FOTO - Pixabay

Odbyt aut v Evropské unii prudce klesl

Prodej nových osobních aut v Evropské unii se v červnu prudce snížil o 7,8 procenta na 1,45 milionu vozů, což byl nejprudší propad od prosince. Uvedlo to Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Pokles zaznamenalo všech pět největších trhů.

Na vině je podle ACEA i menší počet pracovních dní, kterých bylo letos v červnu jen devatenáct, zatímco v loňském roce 21. Nicméně za celé první pololetí se poptávka v EU snížila meziročně o 3,1 % na 8,2 milionu. Mírné snížení vykázaly všechny velké evropské trhy s výjimkou Německa. Na tomto největším automobilovém trhu v Evropě se počet registrací nových osobních vozidel zvýšil o 0,5 %.

Prodej osobních vozidel klesá od zářijového zavedení nové metodiky měření emisí a spotřeby automobilů WLTP. Firmy, kterým se v některých případech dosud nepodařilo získat nová povolení, nejsou schopné dodávat tyto modely na trh a produkční výpadky automobilové odvětví v Evropě poškozují.

Ještě v květnu se přitom prodej po nepřetržitém devět měsíců trvajícím poklesu nečekaně mírně zvýšil o 0,1 %. Těžil ze dvou pracovních dní navíc a z obchodních pobídek pro starší dieselové vozy, napsala agentura Bloomberg.

V samotném červnu se počet registrací nových osobních aut v Německu snížil o 4,7 %, slabší byl i ve Francii (o 8,4 %), Británii (o 4,9 %), Itálii (o 2,1 %) a Španělsku (o 8,3 %). V České republice se podle údajů sdružení ACEA propadl o 15,5 % na 21 902 vozů.

Odbyt koncernu Volkswagen, jehož součástí je i tuzemská Škoda Auto, klesl o 9,5 %. Samotná značka Škoda pak vykázala pokles o 8,6 % na 65 876 vozů. Podíl Škody na evropském trhu zůstal v červnu beze změny na 4,6 %, podíl celého VW se meziročně snížil na 24,6 z 25 %.

Podle agentury Bloomberg je Evropa na cestě vykázat druhý celoroční pokles prodeje aut za sebou. Sdružení ACEA již svůj odhad na letošek upravilo. Nově kvůli nejistotě doprovázející odchod Británie z EU a slábnoucí poptávce očekává pokles prodeje o jedno procento. Dříve odhadovalo jednoprocentní růst. Evropské automobilové odvětví až do loňska rostlo nepřetržitě od roku 2013.

Podle analytika ČSOB Petra Dufka červnový výsledek ovlivnil srovnávací základ z minulého roku, kdy například ve Švédsku prodej prudce vzrostl o 73 %, ve Francii pak o devět procent. »Zveřejněné statistiky automobilového trhu nejsou rozhodně příznivé, nicméně za tragické je přímo považovat také nelze. Už třeba kvůli zmíněnému efektu srovnávacího základu. A ten zafunguje i v příštích číslech, protože právě loňské léto bylo poznamenané výrazným předzásobením před zavedením přísnějších emisních limitů,« řekl Dufek s tím, že celý letošní rok zůstane trh v mírném minusu. Důvodem bude především nejistota omezující investice firem a odkládání nákupu ze strany spotřebitelů, kteří mohou vyčkávat na nástup nových »zelených« modelů nebo spekulovat na zavedení subvencí či jiných pobídek na nákup elektromobilů.

Podle partnera EY Petra Knapa bude další vývoj závislý na tom, jak dlouho vydrží silná poptávka v Německu. »Negativní zprávy z velkých německých kolosů naznačují, že spotřebitelský optimismus může snadno a brzy poklesnout,« dodal.

(eko)


(eko)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.