Ilustrační FOTO - Haló noviny

Proč máme velkou hustotu kamionové dopravy

Náklady nákladních dopravců na mýto a pohonné hmoty v České republice patří k nejnižším v Evropě. Těžké kamiony na tuzemských dálnicích zaplatí za mýto a naftu v průměru 46,50 eur (zhruba 1195 korun) na 100 kilometrů. Například ve všech sousedních státech jsou náklady vyšší. I proto zahraniční dopravci využívají ČR jako tranzitní zemi.

Vyplývá to z nejnovější analýzy Centra ekonomických a tržních analýz (CETA).

Hustota kamionové dopravy v ČR je dlouhodobě vysoká. K hlavním důvodům patří vysoký podíl průmyslu na tuzemském hrubém domácím produktu, který je vyšší než ve většině zemí Evropské unie. To vede k vysokým výkonům nákladní dopravy na silnici. ČR je navíc významnou tranzitní zemí, která je jak z pohledu volby trasy, tak nákladů na mýto a tankování pro zahraniční dopravce ekonomicky nejvýhodnější. Tím se počet jízd kamionů na tuzemských dálnicích zvyšuje.

To podle CETA potvrzuje i porovnání nákladů nákladních automobilů nad 12 tun na palivo a mýto se sousedními státy. Zatímco v Rakousku stojí projetý stokilometrový úsek po zpoplatněné dálnici v průměru 52,28 eur (1346 Kč), v Německu 58,26 eur (1500 Kč), v Polsku 58,21 eur (1499 Kč) a na Slovensku 55,19 eur (1421 Kč), u nás činí náklady 46,50 eur (1195 Kč). K vůbec nejdražším evropským státům patří Itálie, kde se náklady na mýto a naftu pohybují kolem 70,97 eur (1828 Kč) na 100 km.

Českou republiku řadí k nejlevnějším tranzitním zemím zejména nízká sazba mýta, která činí 8,54 eur (220 Kč) na 100 km. Například v Chorvatsku je tato sazba o 19,3 eur (497 Kč) vyšší. V nákladech na naftu patří ČR k evropskému průměru.

Daně tvoří významnou část ceny pohonných hmot. Stát zatěžuje jejich spotřebu spotřební daní, jejíž sazba činí 10,95 Kč za litr motorové nafty a 12,84 Kč/l benzinu. K tomu je potřeba přičíst ještě daň z přidané hodnoty (21 %). »Pokud litr benzinu stojí 30 Kč, daňová složka z toho tvoří 18,05 Kč, tedy 60,16 % ceny. U motorové nafty za 30 Kč za litr činí daňová zátěž 16,16 Kč, tedy 53,86 % ceny,« vysvětlil ředitel výzkumu Ceta Aleš Rod.

Rostoucí provoz kamionů na českých dálnicích potvrzují i údaje z mýtného systému. Například na dálnic D1 na Vysočině se loni počet mýtných transakcí, tedy projetí kamionů pod mýtnými bránami, zvýšil o více než 20 % na 1,77 milionu.

Loni zaplatily kamiony v ČR na mýtu rekordních 10,8 miliardy Kč, což bylo meziročně o téměř čtyři procenta více. Vyplývá to ze statistik správce elektronického mýtného systému, společnosti Kapsch.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.3, celkem 8 hlasů.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.