Doprava »jede«

Děda byl mašinfíra. Řidič lokomotivy není to správné slovo. On byl strojvůdce. To slovo v sobě skrývá spoustu vědomostí, které musel vstřebat, a také přísné zkoušky, kterým byl pravidelně podroben. A musel vždy uspět. Asi by se on i jeho kamarád pan Řehák notně divili, co za hloupost na ně zkouší pan ministr. Jaké body? Buď umíš, nebo neumíš. A pokud se stane nehoda, je nutné ji přísně vyšetřit. Na dráze nejsou amatéři, kteří by jednou za rok vytáhli povoz z garáže a jejichž oprávnění bylo testováno podle předpisů platných před drahnými lety.

Pokud se v poslední době nahromadily nehody, není jistě vše v pořádku. Je notoricky známo, že po rozdělení železnice na různé podniky, po »otevření trhu« a po likvidaci učňovského školství a snaze rozbourat i systém průmyslovek nám již delší dobu chybějí kvalifikovaní pracovníci. Podobně jako v jiných oborech se rozmáhá nešvar několika zaměstnání v oboru, je třeba nahradit chybějící pracovníky přesčasy, a i strojvůdce je jen člověk a únava může vykonat své.

V pařížském metru mají linku číslo 14. Jezdí bezobslužně již řadu let. Na hlavních tratích se v řadě států EU zavádí systém komunikace soupravy s infrastrukturou, který pomáhá řidiči v plnění úkolů. Přesto je základem dobrého výkonu vedle dokonalé znalosti dostatečný odpočinek.

Na našem ministerstvu dopravy nemáme v poslední době jednoduchý život. Zjevně chybí koncepce a resortní předpisy ani po více než čtyřech letech se nijak zvlášť nezlepšily. Vinu bych nehledal u vrátných. Tak dlouho jako současný ministr se jen tak někdo v křesle neudržel. Poukazování na předchůdce není namístě. Skandální »odcházení« zastaralé koncepce výběru mýta v době satelitních technologií ukazuje na zásadní mezery v koncepční práci.

Nejdůležitější vodní cesta – labská – se stále nemůže racionálně pohnout dopředu. Pseudozelené argumenty nemohou vysvětlit neschopnost připravit projekt k posouzení vlivu na životní prostředí ve tvaru, který by »prošel« u staveb u Děčína. O tzv. Slavíkových ostrovech by se dal napsat román. A stále není vidět na těchto hlavních směrech pokrok. Buď jde o neschopnost, nebo jsou předpisy a zákony v takovém stavu, že není možné se v nich se ctí rozebrat. V obou případech má práci organizovat? Kdo jiný než ministr a jeho nejbližší spolupracovníci. Nebo to je stále dědictví »totality«?

Tak si to shrňme. Mýto se snad již pohne, o skutečném řešení na železnici zatím nevíme, voda rozhodně není »za vodou«. Úspěchy na všech frontách. Nebo se mýlím?

Jaromír KOHLÍČEK, europoslanec a kandidát do Evropského parlamentu (KSČM – Česká levice společně!)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.1, celkem 16 hlasů.

Jaromír KOHLÍČEK

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


velkymaxmilian
2019-03-12 12:06
Nehodovost na železnici vyplývající ze "selhání lidského
faktoru", za kterým je v řadě případů přepracovanost
strojvůdců a absence potřebného odpočinku se dá snížit poměrně
jednoduše. Mimo Českých drah má licenci jen na osobní dopravu
dalších 20 subjektů, o nákladní nemluvě. Nevím proč by nemohly být
pracovní smlouvy zaměstnanců ČD na pozici strojvůdce, doplněny o
zákaz ve volném čase pracovat v této funkci pro soukromé dopravce.
Pokud by někdo začal mlít cosi o zásahu do osobních svobody, tak
bezpečnost cestujících je prioritní!
joska.korinek
2019-03-12 10:06
uplnejvypatlanec - Ještěže aspoň víte co jste zač.
pleningeri
2019-03-12 09:26
ouplnej vypatlanec = přístavy jsou v Praze, Mělníce, Lovosicích,
Ústí i Děčíně. Díky "splavnosti" skalního prahu pod
Střekovem mohou ovšem lodní soupravy plout tak jeden měsíc za rok.
Kapýto?
uplnejvypatlanec
2019-03-12 09:10
Slavikovy otrovy je realne a svym zpusobem jedinecne uzemi. Cetl jsem toho
spoustu, ale nikde neni, kolik nakladni dopravy by ubylo. Reknu ti to na
rovinu - ani howno. Nejsou pristavy ani prekladiste. Nalozit na kamion ted
a zitra vylozit vyjde levneji nez naky prekladky a 3 dny na lodi, byt
ekologictejsi. Toz asi tak.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.