Ilustrační FOTO - Haló noviny

Zákaz jízdy kamionů v levém pruhu zůstal ve hře

Návrh skupiny poslanců ANO, ČSSD a KSČM na zákaz jízdy kamionů v levém pruhu dálnic úspěšně prošel úvodním kolem projednávání. Odolal návrhům na zamítnutí i na vrácení autorům k dopracování a nyní ho projedná sněmovní hospodářský výbor.

Požadavek předkladatelů, aby dolní komora novelu schválila zrychleně už v úvodním kole kluby ODS, Pirátů, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN vetovaly.

Zákaz by podle poslanecké novely platil v pracovní dny od šesti hodin ráno do deseti večer. Vztahoval by se na řidiče nákladních automobilů nad 3,5 tuny a jízdních souprav delších než sedm metrů.

Předkladatelé tvrdí, že by se na dálnicích zvýšila plynulost a bezpečnost provozu. Nákladní automobily podle zástupkyně autorů Barbory Kořanové (ANO) levé jízdní pruhy paralyzují. »Kamiony nebudou bez uvážení vjíždět do levého dálničního pruhu, a tím ohrožovat řidiče osobních automobilů tak, jak se to mnohdy opravdu děje,« uvedla při obhajobě novely.

»Jde nám o neukázněnost řidičů vozidel, která se po zasněženém či zledovatělém povrchu pohybují hůř než ostatní vozidla, a to jsou bohužel kamiony nebo soupravy nákladních vozidel o větší hmotnosti, samozřejmě mezi ně patří i osobní vozidla do 3,5 tuny třeba s vleky. Smysl je udržet levý pruh pro to, aby případně mohl být zachován provoz a průjezd pro vozidla záchranného systému a vozidla údržby,« řekl Haló novinám po předložení novely předseda poslanců KSČM Pavel Kováčik, který je pod návrhem rovněž podepsaný.

Předseda poslanců KSČM Pavel Kováčik.

Podle odpůrců novely by byl efekt zákazu opačný. Na dálnicích by se jezdilo podle nich pomalu ve všech pruzích. Pravý pruh by byl plný kamionů, mezi něž by se bál vjet řidič každého osobního vozu, byť by jel v levém pruhu třeba jen stokilometrovou rychlostí, tvrdili. Poukazovali i na ekonomické dopady a na to, že situace by bylo možné řešit proměnným dopravním značením. »Tohle se opravit skutečně nedá,« komentoval novelu předseda poslanců ODS Zbyněk Stanjura.

Zvolit opačnou cestu řešení

»Již jednou jsme ve Sněmovně zažili tuto debatu a tehdy jsme se všichni nechali ukolébat tím, že to je o řidičích, o apelu, o tom, že policisté mají pracovat,« reagoval Leo Luzar (KSČM). Organizace zastupující řidiče tehdy slibovaly, že budou s řidiči jednat. »Nestalo se nic. Kamiony jezdí ještě hůř,« konstatoval poslanec. Souvisí to podle něj s tím, že povolání řidiče není oceňováno, řidičů je málo a klesá jejich kvalita. Podle Luzara se nabízejí dvě možnosti řešení. Buď všude osadit značky Zákaz předjíždění, anebo zakázat jízdu kamionů v levém pruhu plošně a dát značky tam, kde to bude povoleno. »Takovou značku ještě nemáme, ale je to možnost úvah do druhého čtení. Prostě tam, kde cítíme, že to bezpečně jde a nebudou brzdit provoz, povolit předjíždění nákladními vozy jiná pomalejší vozidla,« vysvětlil. Vyzval poslance, aby se začali bavit o tom, co je lepší a co je výhodnější pro dopravu a její plynulost. »Již máme zkušenost, že zakázat předjíždění nefunguje. A můžeme se vymlouvat, jestli policie funguje, nebo nefunguje. Prostě to nefunguje. Tak to zkusme opačně,« prohlásil Luzar.

Zákaz kolapsům provozu nezamezí

Vláda se k novele postavila neutrálně. Poukázala například na to, že předpis by mohl postihnout i automobily s přívěsem či vozidla integrovaného záchranného systému. Proti plošnému zákazu protestují nákladní dopravci i provozovatelé karavanů, na něž by se restrikce mohla také vztahovat.

V zákonu by zůstalo ustanovení, podle něhož nákladní automobily a kamiony nesmějí na dálnici předjíždět jiné vozidlo, pokud k tomu nemají dostatečnou rychlost, aby manévrem neomezily ostatní auta. Úpravu řidiči ale podle autorů novely nerespektují, protože ponechává na jejich posouzení, zda jedou dostatečně rychle. Někteří poslanci však kritizovali policii za to, že dodržování ustanovení ani zákazu uloženému dopravními značkami nevymáhá.

O možném zákazu jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích se mluvilo koncem loňského roku v souvislosti s kolapsem na modernizovaném úseku D1 na Vysočině. Podle silničních dopravců by ale úřady měly takovým situacím předcházet preventivní údržbou a postižené úseky při dopravní kalamitě případně uzavřít. Navrhovaný zákaz by podle dopravců kolapsům provozu nezamezil.

(jad, ku)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 4.8, celkem 4 hlasy.

(jad, ku)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.