Negativa, nebo přednosti?

Když jsem znovu uslyšel o záměru vybudovat kanál Dunaj-Odra-Labe, vzal jsem si do ruky mapu a trochu oprášil své znalosti a vzpomínky na řeky, jichž by se výstavba týkala. Sice nás v televizi zpracovatel studie Martin Pavel přesvědčoval, že nejde o tak velký problém, že vlastně jde jen o problém peněz, moji důvěru však nezískal. Znám slušně řeku Moravu. Není na zásahy téměř »z říše snů« připravena. A ani Odra »nic moc«. Jsou to až k Moravské bráně říčky, po nichž je snad možné jezdit »s pramicí«, maximálně však s nějakým nevelkým hausbotem, ale pro lodě dopravující zboží? Ne, to si neumím představit. V některých místech, což televizní štáb také ukázal, je Morava neširoká říčka, kterou by bylo nutné rozšířit, aby se sem větší lodě vůbec vešly. A, znovu opakuji, s Odrou je to stejné.

Sen o tom, že by jen spojení Moravy s Odrou uvolnilo naše silnice, po němž tak touží i skalní »autoodpůrci«, pokládám za iluzi, a pokud by se to náhodou podařilo, pak by to bylo za cenu poničení meandrů, krásných koutů obou řek, toho, co naše řeky na našem území dělá kouzelnými.

A pak je tu nutnost vybudování nového kanálu mezi Olomoucí a Pardubicemi, spojení Moravy s Labem. Bylo by to zajisté technické veledílo. Překonali bychom německá řešení a vybudovali »nadjezdy a podjezdy«, zdymadla, jež by překonala i ta vltavská, rozšířili na desítky potoků, které bychom změnili v kanál, a »poněkud« upravili okolní krajinu. Záměr, jenž se rovná zapsání do Guinessovy knihy rekordů, jejž bychom pak přibili na vrata příslušného muzea v Pelhřimově. Jenže jde o miliardy, o zásahy do krajiny, o to, že do řek, kde je málo vody, je prý nutné, aby se mohlo plavit, přečerpávat vodu z Dunaje (nevím, jak by byli s případným výpadkem vod spokojeni v Maďarsku, Srbsku, Rumunsku a Bulharsku). Jde i o některá chráněná území, která by bylo nutné dokonce třeba narušit.

Chápu, že zájem o to, aby i vodní cestou byla spojena Evropa, může někoho nadchnout, že ekonomicky se nechá návratnost spočítat a jistě to bude za plné spokojenosti ekonomů, ale jde o adekvátní plusy, když na misku vah položíme jak plusy, tak minusy? Osobně si myslím, že ty minusy by převážily. A to nejen z ohledu na přírodu.

Otakar ZMÍTKO


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6, celkem 14 hlasů.

Otakar ZMÍTKO

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Gartouzek
2018-11-23 16:08
"Sen o tom, že by jen spojení Moravy s Odrou uvolnilo naše
silnice?" Spíše za tím stojí některá pragmatická firma, která
by stavbou vydělala miliardy, nezávisle na tom, zda by vodní spojení
bylo ztrátové. Silnicím může odlehčit železniční koridor mezi
jižním a severním přístavem.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.