Ilustrační FOTO - Haló noviny

Stát má několikaleté zpoždění ve stavbě vah na dálnicích

Ministerstvo dopravy má několikaleté zpoždění ve stavbě vah na dálnicích, které mají zabránit poškozování cest přetíženými kamiony. Vyplývá to z prověrky, jejíž výsledky zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).

Kontroloři také vytkli ministerstvu, že od roku 2015 neurčilo podmínky pro kontrolu přínosu podobných dopravních systémů. Podle ministerstva vzniká IT systém, který bude vyhodnocovat efektivitu dopravních systémů i zpětně.

Vláda v roce 2015 schválila Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) do roku 2020, který počítal mimo jiné se stavbou vah nebo modernizací centra dopravních informací. Podle plánu měly už v letech 2016 a 2017 začít fungovat první vysokorychlostní váhy pro automatické měření kamionů. Ke konci roku 2018 ale Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na silnicích, které spravuje, nezprovoznilo žádnou. Přitom třeba na krajských cestách podle NKÚ fungovalo loni na podzim už pět takových vah.

Ministerstvo se brání, že stavba vah je složitá. »Systém vysokorychlostního kontrolního vážení na dálnicích je z podstaty hustšího dopravního provozu na zmíněných komunikacích technicky náročnější na instalaci než na jiných typech komunikací,« řekla mluvčí ministerstva Lenka Rezková. Před dokončením má podle ní ŘSD dvě váhy na dálnicích D5 a D8. Další váha se staví na D35 a tři váhy se brzy začnou stavět.

Řádně nerealizovaných projektů je mnoho

Podle členky sněmovního kontrolního výboru Květy Matušovské (KSČM) není zpráva NKÚ žádným překvapením. Sama dlouhodobě podávala interpelace z hlediska neplnění věcí ze strany ministerstva dopravy pod vedením dnes již bývalého ministra Dana Ťoka, ať už se jednalo o přístup k mýtným systémům, či dalším věcem v oblasti ITS. »Je nutné podotknout, že z hlediska plnění Akčního, respektive implementačního plánu ITS MD ČR, jsou vysokorychlostní váhy marginálií. Projektů, které stojí, a nebo nejsou řádně realizovány, je mnoho. Počet projektů v rámci ITS je necelých 90. Je proto nutné udělat revizi rozpracování a realizace těchto projektů, tak aby nedocházelo k dalším prodlevám, tak jak mnohdy uvádí NKÚ,« řekla Matušovská našemu listu.

Členka sněmovního kontrolního výboru Květa Matušovská (KSČM).

NKÚ kritizoval to, že cíle plánu rozvoje dopravních systémů jsou obecné a neměřitelné. Ministerstvo si také nestanovilo ukazatele, podle kterých by rozdělovalo peníze na projekty a zjišťovalo, jak se daří plán naplňovat. »Na projekty ITS je přitom v rámci akčního plánu připraveno přibližně devět miliard korun, přičemž do konce roku 2018 byly zahájeny, případně dokončeny, projekty za více než 2,3 miliardy korun,« sdělil mluvčí NKÚ Václav Kešner.

V době tvorby plánu ale podle ministerstva ještě nebyly ze strany Evropské unie vytvořeny podmínky pro nastavení kontrolních ukazatelů. Podle Rezkové už tyto ukazatele vytvořilo státní Centrum dopravního výzkumu. »Na jejich základě vzniká IT systém, který má vyhodnocovat indikátory koncepčně a dlouhodobě u všech instalovaných systémů, a to i zpětně od roku 2015,« uvedla mluvčí. Systém podle ní bude spuštěn v příštím roce.

Kontrolní úřad naopak ocenil fungování Národního dopravního informačního centra, které poskytuje veřejným i soukromým subjektům údaje o provozu na silnicích.

(jad)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 4.6, celkem 5 hlasů.

(jad)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.