Národní dopravce je v soutěži znevýhodněn

České dráhy jsou při jednáních o nových smlouvách na provoz linek, které si objednává v rámci veřejné služby stát nebo kraje, znevýhodněny oproti konkurentům povinnými výdaji, které jim plynou ze zákona. Státní dopravce tak v řadě případů nabízí za provoz linek vyšší ceny než konkurence.

Řekl to generální ředitel ČD Miroslav Kupec. Objednatelé by podle něj proto měli zvážit formu soutěží, aby se dopravce mohl lépe připravit na volný trh bez současných limitů.

České dráhy musí podle Kupce ze zákona jako státní dopravce plnit historickou roli, která je nutí například hradit zvýhodněné režijní jízdenky současným i bývalým zaměstnancům, zajišťovat síťové služby, jako jsou pokladny a personál ve stanicích nebo zálohy vozidel, a dále udržovat flotilu historických vozidel. Přes 150 milionů ročně pak dráhy vkládají do sociálního fondu, který je tvořen z vyplacených mezd, aniž by firma tvořila zisk.

»My tyhle náklady musíme zúčtovat do nabídek, a pak se stává, že kvůli tomu nejsme konkurenceschopní co do ceny na vlakokilometr. Naše konkurence tyto výdaje nemá, což je zásadní rozdíl,« uvedl Kupec.

Dráhy se proto snaží přesvědčit ministerstvo dopravy, aby některé z těchto povinností pro státního dopravce upravilo. Využít by k tomu mělo unijní železniční balíček, který umožňuje do roku 2023 zadávat provoz linek přímo bez soutěže. Tento prostor by podle Kupce bylo vhodné využít k transformaci státního dopravce pro soutěž na volném trhu. »Snažíme se je přesvědčit, že se nemá jednat o soutěž, protože jinak jsme v ní handicapovaní,« dodal.

Možnost přímého zadání linek maximálně na deset let skončí 25. prosince 2023, poté již budou muset být všechny železniční linky soutěženy.

Vyšší ceny ČD jsou podle Kupce zapříčiněny také chováním konkurentů, kteří podle něj podávají i takové nabídky, pro které nemají kapacity. »Snažíme se kraje přesvědčit o tom, že jsme seriózní, a že vše co nabízíme, jsme schopni splnit,« řekl generální ředitel ČD.

Kupec je smířen s tím, že všechny tratě podnik neobhájí. »Nechceme ztratit naše dominantní postavení. Chceme získat maximum možného, ale ne za každou cenu,« podotkl. Zároveň upozornil, že v případě úseků, kde vyhraje konkurence, převede veškerou techniku i personál jinam. Při dosavadních jednáních zatím státní dopravce přišel o část provozu v Ústeckém kraji, kde bude jezdit i RegioJet.

Další privatizace?

ČD přitom podle Kupce zvažují prodej některých svých dceřiných firem. Podnik tím chce zvýšit zdroje na investice do vozového parku, které by měly v následujících osmi letech vyjít na 40 miliard korun.

»Obecně zvažujeme každou dceřinou společnost, zda má smysl tam držet podíl. Pokud vyhodnotíme, že některá firma nesouvisí s naším hlavním businessem, což je osobní doprava, tak bychom se jí měli zbavit,« uvedl Kupec.

O případném prodeji některé firmy je podnik připraven jednat se státem, prodej by totiž podle Kupce vyžadoval široký konsenzus včetně politické sféry. Jednou z firem, kterou dráhy podle Kupce strategicky nepotřebují, je ČD-Telematika. »Je to typický příklad, kdy nevidíme jako strategicky důležité, abychom drželi podíl v ČD-Telematika,« dodal. Dráhy sice zatím neplánují, že by společnost nabídly na volném trhu, brzy by však podle Kupce měl podnik jednat o prodeji firmy do rukou státu.

Do skupiny České dráhy patří vedle osobního dopravce také ČD Cargo, ČD Telematika nebo Výzkumný ústav železniční. Plán na privatizaci ČD Cargo nedávno představil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), což však odmítl premiér Andrej Babiš.

Vedle případného prodeje některé z dceřiných firem chtějí dráhy získat peníze i z dalších zdrojů. Tím hlavním je prodej pozemků, kterých dráhy mají přes 60 milionů metrů čtverečních.

V současnosti jsou dráhy dohodnuty se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) na prodeji 40 mil. m2 pozemků v okolí nádražních budov a kolejí. Podnik by díky tomu měl získat několik miliard korun. ČD před dvěma lety převedly na SŽDC nádražní budovy, pozemky v jejich okolí včetně kolejí a peronů však stále vlastní dopravce.

Dalším zdrojem v řádu několika miliard korun podle Kupce bude developerské využití některých lukrativnějších pozemků. Nejdále jsou ČD v případě Masarykova nádraží, kde spolupracují s firmou Penta. Mezi další pozemky pro developerské využití zařadil další pražské reality, jako jsou hlavní nádraží, smíchovské nádraží a Nákladové nádraží na Žižkově, o jehož prodeji podnik jednání s městem Praha. V budoucnu lze podle šéfa ČD takto využít i prostory u brněnského hlavního nádraží nebo v Českých Budějovicích.

České dráhy na využití těchto pozemků spolupracují s developerskými firmami, kterým prodá pozemky podle aktuální ceny na trhu. Vlastní komerční provoz pozemků společnost neplánuje.

Potřebná obroda opravárenství

Jedním z Kupcových plánů, jak navýšit zdroje, je i rozšíření opravárenství podniku. Šéf státní firmy chce z této sekce vytvořit nový byznys, který by sloužil i ostatním dopravcům nejen v České republice. Plánuje proto další investice do kapacit opravárenství v rámci Českých drah, včetně techniky nebo opravárenských hal.

Kupec v září nahradil na pozici předsedy představenstva i generálního ředitele Českých drah Pavla Krtka. Spolu s Krtkem skončili ve vedení také Martin Bělčík a Ludvík Urban. Dočasně byl do představenstva jmenován dosavadní ředitel odboru koncepce a rozvoje dopravy Radek Dvořák. Třetím členem zodpovědným za úsek osobní dopravy je Michal Štěpán.

Do skupiny České dráhy patří vedle osobního dopravce také ČD Cargo, ČD Telematika nebo Výzkumný ústav železniční. Skupině v prvním pololetí klesl zisk na 262 milionů Kč, což je meziročně o 275 mil. méně. Tržby skupiny se ale meziročně zvýšily zhruba o 618 mil. na 17,35 mld. Kč.

(ici)

ILUSTRAČNÍ FOTO – Haló noviny/Jiří ZIKMUND

 


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.1, celkem 7 hlasů.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.