Zase jeden »zlatý padák«

Zas jeden generální ředitel státního podniku odchází. Tentokrát šéf Ředitelství silnic a dálnic. Zase tedy jeden zlatý padák bude vyplacen. Od převratu je takových bezpočet. Většinou tito šéfové neodcházejí kvůli věku, ale proto, že nenaplnili očekávání. Prostě propadli, ale peníze na odchodné dostávají v plné výši a přitom jejich platy přesahují plat prezidenta. Jsou zvláštní elitou, která tu byla vytvořena. Vědí, že nebudou trestáni za špatné rozhodnutí. Jsou pojištěni, jak jinak. Takže kdyby náhodou »jejich podnik« vzhledem k jejich chybnému řízení padl, nestane se nic.

Ale řekněte, může padnout takový kolos jako je Ředitelství silnic a dálnic? Nemám na mysli budovu ŘSD a nějakého toho úředníka. Vědí také, pokud neudělají nic trestného, že se mohou těšit na »zlatý padák«. Prostě: peníze na leccos nejsou, na »zlatého padáka« však ano.

Zajímalo by mě v této souvislosti, zda generální ředitel Národní galerie Fajt dostal také »zlatý padák«. Předpokládám, že ano. I jeho smlouva »se státem« jistě obsahovala klauzuli o odchodném. Nebude tedy poté, co musel odejít a strhla se proto »velká mela«, hladovět a nebude spát pod mostem. Kdyby to tak bylo, »pražská umělecká kavárna«, která spustila pro jeho propuštění poprask, by nám to neopomněla sdělit a za podpory České televize by do celého světa vytrubovala, že u nás jsou kulturní pracovníci šikanováni tak, že »skoro až umírají hlady«.

V této souvislosti mě napadlo: Jak na tom je třeba průvodčí ve vlaku anebo porybný řekněme na Labi či sestřička ve státní nemocnici? Když nuceně musí odejít, pro ten či onen delikt, česky řečeno, jsou vyhozeni, dostanou také »zlaté padáky«, nebo jen to, co určuje zákoník práce? Tedy splňují-li podmínky v něm stanovené. Zatím jsem o tom neslyšel. Ale asi nikoli. To jen ti »lepší lidé« je mají stanoveny jinak. Ti průvodčí, porybní, ty sestřičky se ovšem »na ulici« - na rozdíl od zmíněných generálních ředitelů - octnout mohou.

Vyhodit ministra je u nás běžné, vyhodit generálního ředitele, placeného lépe než je ohodnocen třeba ministr, už nikoli, a to i když jejich efektivita ve funkci byla špatná a neplnili úkoly. Na rozdíl od odvolávaného generálního ředitele ministr však »zlatý padák« nedostane. Na něj se totiž vztahuje zákoník práce.

Milan ŠPÁS


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 4.4, celkem 35 hlasů.

Milan ŠPÁS

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


velkymaxmilian
2019-07-30 13:52
Nevím zda kauza Pavola Kováčika je tím pravým a ořechovým k tématu
"zlatý padák". Do funkce nastoupil 3.května tohoto roku a
skončil o půlnoci z pátku na sobotu minulý víkend. Odvolal jej z
funkce ministr dopravy, který jej do ní i jmenoval, ale Kováčik o
uvolnění požádal ze závažných zdravotních důvodů. Otvírat proto
jeho případ se mi jeví nepříliš etické.
salekiv
2019-07-30 12:39
pleningeri: Já sice nevím, jestli pan Kováčik má ve své smlouvě
zlatý padák, ale do funkce nastoupil před 3 měsíci. Před 3 měsíci s
ním tedy byla sepsána i manažerská smlouva. Vyžádala si KSČM tuto
smlouvu k nahlédnutí?
pleningeri
2019-07-30 11:44
salektive uniklo Vám kdo zlaté padáky a neúměrné platy
všehoschopných "manažérů" za 30 let zavedl. Napovím Vám :
koalice pravicových partají pod všelijakými jmény za aktivní
spolupráce ČSSD. Zřejmě podpora KSČM první vlády od puče někteří
jedinci dosud nestrávili ...
salekiv
2019-07-30 07:08
KSČM má ve svém programu větší zastoupení státních podniků,
hlavně u strategických oborů. Toto je výsledek. Pokud chce KSČM více
státních podniků, měla by mít představu, jak tyto podniky řídit a v
parlamentu tlačit na vládu, aby byly smlouvy manažerů státních
podniků ošetřeny podle jejich představ. Je výrazem neschopnosti
poslanců KSČM, že se začnou divit, až když je zlatý padák vyplacen.
Na druhou stranu, pokud chcete, aby takový kolos jako je ŘSD řídil
kvalitní manažer, zaplatit ho prostě musíte. Za 50 tisíc měsíčně
to dělat nikdo nebude.
donald.kaczerowski
2019-07-30 05:48
Jestli si autor myslí, že štípat lístky ve vlaku je stejně náročné
jako řídit mamutí podnik Ředitelství silnic a dálnic, měl by
vyhledat legendárního Chocholouška.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.