Ilustrační FOTO - Pixabay

Nakolik sociální sítě ovlivňují volební proces?

Větší dohled nad zabezpečením dat uživatelů Facebooku a posílení boje proti dezinformacím na sociálních sítích žádali europoslanci při minulotýdenní rozpravě na plenárním zasedání Evropského parlamentu. Řada z nich zároveň vyjádřila obavy o průběh nadcházejících evropských voleb s ohledem na politický marketing na internetu.

»Nadcházející volby budou jiné, než ty předtím. Musíme k nim podle toho přistupovat,« řekla na úvod diskuse eurokomisařka pro spravedlnost a ochranu spotřebitele Věra Jourová. Současné volební zákony podle ní vycházejí z »nedigitální« minulosti a platnost příslušných pravidel je potřeba rozšířit i na online sféru.

Jourová přivítala návrh usnesení, o němž EP hlasoval ve čtvrtek. Text schválený výborem pro občanské svobody, spravedlnost a vnitřní věci (LIBE) žádal například slibovaný nezávislý audit Facebooku v reakci na skandál kolem poradenské firmy Cambridge Analytica. Ta využila volných podmínek pro vývojáře aplikací na Facebooku, které se už před lety změnily, aby se tajně dostala k datům 87 milionů uživatelů. Údaje pak využila pro velmi přesně cílené politické kampaně. O něco podobného se mimochodem pokoušel v kampani před volbami brazilského prezidenta ultrapravicový kandidát a obhájce pinochetovské diktatury Jair Bolsonaro...

Poslanci v usnesení zároveň žádají Facebook o »výrazné změny« jeho platformy, aby praktiky naplňovaly evropskou směrnici GDPR o ochraně osobních údajů. Dále vyzývají k řadě opatření ve jménu větší transparentnosti v internetové politické reklamě. Usnesení například uvádí, že politická reklama by neměla být cílena na jednotlivé uživatele podle analýzy jejich profilů.

Obnovit důvěru ve volby

»Musíme okamžitě konat, abychom obnovili důvěru v naše volby,« řekl v rozpravě britský poslanec Claude Moraes, který předsedá výboru pro občanské svobody. Ocenil přitom opatření, která ve snaze zprůhlednit politickou reklamu Facebook letos zavedl ve Spojených státech a v Británii.

I další členové EP zdůrazňovali potřebu urychlených činů, ať už jde o vymáhání platných evropských norem týkajících se ochrany osobních údajů nebo zavádění nových zákonů. Například předseda frakce socialistů a demokratů Udo Bullmann nebo místopředsedkyně Aliance liberálů a demokratů Sophia Veldová také kritizovali Radu EU, která podle nich blokuje přijetí nařízení o soukromí a elektronických komunikacích známé jako »nařízení ePrivacy«.

Podle Daniela Daltona ze skupiny Evropských konzervativců a reformistů je ale třeba vyčkat na efekty GDPR, než se na technologické firmy »hodí« nové zákony. Dalton má podle ČTK za to, že EP nenáleží přikazovat, jak má Facebook nebo jeho evropští uživatelé reagovat na problémy s ochranou dat.

(rom)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 4.5, celkem 4 hlasy.

(rom)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


hajek.jiri51
2018-10-31 22:03
O prolhanosti politické předvolební reklamy by se mělo mluvit i mimo
internetu.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.