Ilustrační FOTO - Pixabay

Renesance másla: margarin ho nevytlačil

Zatímco v roce 1989 průměrná roční spotřeba másla na jednoho Čecha přesahovala devět kilogramů, od té doby se podle Českého statistického úřadu snížila zhruba o polovinu. Rostlinného tuku před 30 lety jeden Čech spotřeboval průměrně 2,4 kg, v 90. letech se tato hodnota zvýšila na zhruba 3,5 kg a doposud vzrostla jen mírně.

Prodeje másla ale nyní podle prodejců rostou. Zákazníci prý přitom dávají přednost českým značkám před dovozem ze zahraničí, prodeje margarínu stagnují. Trendem jsou bezlaktózová, bio másla nebo másla z kozího mléka.

»Spotřeba másla procházela velkými změnami. V roce 1948 byla 3,3 kg na obyvatele za rok a postupně se zvyšovala až do roku 1982, kdy ročně činila deset kilogramů na obyvatele. Větší snížení nastalo po revoluci,« popsal vývoj končící ředitel odboru statistiky zemědělství na ČSÚ Jiří Hrbek. Mezi lety 1995 až 2007 průměrný Čech spotřeboval kolem 4,5 kg másla ročně, předloni to bylo přesně pět kilogramů.

Specifikum českého spotřebitele podle Hrbka je, že nahrazuje roztíratelné tuky jedlými oleji. Ukazují to i data ČSÚ. Jejich spotřeba zaznamenala dynamický růst, v roce 2016 přesáhl deset kilogramů na osobu a rok.

Ilustrační FOTO - Pixabay

Generální ředitel největšího sdružení velkoobchodů s nápoji a potravinami ČEPOS Petr Morava řekl, že máslo patří k nejprodávanějším položkám. Za první pololetí letošního roku zaznamenal velkoobchod nárůst meziročně o 18 procent v počtu prodaných kusů. Prodeje margarínu podle Moravy naopak od roku 2014 klesají, a to zhruba o 20 %. »Důvodem je enormní nárůst počtu produktů v kategorii máslo, například ochucené, lépe roztíratelné varianty a různé gramáže,« uvedl.

Za trend považuje to, že i přes nabídku levnějších másel ze zahraničí, zejména z Polska, Německa a Slovenska, zákazníci odebírají výhradně máslo od tradičních českých dodavatelů. Cena polského másla podle Moravy obvykle patří k těm nižším, oproti tomu německé bývá jedno z dražších.

Předseda Českomoravského svazu mlékárenského Jiří Kopáček k tomu ale řekl, že podíl dovozu na české spotřebě másla činí až 54 %. Dovoz takového množství do ČR je podle něj zbytečný, protože tuzemští výrobci jsou máslo schopni vyrobit ve vysoké kvalitě. Podle ČSÚ se loni dovezlo do ČR 23 192,74 tun másla za 2,9 miliardy korun.

»Prodej ovlivní pouze změna poměru mezi cenou klasického másla a margarínu například v roce 2017, kdy cena másla prudce rostla,« připomněl »máslovou krizi« generální ředitel COOP Centra družstvo Josef Plesník. V témže roce vzrostl i dovoz margarínů do ČR - podle dat ČSÚ meziročně o 15,4 % na kilogram. Loni se ho pak dovezlo 65 924,8 tun za 1,7 mld. Kč. Bylo to téměř trojnásobně více než v případě másla. Dovozy směřovaly hlavně z Polska, Švédska, Maďarska a Belgie.

Současný větší zájem zákazníků o tradiční máslo před margaríny potvrdil i šéf komunikace obchodů Albert Jiří Mareček. »Pozorujeme rostoucí zájem o máslo v bio kvalitě či o máslo vyrobené z jiného než kravského mléka, například kozího. Reagujeme na měnící se zvyklosti našich zákazníků a sortiment másel rozšiřujeme,« uvedl Mareček. Odklon spotřebitelů od margarínu v závislosti na zvyšující se prodejní ceně pozoruje i Plesník. Naopak v diskontu Lidl nepociťují v prodejích másla a margarínu žádné výkyvy. Tomu nahrává fakt, že se cena másla stabilizovala, řekla mluvčí Lidlu Zuzana Holá.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.9, celkem 8 hlasů.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.