Sídlo České pošty v Praze.. FOTO - wikimedia commons

Pošta plánuje modernizaci a propouštění

Česká pošta (ČP) v rámci restrukturalizace během šesti let sníží počet pracovních míst o 7000 ze stávajících 30 000. Nahradí je moderními technologiemi. Restrukturalizace, která bude také znamenat rozdělení podniku na tři samostatné divize, vyjde na několik miliard korun. Roční investice se budou pohybovat mezi jednou a dvěma miliardami korun. Hradit by je částečně mohl prodej majetku. Podnik mimo jiné zvažuje prodej svého sídla v pražské Jindřišské ulici. Vyplývá to z informací zástupců ČP. Odboráři propouštění odmítají.

Restrukturalizace má podle generálního ředitele pošty Romana Knapa přinést jednodušší a rychlejší fungování služeb, vyšší spolehlivost doručování a pošty bez front. Do roku 2021 se chce podnik vrátit k zisku v řádu desítek milionů korun a zvýšit tržby o desetinu ze stávajících 18,8 miliardy Kč.

Pošta uzavřela minulý rok s provozní ztrátou přesahující miliardu korun. Podle Knapa je podnik v provozní ztrátě čtyři roky, za loňský rok to bylo ale poprvé, kdy byla otevřeně přiznaná a nebyla dorovnána prodejem majetku. »Pošta je již dlouhodobě ve ztrátě. Pokud bychom nepřikročili k systémovým změnám ve struktuře, do několika let by ČP přestala existovat,« řekl Knap. »Pokud bychom nedělali nic, při současných trendech by ČP dosáhla v roce 2022 ztráty přes pět miliard korun,« dodal finanční ředitel ČP Roman Schanner.

Náklady na restrukturalizaci má částečně uhradit prodej zbytného majetku. Podle Knapa se pošta časem zbaví i paláce v Jindřišské ulici, kde vedle managementu sídlí také hlavní pošta.

Základem restrukturalizace je rozdělení společnosti na tři obchodní jednotky pod hlavičkou skupiny České pošty. Vznikne Divize Státní poštovní služby, Divize Logistické služby a Divize Finanční služby a prodej. Každá obchodní jednotka bude mít samostatné účetnictví a zodpovědnost manažerů za jejich hospodářské výsledky. Zároveň rozdělení podle Knapa jasně ukáže služby a produkty, které jsou pro ČP ziskové a kterých je lepší se zbavit.

FOTO - wikimedia commons

Pro zaměstnance podnik počítá s lepším mzdovým ohodnocením, které bude odpovídat požadavkům na vyšší kvalifikaci. Pošta chce investovat do automatizace a digitalizace, což povede k úspoře pracovních míst, a zároveň bude v budoucnu potřebovat pracovníky s příslušnými dovednostmi. Snižování počtu míst se prý uskuteční přirozeným způsobem, protože každý rok z pošty odejde zhruba 8000 pracovníků, za které se musela hledat náhradu. Celkové mzdové náklady by měly přes očekávaný růst mezd zůstat okolo 13 mld. Kč.

Největší odborová organizace na poště, Podnikový koordinační odborový výbor s 9000 členy, podle předsedkyně Jindřišky Budweiserové masivní propouštění zaměstnanců odmítá. »Špatná ekonomická situace podniku je zaviněna především tím, že stát dlouhodobě nehradí náklady na velmi ztrátové základní poštovní služby, které musí ČP zajišťovat. Zákon o poštovních službách stanovuje povinnosti, které vzhledem k rozsahu a vysokým nákladům jsou velkou ekonomickou zátěží. Náklady ročně přesahují dvě miliardy korun, ale stát přispívá maximálně čtvrtinou. ČP tak tyto ekonomicky nevýhodné služby hradí z velké části sama,« uvedla odborářka. Dodala, že snížení počtu pracovních míst zhorší kvalitu poštovních služeb.

Pošta podle Knapa počítá s kompenzací za služby poskytované státu. Ta by měla být v nové výši 1,5 mld. Kč ročně místo stávajících 500 milionů, a to minimálně do roku 2022. Podnik zároveň zachová 3200 obslužných míst, změní ale jejich podobu, aby lépe odpovídala potřebám lidí a byla efektivnější. Zhruba 420 poboček bude zaměřených na expresní vydávání zásilek, 1300 poboček nabídne samoobslužnost. Počítá se zhruba 1500 partnerskými poštami, z toho 600 samoobslužnými, kde si zákazníci vyřídí své poštovní a finanční záležitosti bez nutnosti být fyzicky obslouženi personálem.

Část listovních doručovatelů přejde do balíkové doručovací sítě. Zatímco počet listovních zásilek klesá každý rok zhruba o desetinu, balíkový trh roste tempem 12 až 14 procent ročně díky rozvoji e-shopů. »ČP musí obchodně tohoto trendu využít. Cílem je navýšení tržního podílu v oblasti balíků na 40 % a dosažení hranice 60 milionů přepravených balíků v roce 2022,« doplnil ředitel logistiky Petr Cinkl.

Podnik bude i nadále občanům nabízet finanční služby, protože v řadě míst je poštovní pobočka jedinou možností, kde si peněžní záležitosti vyřídit. V digitalizaci služeb plánuje představit služby typu eSIPO, ePoukázka, nebo eKolek. V doplňkovém prodeji najede na multikanálový koncept otevřený pro klíčové maloobchodní hráče na trhu.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 4.4, celkem 7 hlasů.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


hajek.jiri51
2019-06-29 14:35
Pošta by měla být spíš blíž lidem. Třeba na kolech nebo lyžích,
podle počasí. A ne se odtahovat a vyhazovat lidi z práce.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.