Dvacáté první století?

Vyprávěl mi jeden přítel o jednom společném známém. Byl zcela nedávno prý pozván na pohřeb kamaráda, s nímž kdysi sloužil. Nemohl odmítnout. Kamarádovi-komunistovi však rodina uspořádala církevní pohřeb. Ve vesnici, jak bylo zvykem – rodina se nechtěla lišit od ostatních vesničanů, tedy vydělit se - musel se proto účastnit i bohoslužby v kostele. Stál vzadu, nehrnul se dopředu, kde v první lavici seděla rodina a ženy stále měly tváře mokré od slz. Nebylo mu to vše příjemné, ale co dělat.

Obřad byl v režii katolického kněze a nakonec i jeho česko-polské kázání. Občas se všichni téměř na pokyn sklonili, a když náš společný známý nevěda stejně, proč je tomu tak, svou hlavu nesklonil, netvářily se především ženy, z nichž některé dokonce klesly na kolena, dobře. To ještě vydržel. Když však kněz ve svém kázání směrem k pozůstalým řekl, že není důležitá rodina, ale láska k Bohu, že není víc než ona láska a že je třeba mrtvému přát jeho cestu do věčnosti, náš známý nevydržel a odešel. Velmi se tím dotkl stojících ve dveřích vzadu za lavicemi. Nemohl si však pomoci. Zda se jeho odchod nějak dotkl pozůstalých, nevíme. Ale s tím se jistě náš známý vypořádal. Spíše jsme se začali zamýšlet nad tím, proč ještě dnes, ve 21. století, v některých místech naší vlasti se doslova musí konat církevní pohřby, a to i přesto, že by si to nebožtík pravděpodobně nepřál.

A ještě něco. Ona slova česko-polsky mluvícího rétora. O tom, že vlastně láska rodiny není nic, že hlavní je láska k Bohu. Jí se všechno tedy musí podřídit. Vlastně rétorova naznačená otázka byla zaměřena na rodinu, proč nebožtíku nepřejí smrt, když odešel k tomu, jenž jediný je hoden lásky? Nevím, zda pozůstalé rodině svými slovy pomohl. Předpokládám, že ne. Přesto však do kostela šli. Jako poslušné ovce za svým ovčákem.

Je ovšem jedenadvacáté století, století, kdy Američané poslali výzkumný satelit na Mars, aby tam hledal stopy po vodě, kdy Číňané dokázali přistát na odvrácené straně Měsíce, kdy z kosmodromu Bajkonur vylétají lodě s kosmonauty, kdy známe mnohé jemné záhyby v mozku i to, jak pracuje srdce, a umíme ho jakž takž léčit. A v téže době v jedné, a ne jediné dědině kdesi v českých zemích nám česko-polský kněz káže o jediné správné lásce, tedy lásce k Bohu, která má plně nahradit bolest nad ztrátou blízkého člověka, protože ten je vlastně už šťasten, neboť »jeho duše« směřuje k Pánu, který je jediný hoden naší lásky.

A to vše v době, kdy se katolická církev snaží získat co největší majetek, aby znovu mohla vládnout zemi, nebo alespoň podílet se na vládnutí, protože bez peněz to nejde, a aby mohla znovu ovládat věřící i v té poslední vesnici v Čechách, na Moravě či ve Slezsku.

Jaroslav KOJZAR


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.6, celkem 88 hlasů.

Jaroslav KOJZAR

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


mira.ben
2019-06-11 10:02
Výběr pohřbu je na rodině, ne na kamarádovi komunistovi. Pán jít na
ten pohřeb vůbec nemusel, když věděl, že mu to bude nepříjemné.
Rodina pohřbem v kostele alespoň symbolicky vyjádřila, co si o
světonázoru zemřelého myslí.
jarprchal43
2019-06-10 21:26
Nová struktura Antal nás baví. Píše o úbytku katolických
věřících, zatímco do KSČM se valí zástupy sympatizantů?
velkymaxmilian
2019-06-10 20:42
Pane Janouchu je vaším právem se podepsat pod cokoliv. Dovoluji si
ovšem konstatovat, že pokud je někdo pozván na poslední rozloučení s
člověkem, se kterým měl co do činění (jinak by nebyl pozván) je
otázkou kulturnosti "skousnout" církevní obřad, a to včetně
mše za zemřelého. Pokud to někdo nedokáže a dostane z toho
"zarděnky" jak s pochopením popisuje Kojzar, pak nejde o
člověka, ale o zcela bezcenné boží (zdrobněle) hovádko. Vyjadřovat
se k autorovu jednoznačně pejorativnímu výroku
"česko-polský" rétor je pro nás normálního člověka
ztrátou času...
halonoviny
2019-06-10 16:23
Maxmimiliáne, ačkoli s Jardou Kojzarem v mnohém nesouhlasím, zejména v
jeho silnému a priori odporu ke všemu muslimskému, tento jeho komentář
naprosto podepisuju. Nevím, co je na něm fanatického?! R. Janouch
donald.kaczerowski
2019-06-10 16:06
Starý pes se naučil novým kouskům. Chodí mezi lidi a píše pohádky.
velkymaxmilian
2019-06-10 13:34
@antal: Jen první věta: "Poprosím staré buržoázne štruktúry,
ktoré sa tu utrhli z reťaze, aby prišli na návštevu k nám na
dedinu," dokumentuje, že si s autorem poznámky můžete podat ruku.
Ve svém příspěvku jsem uvedl několik konkrétních totálně
zdevastovaných církevních objektů z roku 1989 popírat, že to není
pravda může pouze darebák a lhář nejhrubšího zrna odkojený
vojkovickou Sorbonnou, VUMLem a podobnými institucemi...
antal
2019-06-10 11:45
Poprosím staré buržoázne štruktúry, ktoré sa tu utrhli z reťaze,
aby prišli na návštevu k nám na dedinu. Za socializmu tam fungoval
kostol, chodili tam kresťania rôznych vetiev. Dnes ten kostol chátra,
strecha ide spadnúť, cirkev oň nemá záujem. Napokon, ani to ohromné
množstvo kresťanov, ktoré sa zrazu objavilo po r. 1989, nemá záujem
chodiť na omše, tak ako to bolo za socializmu. Niektorí v dedine
navrhli, aby sa postupne, ako budú peniaze, opravil na Dom smútku. /////
O kresťanskej morálke sa dúfam, nechcete baviť, kedy sa viac
uplatňovala. Dnes chodí do kostolov málo ľudí, preto aj náš
kostolík chátra. Kriminalita, podvody, násilie vzrástlo po r. 1989
trojnásobne - netuším, ako sa to zhoduje s nárastom počtu veriacich.
svaty_vaclav
2019-06-10 11:05
velkymaxmilian – nelžete, nepřepisujte a nepište jak se vám to hodí,
jak je u vás zvykem. 7.3.2019 jste si našel podle vašeho tvrzení,
Partičku stejných havlistických hospodských troubů jako jste vy sám
velkymaxmilian a vyškleboval jste se a posmíval se nad německými
plynovými komorami Osvětim, které zplodil německý kapitalismus, to
může jen polonacistické hovádko vašeho ražení a vám podobní.
Takové prasátko se jen tak nenajde. Tak ať vám za ty německé
koncentráky ty panáky od vám podobných troubů chutnají, jak jste se
tady chlubil že je od nich dostáváte.
velkymaxmilian
2019-06-10 10:53
@levicovyvolic: Kojzarova poznámka je důkazem kam až bolševický
ateistický fanatismus dokáže zajít. Tím co jste "levicový
voliči" dokázal vyplodit jste se geneticky zařadil na autorovu
úroveň. Stupidnost vaše PS: "Bible - nejčtenější kniha. No a
co? V Německu to byl svého času Mein Kampf...", nelze definovat.
Jinak stav drtivé většiny sakrálních památek (které nebyly na
očích) v roce 1989 byl po dvaačtyřicetileté péči
lidově-demokratického a později socialistického státu naprosto
katastrofální. Za stav klášterů například v Bečově nad Teplou,
Doksanech,Broumově nejsevernější středoevropské Lorety v Rumburku,
stovek a stovek dalších nebyl bohužel nikdo potrestán, přestože
kulturní ztráty jsou nevyčíslitelné. Kulturní a vzdělaní lidé
oceňují již třicet let probíhající revitalizaci těchto v letech
1948-89 vandalsky poničených památek. Ze 24.na 25.května proběhla v
celé republice "Noc kostelů", která zaznamenala rekordní
počet 550 000 vstupů návštěvníků, a to je dobrá zpráva pro tuto
zem!
levicovyvolic
2019-06-10 09:21
Pane "salekiv" ,, na prvním místě by mělo přece být
přání zesnulého - pokud je za života vyslovil a pak teprve
pozůstalých! Stejně tak by přece pozůstalí mohli vypravit
věřícímu člověku - vzdor jeho přání - civilní pohřeb. A
Kojzarova "nenávist" k církvím je pochopitelná. Například
drtivá většina válek a hlavně teroristických útoků je tu z
náboženských důvodů. Nebo se snad někdy nějaký atheista opásal
výbušninou a šel se odpálit do koslela? Myslel jsem si do nedávna, že
budhisté jsou výjimka... a hleďme i oni vraždí v Barmě jinověrce. Je
to tak: bez náboženství by bylo na světě lépe! Jak pravil
světoznámý spisovatel Umberto Eco: „Lidé se nikdy nedopouštějí zla
tak dokonale a s takovým nadšením, jako když to dělají z
náboženského přesvědčení. “ Kniha Pražský hřbitov.
levicovyvolic
2019-06-10 09:10
Pane "Prokopic.Karel", ta vaše poslední poznámka je mimo a
hloupě urážlivá. Jako atheista nemám povinnost zapojovat se do
činností všech možných náboženství a předvádět něco, co mi
připadá směšné. A větu "V Československé socialistické
republice stačilo vládnout ještě jednu generaci a mohli jsme dokončit
bourání kostelů. " nelze označit jinak než zcela mimo realitu.
Proč by měl pán o tom číst? Stačilo si prohlédnout kostely -
mimochodem před rokem 1989 nezamykané a nerozkrádané. Já sám jsem
atheista od cca sedmi let a dopracoval jsem se k tomu sám, bez vnějších
vlivů, při vyučování náboženství, při kterém jsem trpěl a při
ministrování v kostele, které mi bylo odporné a otravovalo mne. To vše
jsem musel absolvovat ze stejných důvodů, jako byl ten popisovaný
pohřeb. Moravská vesnice v šedesátých letech by mé rodiče
"sežrala"!! Do náboženství jako jediná "nemusela"
dcera pana doktora. S tím si to nikdo nechtěl rozházet. Záviděli jsme
jí.. Jako ministrant jsem například nechápal, proč stát dovoluje
farářům rozkrádat kostelní sbírky a kupovat si za ně televizory,
ledničky atd. Všechny tyhle vymoženosti měl náš pan farář ve
vesnici první. Pan farář ovšem nebyl zlý člověk, jen hamoun a
využíval možnosti... Katolické náboženství je mi od dětství
odporné a nevím, proč by jeho velebení mělo být znakem kulturnosti.
Ať si každý věří čemu chce, třeba i že je země placatá a nesou
ji na zádech čtyři sloni stojící na zádech želvy Athuin .... Ale za
své peníze!!! Nevím, proč bychom my atheisté měli dávat část
svých daní funkcionářům různých církví! Řešení je jednoduché
a ve světě osvědčené: ani koruna od státu a CÍRKEVNÍ DAŇ, kterou
si vyberou příslušníci každé sekty mezi sebou. V Ústavě se
nepraví, že by stát měl platit peníze církvím. Takže nestrašte
nějakými návrhy KSČM. Prostě by každému registrovanému věřícímu
jednou za rok přišla složenka "od Duky"..... PS: Bible -
nejčtenější kniha. No a co? V Německu to byl svého času Mein
Kampf...
salekiv
2019-06-10 08:38
Rozum zůstává stát, že v 21. století může někdo v demokratickém
státě odsuzovat způsob, jakým se chtějí blízcí rozloučit se svým
příbuzným. Navíc na základě povídaček z druhé ruky. Kojzarova
nenávist k církvi skutečně nezná mezí. V jednom má ale pravdu.
Člověk se diví, že v 21. století může stále ještě existovat
strana a hnutí, jejíž základní téze vychází z fosilního, dávno
vyčpělého učení Marxe, Englse a Lenina, jehož významným atributem
je třídní nenávist a nenávist k církvi. Je příznačné, že jsou
nám v případě komunistického hnutí připomínáni stále jenom tito 3
"myslitelé" 19. a začátku 20.století. Zřejmě nikdo jiný
už nedosáhl jejich výšin. Ano to je ten pokrok v podání soudruha
Kojzara.
Prokopic.Karel
2019-06-10 08:00
Nemá smysl to komentovat. Ta genetika u s. Kojzara ml. dělá divy.
Ještě že jste se zmínil o USA, Číně či Rusku. Tam všude, až do
nejvyšších orgánů těchto států není aktivní spolupráce s tamním
náboženstvím žádnou pohanou. Naopak. V Československé socialistické
republice stačilo vládnout ještě jednu generaci a mohli jsme dokončit
bourání kostelů. Některé by spadly samy. Chtělo by to si také někdy
něco přečíst... Bible je nejčtenější kniha světa. O pomoci těm
nejubožejším, školním vzdělání, výchově, památce zemřelým atd.
atd. Rozhodnutí současné KSČM by ještě mohlo vést k takovýmto
"drobnostem": 1/ Zrušila by se smlouva mezi státem a 17-ti
(sedumnácti!) církvemi. 2/Stát by tedy i nadále na církve přispíval.
A v naší zemi stačí 10000 (deset tisíc) hlasů a stát by svoje platby
rozšiřoval až do nekonečnosti. 3/Začal by přispívat na muslimské
církve (těch by mohlo být hodně) a stavět mešity. 4/Se všemi
doprovodnými jevy. Například: včerejší zpráva Naší Nezávislé
Veřejnoprávní: V Iránu byla zorganizována akce, kdy se zkoumalo v
restauracích, zda jsou dodržována přikázání islámu. Uzavřeno bylo
540 (pěstset čtyřicet) restaurací. Například proto, že tam byly
slavnosti, kterých se zúčastnily mimo mužů také ženy. Pište o
něčem, čemu rozumíte. Takovým nekulturním známým bych se nechlubil.
Nemusel do toho kostela chodit. Měl si vzít transparent a protestovat,
že církevní obřad nebyl v komunistické režii, ale v režii pana
faráře. Technická poznámka: tento příspěvek jsem si okopíroval pro
případ, že byste jej opět demoukrádicky vyřadili.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.