořízení nové generace letounu lze motor i vybavení použít v novém stroji.

Mezi lety 1970 až 1997 bylo vyrobeno přes 2800 letadel původní varianty L-39, sloužily či slouží téměř ve 40 zemích. Kromě vojenských letectev získal po skončení studené války popularitu u civilních provozovatelů, zejména v USA. Kromě cvičných účelů umí Albatrosy plnit i lefvčhké bitevní úkoly.

Odhadované náklady na vývoj nového letadla L-39NG činí asi miliardu korun. Finančně se na něm podílí i největší český obchodník s vojenským materiálem Omnipol. Zhruba poloviční podíl na financování vývoje má Česká exportní banka.

Aero je největším výrobcem letecké techniky v ČR. Zabývá se vývojem, výrobou, prodejem a servisem vojenské i civilní letecké techniky. Kromě vlastních letadel se podílí například na vývoji a výrobě křídla malých dopravních letounů typu CSeries Bombardier a vývoji a výrobě komponent pro vojenský dopravní letoun KC-390 Embraer. Dodává také kokpity pro vrtulníky UH-60M Black Hawk.

(čtk)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6, celkem 16 hlasů.

(čtk)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


yucon.fox
2018-10-15 15:42
Nějak z toho výčtu úspěchů vypadla "veleúspěšná" L-159
Alca
hajek.jiri51
2018-10-14 19:30
Tak, jak bylo naznačeno, uvažují opravdu všichni. Proto se svět ze
srabu jen tak lehce nedostane. Zbrojní akce, kde je často středem
obdivu "hrdina" vietnamské války B-52, lámou rekordy
návštěvnosti. Česká letadla budou zabíjet, na to se vsadím, a zisky
z toho skončí bůhví u koho. Prázdné řečí o "lidských
právech" se všemu podobnému, co se dotýká zbrojních kšeftů,
vyhýbají jako čert kříži..
svaty_vaclav
2018-10-14 16:50
L-39 Albatros je letoun vyvinutý a vyráběný za socialistického
Československa. Zlaté české ruce vyrobily letadlo, které nemělo a
nemá ve světě konkurenci. Na tomto úspěchu se nyní po listopadovém
puči 1989 chtějí přiživit cizozemští kapitalisté v rozbitém
Československu. V podstatě do nezměněného letounu jen namontovali
novou elektroniku, kterou byl socialismus také schopen vytvořit. Zisky z
prodeje nového Albatrosu jistě potečou zase do ciziny, jak je po
listopadovém puči obvyklé u zcizeného československého průmyslu.
jirichmelarcik
2018-10-14 15:22
Aby se výroba vyplatila,bude se postupovat jak nechcete. Ale proč bychom
se měli lišit od jiných podobných výrobců?
hajek.jiri51
2018-10-14 11:18
Technicky bezesporu úspěch. Neměly by se ale dodávat všem, hlavně
těm ne , kdo nemají na plnohodnotné bitevníky. To samozřejmě z , tak
často vyzdvihovaných, morálních důvodů. Zasadit by se měly za to
především "lidskoprávní" aktivisté kterým jak si vyčpělo
téma Tibetu.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.