Držet historickou pravdu

Májové dny, zvláště kolem 8. a 9. května, mívají u nás takový zvláštní kolorit. Z mediálního mainstreamu zní často prapodivné zkazky o posledních dnech druhé světové války i jejím průběhu. Slovo dostává kdekdo. I ti, kteří nejsou vedeni čestným úmyslem zprostředkovat skutečnou historii.

Vysvědčení však naštěstí vždy vydají sami lidé. Navzdory všelijakým subjektivistickým komentářům jsou hroby a pomníky rudoarmějců povětšinou bohatě pokryty květinami, jak jsem se mohla přesvědčit například na Čestném pohřebišti na Olšanech v Praze.

Ahistorických řečí v médiích bylo zase moc. Historik Plachý, jenž byl přivolán do ČT24, například tvrdí, že vojenská přehlídka na Rudém náměstí v Moskvě není ani tak připomenutím konce druhé světové války (jako kdyby snad Rusové slavili konec, když slaví Vítězství) jako »demonstrací síly a připravenosti na války nadcházející«. Že by další Českou televizí podchycený válečník?

Veřejnoprávní telka se ostatně zase předvedla. Na státní svátek ČR Den vítězství 8. května nasadila v hlavním čase Želary, aby asi zdůraznila, jak ti rudoarmějci stříleli civilní obyvatele. A na žádné její stanici ani jeden umělecký film z východní fronty.

Libor Dvořák, považovaný za předního odborníka na Rusko, v rozhlase glosoval oslavy Dne vítězství v Ruské federaci jako izolované. Navzdory všeobecné znalosti, že Rusové zkrátka vždycky slavili a budou slavit Devátý květen, se rozpovídal o údajné obecné izolovanosti Ruska, které se prý i datem oslav »jakoby znovu vyčleňuje z evropského i světového společenství«. Další odborník, novinář Ondřej Soukup, přičinil, že průvod Nesmrtelného pluku prý vyvolává kontroverze »u nás i v Rusku samotném«.

Vrcholem koncentrované žluči byl potomek donského kozáka, ruského emigranta, Alexej Kelin. Tento člověk – vůbec žádný historik, jak ostatně sám poznamenal – měl v rozhlase mluvit o vítězství ve Velké vlastenecké válce. Jeho osobní názory - například, že pokud neproběhne v Rusku debolševizace, »to tam lepší nebude« - musí být označeny za extremistické. Inu, ideální respondent na rozhovor o Devátém květnu, že.

Jestliže všude možně dostávají veřejný prostor takovíto experti, musí slušní a čestní lidé o to houževnatěji držet historickou pravdu. Rudá armáda nesla hlavní zátěž bojů proti nacistům. Druhá světová válka v Evropě se rozhodla na východní frontě, kam Hitler zkoncentroval největší masu své armády. Zde byly vedeny nejtěžší boje, zde umíralo nejvíce lidí, kteří pro porážku hitlerovského Německa a jeho satelitů dokázali nasadit vše. Právě na východní frontě byl založen i náš Den vítězství.

Monika HOŘENÍ


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6, celkem 36 hlasů.

Monika HOŘENÍ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


o.motl
2019-05-13 21:17
Soudruh není ve vašem případě oslovení, ale diagnoza, Kořínku.
joska.korinek
2019-05-12 22:18
Marnost, nic než marnost.
miki.13
2019-05-12 21:58
joska.korinek: občas zapomenu, že se nacházím na komunistickém fóru,
kde tykání a urážky jsou běžná věc. To, že vás někdo oslovuje
slovem soudruhu, je zřejmě pro vaše bolševické názory.
mira.ben
2019-05-12 21:29
rosemil71: S těmi nýmandy jste to trefil, to přesně sedí na tu hrstku
komunistických poslanců. Jinak ano, tohle je ta svoboda, říká se tomu
zastupitelská demokracie. Volič si ve volbách zvolí člověka, ve
kterého má největší důvěru z nabízenízených kandidátů. Když
má potom pocit, že jeho zájmy nehájí dostatečně dobře, tak mu už
příště hlas nedá (což se stalo v případě KSČM). Nic lepšího
jsme zatím nenašli, a to že referendum není optimální řešení jsme
si taky vyzkoušeli. V roce 2003 proběhlo referendum o vstupu do EU,
přestože bylo tehdy přes 77% voličů pro vstup, naše členství je
dodnes zpochybňováno. K místním referendům pro jistotu nechodí vůbec
nikdo a účast je tam většinou tak nízká, že jejich výsledek nelze
brát vážně. Ale otázka zní, proč komunisté nazavedli obecná
referenda už před rokem 89, když je to podle nich taková super věc.
Že by se to neshodovalo s vedoucí úlohou KSČ?
joska.korinek
2019-05-12 21:20
miky13 - Nedivte se, že vám někdo tyká. Sice nevím jak jste starý,
ale podle hloupostí, které tu trousíte, vypadáte na náctiletého. Mně
taky tady někdo tyká, dokonce i vy, a vědu, coby osmdesátník, z toho
nedělám. Také mě pár magorů už řeklo soudruhu. Nehledě na to, že
oslovovat někoho slovem „soudruhu“, aniž by byl jeho soudruhem ve
straně či spolku, může leda pitomec.
miki.13
2019-05-12 20:11
Komu tykáte? Slušné chování vás asi neučili,co? Urážet, tak to by
vám šlo.
rosemil71
2019-05-12 19:29
Miki,jsi vedle.Když teda většina lidí je pro NATO,proč měl Havel s
ostatními prvičáckými hňupy plné gatě z referenda?To je ta tvoje
svoboda,když za tebe rozhoduje pár nýmandů?
baborj
2019-05-12 15:30
Manévry na NATO v Pobaltí probíhaly po celá 90. léta bez povšimnutí,
kdy Rusko bylo rádo, že drží pohromadě. Putin vrátil Rusko vojensky
na mezinárodní scénu. To co nedokázalo USA po celou dobu studené
války, tzn. dát dohromady SSSR s Čínou, je dnes realitou. Rusko a
Čína provádí společná vojenská cvičení. NATO má nyní
důstojného protihráče. Jinak ať Srbsko klidně vstoupí do NATO, čím
více trojských koní tam bude, tím lépe. Když této organizaci může
šéfovat generál, který přísahal věrnost socialistické republice, je
možné cokoliv. Trump, Merklová a Macron si stejně o NATO myslí své,
ale Vám, lokajům, by se to určitě nelíbilo
pleningeri
2019-05-11 19:52
Big Max. - "... Příště více přemýšlejte než napíšete
obdobný blábol ..." Dlouho před Velkým listopadovým pučem jsem
poslouchal Hlas Ameriky. Hlasatel informoval o "bojích hrdinných
Mudžahedínů proti sovětským okupantům", kteří stavěli
fabriky, špitály, silnice a učili rolníky místo máku pěstovat
potraviny. Když Sověti odešli, vtrhly Američany vycvičené hordy do
Čečenska. Co pak následovalo si snad i pamatujete. Jako utržení ze
řetězu jim záhy Afghánistán byl málo, objevili se i na Blízkém
východě. Z Afghánistánu za 17 let americké "války proti
terorismu" se stal největší exportér opiátů. I my jsme okupanti
bránící jen některá provinční města a partyzáni na takové
útočí. To si kvákejte co chcete ... Vaše blitky poslouchám ve
fejktelevišn "ýmrvére".
velkymaxmilian
2019-05-11 19:05
@pleningeri: Nejlepší je když si někdo naběhne na vidle výrokem:
"Američany dosazená vláda v Kábulu". Co to bylo za zemi,
která svého času do Kábulu, v čase křesťanských Vánoc vyslala
výsadkáře, kteří v zavraždili legitimního prezidenta Amína a na
jeho místo instalovali Karmala. Poté následovala desetiletá okupace
spojená s občanskou válkou a Afghánistán poté strůjci nových
pořádků opustili jak spráskaní psi... Příště více přemýšlejte
než napíšete obdobný blábol... Jinak se těším až za člena NATO
bude přijato Srbsko. Pomalu začněte soudruzi vymýšlet nějakou vhodnou
teorii, proč se tak stalo. Co se týče manévrů vojsk NATO v Pobaltí a
Polsku, je to logická reakce na provokace, se kterými začalo jako první
Ruska v Pobaltí a Kaliningradské oblasti, což je ovšem nad rámec
vašeho chápání...
miki.13
2019-05-11 17:59
Žijeme naštěstí ve svobodné zemi, kde na rozdíl od vaší totality
existují svobodné volby, kde můžete podpořit stranu, která chce
vystoupit z NATO. To, že většina občanů souhlasí se začleněním
naší země do západních struktur jako je EU a NATO, tak s tím se
budete muset soudruzi smířit.
pleningeri
2019-05-11 16:59
miki.13 - nás možná nejspíš nepotká okupace Ruskem, ale vůbec
netušíme co znamenala návštěva Babiše a "čučkaře" u
našeho nejlepšího spojence. Abychom nedopadli podobně jako Slováci,
kde se peče "zatím jen" výstavba skladovacích hal pro
americké těžké zbraně a rozšíření dvou vojenských letišť pro
potřeby amerického letectva. A vůbec kdo naši armádu pozval do
Afghánistánu? Američany dosazená vláda v Kábulu, velení NATO či
pouze Pentagon?
svaty_vaclav
2019-05-11 16:26
Průzkumy režimních pofidérních spolků si strč za klobouk, miki.13.
Oni se ptají všech lidí na NATO? Proč měl Havel strach udělat
referendum před tím, než rozbité Československo nacpal do NATO? Já si
myslím že proto, že by s NATO u lidí neuspěl. Strach mají čeští
pravičáci i dnes, uspořádat referendum o setrvání v agresivním
spolku NATO a straší lidi Ruskem, které nikoho neohrožuje a které je
nuceno udržovat před NATO americkou agresí na svoji obranu armádu a
jaderné zbraně.
miki.13
2019-05-11 16:07
Podle několika agentur, např. STEM se pohybuje souhlas občanů s
členstvím v alianci okolo 70% roky 1998-2017. Podpora je větší u více
vzdělaných a mladých lidi. I u lidí přes 60 let je podpora stále
většinová.
svaty_vaclav
2019-05-11 15:58
miki.13, ty jsi jak umanuté malé dítě, které se snaží za každou
cenu rozšlapávat cizí bábovičky. Jak jsi přišel k těm 70
procentům? Ono bylo v rozbitém Československu nějaké referendum o
vstupu do NATO? Každé malé dítě přece ví, že nás tam nacpal Havel.
Taky chodíš s hvězdnatým práporem vítat americké okupanty, když
projíždějí rozbitým Československem?
miki.13
2019-05-11 15:25
A proto jsem rád a se mnou asi 70% občanů v ČR, že jsme členem
aliance NATO a že už se nikdy nemůže opakovat rok 1968, kdy nás
Rusáci přepadli a dlouhých 21 let okupovali.
svaty_vaclav
2019-05-11 14:28
Předvádění balistických raket na Rudém náměstí při
každoročních květnových oslavách vítězství nad Německem je
správné a užitečné. Rusové tím dávají každému na srozuměnou, co
čeká každého, kdo strčí svůj zobák do Ruska se zbraní v ruce.
fronda
2019-05-11 12:23
Vojenské přehlídky provozují i Británie, Francie nebo USA. Tedy
hlavní agresoři. --- Používání přívlastku "byzantský" v
negativním významu je výrazem neznalosti.
pleningeri
2019-05-11 09:24
Rusko na svém území pořádá jen jednou do roka
"monstrózní" vojenské přehlídky a i to je některým trnem v
oku, zatímco "mírumilovné" NATO provokuje ve střední,
východní Evropě i u ruských či čínských hranic nepřetržitě 30
let. V našem posthavlovském americkém protektorátu to válečným
štváčům připadá normální, rádi přece budou "masem" do
amerických kanónů. O nic jiného přece diktátorovi tam za mořem nejde
....
velkymaxmilian
2019-05-11 08:54
Když jsem si před týdnem koupil sobotní Právo, což společně s
pondělním Sportem,jsou jediné tiskoviny, které kupuji vice než dvacet
let zalistoval jsem v jeho magazínu. To, že ČT 1 zařadila v hlavním
vysílacím čase na státní svátek vynikající, mnoha vavříny
oceněný film "Želary", mne potěšila, ne že bych film,
který měl "našlápnuto" na Oskara několikrát neviděl, ale
proto, že lidé určitého ražení z toho určitě budou mít zarděnky.
Se zájmem jsem četl publicistiku v HaNo a očekával kdo se ozve,
individuálně jsem vsadil na dvojici Hoření - Kojzar, a favorizoval jsem
prvně jmenovanou, škoda, že se na to nedalo vsadit třeba ve Fortuně
(nebo Futuře?)... Co se týče monstrózních vojenských přehlídek v
byzantském provedení na Rudém náměstí v Moskvě, pak souhlasím s
historikem Plachým, pokud vítězství nad německým fašismem slavím
tím, že předvádím balistické rakety schopné nést jaderné nálože,
pak jde skutečně o demonstraci síly, naproti tomu pochody
"nesmrtelných pluků" jsou o něčem jiném, těm palec nahoru!
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.