Druhá žaloba proti územnímu rozhodnutí o nádraží v Brně

Po řadu desetiletí obvyklým folklorem je, že každé rozhodnutí samospráv, resortů či jiných orgánů o novém vlakovém nádraží v Brně provází nezbytná žaloba na toto rozhodnutí, podaná ekologickým občanským sdružením Děti země se sídlem v Brně. Je tomu tak i nyní, kdy Krajský soud v Ostravě bude řešit žalobu Dětí Země a jedné fyzické osoby. Brno se trápí přemístěním nádraží do odsunuté polohy (s podporou zastupitelů za KSČM) už bezmála sto let.

Děti Země podaly ke Krajskému soudu v Ostravě žalobu proti územnímu rozhodnutí pro odsunuté nádraží v Brně, které v září 2013 vydal stavební úřad ÚMČ Brno-střed. V prosinci 2018 toto rozhodnutí potvrdil Krajský úřad Jihočeského kraje, neboť všechna tři podaná odvolání ekologů zamítl. K žalobě Dětí Země se připojila i jedna fyzická osoba ze Židenic. Oba žalobci očekávají rozsudek do pěti měsíců.

»V žalobě namítáme absenci závazného stanoviska na ochranu krajinného rázu, které nebylo vůbec vydáno, a dále nezákonné vydání závazného stanoviska na ochranu před hlukem, neboť se opírá o zcela nekvalitní hlukovou studii z roku 2012, která účelově podceňuje vyšší intenzity hluku v okolí tratí, zejména v Židenicích, a ještě nelogicky zohledňuje starou hlukovou zátěž,« upozornil předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Jde již o druhou žalobu Dětí Země proti územnímu rozhodnutí pro odsunované nádraží v Brně, přičemž Krajský soud v Brně v prosinci 2008 svým rozsudkem první územní rozhodnutí z listopadu 2006 zrušil. Žalobu tehdy podal i spolek Stará Osada – Židenice a spolu s ním 13 fyzických osob ze Židenic. Druhé územní rozhodnutí z července 2010 zrušil brněnský magistrát v listopadu 2011. Soud teď řeší zákonnost třetího územního rozhodnutí.

»První územní rozhodnutí zrušil soud v roce 2008 ze šesti důvodů a magistrát v roce 2011 zrušil druhé územní rozhodnutí ze dvou důvodů, takže nám bude stačit, pokud soud uzná aspoň jeden žalobní bod ze dvou. Podle našeho zjištění územní rozhodnutí sice trpí ještě asi třemi dalšími vadami, ale ty nebyly z našeho pohledu tak závažné, takže žaloba obsahuje jen dva rozsáhlé žalobní body,« upřesnil Patrik.

Podle něj je územní rozhodnutí z roku 2013 technicky a stavebně stejně nepoužitelné, neboť se projekt odsunu nádraží zcela změnil. Navíc se v něm reálně nepočítá s efektivním využíváním nákladní železniční dopravy, která má projíždět přes odsunuté nádraží, neboť nákladní vlaky budou muset buď čekat v zácpě, anebo naopak průjezd osobními vlaky zablokují. Chybí totiž mimoúrovňové křížení kolejí nebo další koleje.

O poloze osobního nádraží v Brně rozhodlo 27. února 2018 zastupitelstvo Brna, které sice doporučilo odsun nádraží ve variantě Ac s výstavbou Severojižního kolejového diametru, nicméně za přijatelnou považovalo ještě variantu Ab a také variantu B1b s nádražím pod Petrovem. Vláda pak 10. července 2018 schválila odsun nádraží ve variantě Ab. Nicméně pro rozvoj nákladní železniční dopravy jde dle Patrika o vysoce rizikové řešení.

K této zprávě se vyjádřil předseda brněnské městské organizace KSČM Martin Říha: »Nedomníváme se, že jde o dobrou zprávu. Bylo rozhodnuto a podotýkáme, že odborníky, kteří posuzovali mnoho variant. Klást neustále překážky rozvoji města je pro nás nepřijatelné! Je 21. století a vývoj se nezastaví. Potřebujeme moderní nádraží a vlakovou dopravu. Dnes a denně zažíváme obtížnou dopravní výluku pouze v souvislosti s rekonstrukcí zabezpečovacího systému na starém hlavním nádraží a kolejové dráhy v centru Brna! Chceme tento dopravní chaos zažívat deset až patnáct let po dobu stavby nového vlakového nádraží v centru, jak to prosazují zelení aktivisté? Za sebe osobně říkám ‚ne‘ a říkám ‚ano‘ ve prospěch stavby nádraží v odsunuté variantě v poloze Řeka, tedy takzvaně na zelené louce.«

(vž)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.8, celkem 10 hlasů.

(vž)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.