Ilustrační FOTO - Pixabay

Soud uznal nárok majitelů aut VW na odškodnění v Dieselgate

Obvodní soud pro Prahu 8 zatím nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů vozů koncernu Volkswagen v tzv. kauze Dieselgate. Naftové vozy koncernu byly vybaveny softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi. Volkswagen jim má podle březnového verdiktu zaplatit 533 milionů korun. ČTK to dnes oznámila společnost Safe Diesel, která část poškozených zastupuje, rozsudek má ČTK k dispozici. Škody Auto, která v kauze dieselových motorů rovněž figuruje, se rozhodnutí netýká. Vyjádření Volkswagenu ČTK shání.

Volkswagen podle serveru Seznam Zprávy.cz prohrál spor s majiteli aut proto, že se v požadované lhůtě nevyjádřil k jejich žalobě. Soud tedy vynesl takzvaný rozsudek pro uznání. Vyhověl 2435 lidem zastupovaným firmou Safe Diesel, kteří žalobu podali do 7. září minulého roku. Nároky byly uznané ve výši 220.000 Kč na jednoho zákazníka, celková suma je tedy 533,5 miliardy Kč spolu s úrokem z prodlení a s náklady řízení.

"Jde o průlom v evropské větvi této aféry, je to první úspěch poškozených spotřebitelů sdružených v hromadné žalobě v Evropě. Podařilo se nám prosadit stejné odškodnění jako v USA, čehož chceme dosáhnout i pro další tisíce spotřebitelů, jejichž nároky jsme podali k soudu později nebo je teprve podáme. Již ve středu rozšíříme žalobu na VW a Škoda Auto o dalších více než 600 spotřebitelů," uvedl právní zástupce Safe Dieselu František Honsa.

Částka 220.000 Kč je odvozená od modelu odškodnění v USA, kde VW již dříve dobrovolně vyplatil postiženým spotřebitelům až deset tisíc dolarů a zároveň jim nabídl opravu či zpětný odkup vozidel s upravenými motory.

Rozsudek se nevztahuje na společnost Škoda Auto, která nároky společnosti Safe Diesel neuznává. O nich, stejně jako o nárocích vůči VW, které společnost Safe Diesel vznesla později, tedy po 7. září 2018, bude soud rozhodovat v dalším řízení. První jednání bylo stanoveno na 22. listopadu.

Celkový počet spotřebitelů, kteří v ČR své nároky vůči automobilkám uplatňují, k dnešku převyšuje 7000 osob. Vozidel s upraveným softwarem v ČR je zhruba 165.000.

Před čtyřmi lety americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Celkově byly tyto motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

(čtk)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5, celkem 1 hlas.

(čtk)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


pleningeri
2019-06-20 16:24
Není mi jasné jak mohli být majitelé motorů se závadným SW
"poškozeni". Platili snad pokutu, nebo se jen hojí na
poškozené značce WV?
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.