Nové mezinárodní dny, dny smutku

Část české veřejnosti je znepokojena, co nás čeká po zasedání NATO v Bukurešti. Nelze se divit, protože masáž v médiích je zejména od těch, kdo poslušně poklonkují USA a oslavují oslabení naší národní suverenity po vstupu do NATO před 20 lety, tak silná, až je kontraproduktivní. Připomenu také jedno 20leté výročí a to se týká 4. března, nazval bych ho »Dnem výsměchu americké justice ostatním státům a jejich občanům«. Na tento den připadá osvobozující rozsudek pro pilota Ashbyho a navigátora Schweitzera, kteří zabili 20 lidí v italském Cavalese. Předcházela tomu událost, od které 3. února uplynulo už 21 let a kterou bychom mohli nazvat »Dnem beztrestnosti amerických vojáků za zabíjení cizinců kdekoli ve světě«.

Připomenu těm, kteří rádi připomínají, co se jim hodí a zamlčují pravdu a skutečnosti, které skutečně ovlivňují naše životy, co se tenkrát stalo. Za neštěstí, které stálo život dvacet zcela nevinných lidí, mohl nade vší pochybnost lidský faktor, a sice hrubá nedbalost posádky amerického letounu. Piloti USAFE umístění na letecké základně Aviano porušili jak italské zákony, tak i samotné povolení Itálie. Třetího února se ve 12.20 vrátil na základnu Aviano stroj Grumman EA-6 Prowler z hlídkovací mise nad Bosnou v rámci Operace Rozhodná síla. Dále už konkrétně tento letoun neměl nad Itálií vzlétnout, ale hned na druhý den se vrátit do USA; aby se však americká posádka vyhnula zákazu letu od italských úřadů, předložila jim falešný letový plán týkající se jiného letounu, stíhačky F-16. Ve 14.35 tedy stroj opět odstartoval, a to na nácvik letu v nízkých letových hladinách, ne níže než 305 m – což i tak byla ignorace italských norem. Čtyřčlenná posádka ve složení pilot kpt. Richard J. Ashby (pro něj to byl vůbec první let nad italským terénem, navíc pilotoval po osmiměsíční přestávce), navigátor Joseph Schweitzer, kpt. William Raney a kpt. Chandler Seagraves od počátku letěla riskantně nízko. Navigátor Schweitzer absolvoval svůj poslední let před odchodem do výslužby a za tím účelem si vypůjčil videokameru, aby, jak později přiznal při vyšetřování, natočil, jak nízko nad Alpami létali a mohl se tím pochlubit kamarádům a rodině. Ve 14.50 přeletěli nízké výše a nadměrné rychlosti nad městečkem Dimaro, o pár minut později nad Pellizzanem, v 15.08 pak nad Vezzanem, to již ve výšce pouze kolem 100 m. V 15.13 náhle posádka, podle svých pozdějších slov »šokovaná«, spatřila před sebou kabel – pilot měl pouhou jednu sekundu na rozhodnutí – a ve snaze vyhnout se střetu, pilot Ashby stlačil nos letounu dolů, ovšem kontaktu s nosným lanem lanovky ve výši zhruba 111 m nezabránil. Pravým křídlem ho přetnul, část křídla a SOP byly lanem odříznuty, ale pilotovi se podařilo v pořádku nouzově přistát zpět na základně v Avianu, byť se posádka krátce po kolizi obávala, že se bude muset katapultovat. Lanovková kabinka, právě stoupající vzhůru na horu Alpe Cermis, se z výše cca 80 m zřítila na zem a všichni pasažéři zemřeli. Byli to občané Německa (8 lidí), Belgie (5), Itálie (3), Polska (2), Rakouska (1) a Nizozemska (1).

Posádka odmítla před italským soudem vypovídat a musela být na základě smluv NATO, které, žel, platí i u nás, ponechána pod americkou vojenskou jurisdikcí. Americkými orgány byli sice obviněni původně všichni čtyři letci, ovšem před soudem nakonec stanuli pouze pilot Ashby a navigátor Schweitzer. Oba u vojenského soudu na základně Camp Lejeune v Jacksonville v Severní Karolíně čelili obvinění z neúmyslného zabití a zabití z nedbalosti; porota však uznala argumenty obhajoby, že pilot neměl lanovku zakreslenou na mapě, údajně mu nefungoval výškoměr a prý nevěděl o výškových omezeních letu, a tak byli oba obvinění 4. března 1998 osvobozeni. Z utajené vyšetřovací zprávy se ale o 13 let později ukázalo, že výškoměr fungoval normálně, dále, že italská nařízení o minimální letové výšce a mapy se zakreslenou trasou lanovky byly americkým posádkám letadel předány již v dubnu 1997. Obálky s těmito pokyny a mapami byly nalezeny též v kabině dotyčného letounu – neotevřené.

Vojtěch FILIP, 1. místopředseda Poslanecké sněmovny a předseda ÚV KSČM


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.2, celkem 126 hlasů.

Vojtěch FILIP

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


fronda
2019-03-05 22:54
My mu nevěříme. Proto má KSČM teď tak mizerné volební výsledky.
miki.13
2019-03-03 12:50
s.Filip je pro mě typický bolševický papaláš, který káže vodu a
pije víno. Jak můžete takovými člověku vy komunisti věřit??
salekiv
2019-03-03 08:26
Odborníci z Vojenského historického ústavu spočítali, kolik vojáků
zemřelo během výkonu vojenské služby v době socialismu. Ze statistiky
vyplývá, že jen mezi lety 1964 až 1989 nepřežilo službu v
Československé lidové armádě 3 843 mužů.
svaty_vaclav
2019-03-02 16:20
Myslím že ti Amíci sestřelili tu kabinu italské lanovky s civily bez
použití zbraní tak nějak humanitárně, jak by řekl náš Venca
Flaška. To není jako když byl americký bombardér B-52 "Ciudad
Juarez" omylem sestřelen stíhačkou F-100 národní gardy v roce
1961 v Novém Mexiku raketou Sidewinder. Ony ty letouny B-52 stejně padaly
samy i bez vnějšího zavinění. Američané pak zveřejnili, že
sestřel B-52 "Ciudad Juarez" byl prý zaviněn kapkou vody,
která se utvořila ve zbrojních elektrických obvodech stíhačky F-100 a
nastal samovolný odpal rakety na cíl B-52, na který prováděla F-100
cvičné útoky. Tak spolehlivé zbraně mají Američané. Stejně si ale
myslím, že tu B-52 sestřelil pilot stíhačky.
velkymaxmilian
2019-03-02 13:11
Obžalovaný pilot a navigátor nebyli souzeni za dvacetinásobné zabití
z nedbalosti, jak žádal prokurátor, ale byli potrestáni za zničení
videopásky se záznamem letu. Na americké poměry byl trest tvrdý,
museli odejít z námořní pěchoty bez nároku na odstupné a penzi,
pilot dostal i půlroční trest vězení (odpykal si čtyři a půl
měsíce). Příbuzné obětí odškodnila italská vláda, za každého
mrtvého vyplatila 1,9 milionu dolarů, USA vyplatily Italům zpětně tři
čtvrtiny sumy.
ferdaholub
2019-03-02 12:17
A když nyní občas shlídnu na televizi/veřejnoprávní/ a objeví se
ten zmetek co by ministerský předseda, jak se vede se sběratelkou
kabelek od soudu, k soudu pak se mi vyjeví i jeho debilní heslo:Naco
-nato!
svaty_vaclav
2019-03-02 10:47
Velmi dobře si pamatuji, jak těsně po listopadovém puči 1989 v ČSSR
vysílala, tehdy ještě Československá televize přímý přenos z
Václavského náměstí v Praze, někdy v roce 1990, a to recesistickou
akci Františka Ringo Čecha. Ta spočívala v tom, že po ulici chodili v
kruhu herci s transparenty, na nichž byla hesla „ČSSR do NATO“,
„NATO záštita míru“ a další hesla, propagující NATO a vstup
ČSSR do NATO. F.R.Čech s mikrofonem v ruce a se smíchem se ptal
okolojdoucích lidí, co tomu říkají? Všichni oslovení lidé si
klepali na čelo a považovali náš vstup do NATO za absurditu a říkali,
že F.R.Čech se zbláznil. Dnešní Česká televize, která ráda
vysílá pořady z naší minulosti, by tento pořad s F.R.Čechem mohla
reprizovat, a samozřejmě reprizovat několikrát, jak je jejím zvykem.
Taky by to bylo třeba připomenout F.R.Čechovi, který byl poslancem za
ČSSD a podporoval politiku setrvávání rozbitého Československa v
NATO.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.