Elektromobily, hybridní technologie… Bude to stačit? A kdo na to bude mít?

Asi jste zaznamenali, že otázka klimatu a životního prostředí obecně bude v následujících letech mnohem zásadnější téma, než tomu bylo doposud. Ostatně jako o jednom ze stěžejních témat o tom ve svém projevu hovořila také nová předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen. Podle mého soudu se ovšem celá debata na evropském kontinentu nevyvíjí správným směrem.

Důvod číslo jedna: Evropa není jediným světadílem na planetě Zemi. Pokud máme mluvit o zásadních změnách ve fungování lidstva tak, aby bylo co nejvíce šetrné k přírodě, tak Evropa sama o sobě světu spásu nepřinese. I kdyby emise byly nula. Bohužel. Naopak je třeba zmínit chování některých evropských států, které si tu péči o životní prostředí vyložily tak nějak po svém a tuny odpadu vyslaly směrem Asie, případně Afrika. Za rozhodně negativní krok vnímám odstoupení USA od klimatické dohody. Jestliže vyspělý ekonomický obr udělá takový přemet, pak to svědčí o nutnosti ještě hlubší debaty napříč všemi státy.

Důvod číslo dvě: Debata se srazila pouze na jednotlivce na základě hesla »každý má začít u sebe«. To je sice pravda a plně to podporuji. Na druhou stranu, i kdyby každý z nás zrecykloval odpad do posledního špendlíku a každý rok vysadil stovku stromů, klima to nezachrání. Je totiž nutné donutit velké hráče, aby se začaly chovat ekologicky. Elektrárny, továrny, výrobny atd. Oni jsou totiž největšími producenty skleníkových plynů a prvků znečišťující životní prostředí obecně.

Důvod číslo tři: Tento důvod souvisí s výše uvedeným. Debata je totiž v poslední době nasměrována k automobilismu. Všude samá informace o nutnosti znásobit počet hybridních automobilů a zvýšit procento elektromobilů. To je sice krásný cíl. Nicméně elektromobily sice nevypouští plyny, ale elektřina je pohánějící je zčásti vyrobená v uhelných elektrárnách (nehledě na nepřipravenost sítě v naší zemi). Takže o tak úplně čistém provozu nemůže být řeč. Obávám se také toho, jak se výměny vozů spalovacích motorů zhostí jednotlivé státy, tedy zejména ČR. Protože pokud někdo chce, aby lidé jezdili v ekologických automobilech, tak by měl mít možnost si jej z normální mzdy koupit. Nikoli tyranizovat ty, kteří mají stará auta, protože nemají finance na novější. A obecně si myslím, že v tuto chvíli je ten pravý čas k tomu, abychom ještě více zpřístupnili a zatraktivnili cestování veřejnou dopravou.

Důvod číslo čtyři: Stávky jsou fajn věc. Zejména, když mají jasný cíl, který prospívá všem nebo téměř všem. To by na otázku životního prostředí platilo. Nicméně nemohou mít podobu, na kterou se v poslední době redukovaly. V tomto ohledu se ztotožňuji se slovy Jiřího Dolejše, že není možné obětovat vzdělání jakémusi klimatickému kultu, který aktuálně předvádí Greta Thunbergová, o níž některé choré hlavy dokonce uvažují jako o adeptce na Nobelovu cenu míru.

Pokud bude pokračovat debata v těchto intencích, tak mezi lidmi téma životního prostředí rozhodně na popularitě nezíská. Nelze totiž v Evropě zlikvidovat pracovní místa a průmysl drastickými opatřeními, která o pár set kilometrů dál nebude nikdo dodržovat. Nelze totiž lidem nařídit, aby si nakoupili ekologické prostředky, když na ně nebudou mít možnost dosáhnout! Takhle o ekologii tedy ne!

Kateřina KONEČNÁ, místopředsedkyně ÚV KSČM a poslankyně Evropského parlamentu


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.6, celkem 66 hlasů.

Kateřina KONEČNÁ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


hajek.jiri51
2019-08-05 10:52
Pro fronda. S tím, více než méně, souhlasím.
fronda
2019-08-05 01:24
hajek.jiri51: Prověřenou nízkoemisní technologií je jaderná
energetika. Ale právě tihle nazelenalí úředně prakticky znemožnili
výstavbu a konkurenceschopnost nových jaderných elektráren. Mají své
větrníky a fotovoltaiku, kdyby ale přesunuli výrobu zpět do Evropy,
tak jim to ta jejich nová energetika neutáhne. Tak nadávají na zlé
Číňany a prosazují v Evropě elektromobily a o lodní dopravě mlčí.
Vypadá to, že oni vůbec nevěří na zásadní podíl lidstva na
globálních změnách klimatu, protože to by řešili podstatné věci
místo méně důležitých.
fronda
2019-08-05 01:13
velkymaxmilian: Nepopírám skleníkový efekt. Ale se svým vzděláním,
na rozdíl od znalostmi nedotčené Grétky, si nejsem zcela jist, nakolik
zásadní je podíl lidstva na změnách klimatu.
fronda
2019-08-05 01:09
salekiv: Přesněji jde o státně-monopolní kapitalismus, kde buržoazní
stát cosi vnucuje celé společnosti i jiným státům a výsledkem je
zesílené vykořisťování.
salekiv
2019-08-04 22:22
@velkymaxmilian: V absolutních číslech Čína největší
znečišťovatel je, ve znečištění na hlavu samozřejmě ne. To je ale
celkem jedno. Daleko podstatnější je nezaostávat vůči Číně a USA v
nových technologiích a to i těch tzv "ekologických", to byla
podstata mého příspěvku. Pokud se ale více budeme zajímat o to,
jestli Joska z horní dolní bude mít na auto k dojíždění do
nejbližší hospody, tak potěš nás pánbůh. Čína určitě takové
starosti řešit nebude.
velkymaxmilian
2019-08-04 20:48
@salektiv: Konečnou rozhodně nemusím, ale křivdíte ji, Čínu jako
největšího znečisťovatele nezatloukla. Pro skleníkový efekt, který
může popírat například Fronda a Klaus senior je klíčovým produkce
oxidu uhličitého tedy CO2. Palmu "vítězství" drží
pidistát Trinidad -Tobago, který dokáže vyprodukovat na obyvatele
neuvěřitelných 37 tun ročně, má naštěstí o pár tisíc více
obyvatel než Praha, bohužel na druhém místě je planetární veleprase
USA se zhruba 30 tunami na obyvatele. Úspěšně jej "stíhá"
kontinent a stát, který ironií osudu má na olympijské vlajce zelený
kruh... Jistě Ruská federace a Čína jsou také "dárečky",
ale USA konkurovat nemohou. Důvod je prostý, stupeň znečisťování
ovzduší úzce koreluje s dosaženou životní úrovní, což se jich v
porovnání s USA netýká ani náhodou. USA se proto jako čert kříži a
svěcené vodě vyhýbají ratifikace Kjótského protokolu, kterému je
letos již dvaadvacet let...
hajek.jiri51
2019-08-04 11:47
Je hodně pravdy v tomto článku. Ale spadá taky jen do oblasti
verbálních výlevů teorie . A jaká je praxe? Třeba v RF hoří
gigantické požáry, do ovzduší se uvolňují miliardy tun CO2 a zbytek
světa to jen, místy i s tupou škodoradostí, sleduje. Namísto aby
pomohl seč je to možné. Místo spolupráce se ale organizují podrazy a
když nevyjdou, organizují se následné sankce. V prospěch zisků
nadnárodních monopolů se devastuje příroda v globálním měřítku. A
když se nějaká Grétka dovtípí a začne v rámci svých možností
vyvíjet nějakou aktivitu, setře ji dokonce i "komunista"
Dolejš. Přitom se už dávno mělo cílevědomě a koordinovaně, v
globálním měřítku, konat a ne jen kecat. A ještě něco. USA spolu
Čínou, Indií i RF, lodní i leteckou dopravou patří k největším
znečisťovatelům atmosféry Země, Ale zatímco jedni si to uvědomují a
snaží se vyvíjet činnost dobrým směrem, tak věrchuška USA se
pustila tupě a arogantně právě opačným. A Fronda, vy budete mudrovat
tak dlouho až se uškvaříte.
salekiv
2019-08-04 09:41
fronda: Kdo chvíli stál, již stojí opodál. V tom je kapitalismus
nemilosrdný. A ten čínský jakbysmet.
fronda
2019-08-04 01:28
Vůbec není jisté, že klimatické změny jsou převážně důsledkem
lidské činnosti. Tahle transformace ekonomiky je jen dalším způsobem,
jak zadotovat soukromé podnikání a tedy ještě víc vykořisťovat
pracující. Západ přesunul velkou část výroby do východní Asie, tak
ať teď nikomu nevyčítá výrobu elektřiny.
salekiv
2019-08-03 20:02
Zásadně s paní Konečnou nesouhlasím. Evropa začíná v řadě
oblastí ztrácet. Jestli je v něčem ještě úspěšná, tak, ač se to
nezdá, je to v péči o životní prostředí. Pokud začne vyčkávat
může zaostávat i zde. Nelze čekat na to, že přesvědčíme ostatní
znečisťovatele o nutnosti snížení emisí. Mezi nimi i toho
největšího - Čínu, v článku úmyslně zamlčenou. Být lídrem v
oboru životního prostředí, to není jenom o jeho ochraně, ale i o
rozvoji řady nových technologií spojených hlavně s produkcí a
skladováním elektrické energie, elektromobilitou atd. Řada firem ví,
že nelze čekat na nikam vedoucí diskuze a musí jednat. Např. VW vsadil
na kartu elektromobility celou svojí budoucnost. Aby v ní byl
úspěšný, musí učinit investice v řádu stovek miliard eur. A to hned
teď, ne za 10 let. Je potřeba se rozhodnout, zda to s ochranou naší
přírody myslíme opravdu vážně. Nelze na jedné straně slovně její
ochranu proklamovat a na druhé straně pokračovat v těžbě a
neefektivním spalování uhlí a vymýšlení výjimek pro držitele
zastaralých automobilů.
velkymaxmilian
2019-08-03 18:41
Ve stati s.Konečné mne zaujalo: "V tomto ohledu se ztotožňuji se
slovy Jiřího Dolejše, že není možné obětovat vzdělání jakémusi
klimatickému kultu, který aktuálně předvádí Greta Thunbergová, o
níž některé choré hlavy dokonce uvažují jako o adeptce na Nobelovu
cenu míru." Není bez zajímavosti, že obdobné stanovisko k
šestnáctileté švédské aktivistce zaujímá rovněž až krajně
pravicová(!)německá AfD, která klimatické změny bagatelizuje a v
rámci předvolební kampaně dělat časté osobní útoky na
Thunbergovou, vysmívali se jí jako „duševně postižené“ a
podvodnici.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.