Pít, či nepít? Toť otázka!

ODS, ve snaze přilákat další voliče, přišla s nápadem, že řidičům povolí před jízdou požít alkohol. Jednalo by se o prolomení nulové tolerance, kterou máme v našich podmínkách zavedenu. Je pravdou, že v některých zemích jsou k použití alkoholu před jízdou tolerantnější. Ona tolerance se pohybuje v řádu 0,2 promile až přes 0,5 promile. Každý stát si tuto věc upravuje po svém. ODS se hájí tím, že nulová tolerance je zásahem do svobody jednotlivce, kterému stát striktně nařizuje, co nemá dělat. V zásadě ODS chce, aby si lidé zodpovídali za to, zda se před jízdou napijí, nebo ne. Jenže jejich nápad má i další dopady směrem do společnosti. Ty si nyní trochu rozebereme.

To, že je alkohol za volantem nebezpečný, je naprosto jasné. Dokazují to různé lékařské studie. Jeho požitím se totiž snižuje pozornost. Mnohé smrtelné nehody jsou krom nepozornosti způsobeny i požitím alkoholu. Z tohoto důvodu jsem osobně stále pro nulovou toleranci. S tím souvisí i další jev. Pamatujme na to, že jsme v Čechách a tady rozhodně u dvou piv nezůstane. Všichni, kdo si jednou za čas rádi dají alkohol, tak říkají, že jdou na pověstné »jedno« nebo »dvě«, ale pak jich z toho je mnohem více. Navíc někdo pije desítku, další dvanáctku. Objem alkoholu se liší případ od případu. Co potom ti, kdo pijí víno nebo tvrdý alkohol? Byli by z procesu dát si před jízdou alkohol vyloučeni?

Nyní se přesuňme do problematiky provozu na pozemních komunikacích a uveďme si jeden příklad. Stane se dopravní nehoda po zavedení tolerance alkoholu za volantem. Oba dva řidiči nadýchají. Položme si otázku: Kdo bude vinen, když se zjistí, že za nehodu mohl alkohol? Ten, kdo bude mít 0,3 nebo 0,4 promile? Ano, jedná se o poměrně absurdní příklad, ale i tuto věc je potřeba posuzovat. Jak to ale bude s profesionálními řidiči? Umíte si někdo představit, že by jezdil opilý řidič autobusu, trolejbusu? Osobně bych se bál do takového dopravního prostředku nastoupit, kdyby z řidiče byl cítit pověstný alkoholový odér.

Dle mého názoru už ODS zase neví kudy kam. Snaží se opět brnkat na strunu svobody jednotlivce a co největšího omezení státních zásahů. Možná uvažují i tak, aby se více pilo a stát měl větší přísun peněz z prodeje alkoholu. Ano, i to je jedna z možností. Akorát chudák zdravotnictví, až se z mnohých stanou alkoholici. Další negativní dopad svobody volby. Když si to ale celé shrneme, tak zjistíme, že na jedné straně jsme vyhnali kuřáky z restaurací na ulici, a na straně druhé tady chceme povolit alkohol za volantem. Na jedné straně jdeme ochranou zdraví jednotlivců, a na straně druhé je alkoholem chceme ničit, a navíc ohrožovat bezpečnost silničního provozu. Ať si každý říká a myslí o této problematice své. I já si rád dám pivo, ale nikdy si za volant nesednu a jsem pro zachování nulové tolerance.

Jan KLÁN, předseda OV KSČM Kutná Hora a kandidát do Evropského parlamentu (KSČM – Česká levice společně!)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.2, celkem 23 hlasů.

Jan KLÁN

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


miki.13
2019-04-17 14:43
Dopravní experti se shodují, že by jsme nulovou hranici neměli měnit.
Je fakt ale zajímavé, že vyspělé státy mají nejčastěji 0,5 a
některé dokonce 0,8( USA a UK) a problémy nemají větší než my.
Téměř všechny postkomunistické státy mají 0 a alkohol na silnicích
je problém. Je to ve výchově, v odpovědnosti? Ona ta 0 promile vlastně
fakticky neexistuje. Dechová zkouška policie je pod 0,24 promile
neprůkazná, podobné hodnoty zhodí ze stolu i soud, a i piloti
dopravních letadel mají limit 0,2. V Chorvatsku před lety snížily
limit na 0 na pár let a vrátili to zpátky na 0,5, nevím proč. Ale
jedno je jasné, alkohol za volant nepatří!
fronda
2019-04-17 01:49
salektiv: To je demagogie. Dřív se kouřilo všude, bez ohledu na režim.
V západním Německu bylo kouření symbolem antifašismu. A při letech
Apollo měl v řídicí místnosti každý pracovník před sebou popelník
a hulilo se jako o závod. ČSSR přišla s projektem ochrany nekuřáků
"šance pro 3 milióny", ale po privatizačním puči nejenže se
tolik dětí ani nenarodilo, ale kouření zažilo renesanci. Zásluhou
Havla, Zemana, Jiřího Svobody atd.
joska.korinek
2019-04-16 13:50
Salekive, vaše úvaha má hlavu a patu. Ještě byste ale měl zabojovat
za nějaká vylepšení. Nedávno jsem totiž viděl stát a kouřit
těhotnou číšnici před hospodou. Počasí přitom nic moc.
salekiv
2019-04-16 09:42
Je nesporným úspěchem současného režimu, že podařilo dostat
kuřáky nejen z restaurací, ale i z pracovišť. Ještě v 80. letech
bylo totiž běžné kouření v pracovních prostorech a to dokonce i v
přítomnosti těhotných žen.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.