K otázce existence Senátu

Horní komora našeho parlamentu, Senát, se netěší zrovna valné oblibě mezi občany. Za pravdu tomuto tvrzení dává volební účast v těchto volbách. Ta je historicky nejnižší a Senát se netěší žádné velké autoritě. Jedná se o naprosto zbytečné těleso, které požívá veřejné zdroje. Nesmíme zapomenout na to, že Senát v roce 1996 vznikl hlavně na popud tehdejšího prezidenta Václava Havla. Ten tuto instituci nechal primárně vytvořit pro svoje kamarády. Nicméně Senát jako takový již existoval za první republiky a prezidenta Masaryka i Beneše. Když nahlédneme do tehdejších novin, tak zjistíme, že ani tenkrát se velké autoritě Senát netěšil. Primárním zřízením Senátu a identifikací s první republikou vznikla komora, která už od svého založení ztrácí úctu a autoritu.

Lidé do tohoto tělesa nechodí volit, protože to považují za zbytečné mrhání svým časem. Ne snad, že by neměli chuť vyjádřit svůj názor, ale pocit toho, že je to zbytečné, je větší, a proto rezignují na možnost volit. Stačí se podívat na složení Senátu a všem musí být jasné, že navenek se nemůže těšit vysoké autoritě. Samozřejmě že i v tomto případě platí - čest výjimkám. Jenže ani tyto výjimky nemění nic na tom, že je Senát vnímán v očích veřejnosti jako nadbytečná komora. Ještě navíc, když se snaží podat ústavní žalobu na prezidenta nebo když přijímá usnesení o tom, že jím (Senátem) vláda pohrdá. Nemyslím si, že by vláda nějak pohrdala touto institucí, ale pohrdají jí zejména samotní občané.

Nyní by stálo za zvážení, zda nenastolit otázku zrušení této instituce. Argument je v tomto případě jednoduchý: zrušit Senát = úspora ve veřejných financích. Přímé úspory vyčíslíme naprosto jednoduše, jsou to rozpočtové výdaje na Senát. Pak jsou zde další úspory plynoucí z jeho samotné existence, jako jsou uspořené náklady se zjednodušením legislativního procesu, sníží se administrativní náklady s touto institucí. Takto uspořené prostředky poté můžeme alokovat na léčebné programy, dát osamělým dětem atd.

Náš legislativní proces je poměrně složitý a dnes naráží na svá úskalí, protože jeho základy vznikly před více než 25 lety. Dnes je ale jiná situace. Vše se změnilo. Moc i protiváha moci, globalizace, robotizace, digitalizace. To vše jsou procesy, které zasahují i do legislativy. Pokud se Senát nebude zabývat věcmi, které jsou nutné pro chod republiky a státu v době globalizace, tak je jeho existence naprosto zbytečná. Samotné zbytečnosti dodává punc volební účast, která byla ve druhém kolem v roce 2016 jen něco málo přes 15 %. Z těchto volebních výsledků je jasné, že o složení Senátu rozhoduje jen malá část voličů, respektive menšina. Pokud bychom to otočili, tak o složení této instituce rozhoduje mlčící většina prostřednictvím volící menšiny, protože poté na Senát nadávají všichni stejně, ale posléze jej všichni »tiše« tolerují. Jedná se o paradox našeho zákonodárného systému, kdy se může stát, že zákonodárcem v Senátu může být zvolen i člověk, který bude mít při volební účasti 5 % většinu. Takže je na čase buď prosazovat zrušení Senátu, nebo minimálně upravit volební pravidla, protože náklady na tyto volby jsou každé dva roky poměrně vysoké. A to už nemusím vůbec mluvit o nákladech spojených s chodem tohoto »tělesa«.

Jan KLÁN, předseda OV KSČM Kutná Hora


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.9, celkem 114 hlasů.

Jan KLÁN

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


velkymaxmilian
2019-08-08 22:24
@fronda: Souhlasím s vaším názorem o Doubravovi. Dodejme, že kdo
dlouhodobě sleduje českou levicovou politickou scénu tak se dobře
pobavil výsledkem kandidáta KSČM v prvním kole volby do Senátu P ČR
(2011), když Doubrava prvně kandidoval za Severočechy.
fronda
2019-08-08 00:31
velkymaxmilian: Já taky nejsem členem KSČM. Ale postoje má Doubrava
celkem rozumné. A voliči jeho názory znají. Ze strany ho spíš
vyštvali funkcionáři.
velkymaxmilian
2019-08-07 17:45
@fronda: Doubrava není členem KSČM, ano prvně byl extelnický starosta
zvolen jako kandidát a člen KSČM, obhajoba se mu však nepodařila.
Pragmaticky usoudil, že není rozumné setrvávat v profláknuté stáji a
z KSČM v roce 2010 vystoupil. To, že v HaNo občas publikuje až tak
nepřekvapuje, kde jinde si může "škrtnout", jak prosté...
miki.13
2019-08-07 13:22
ilm557: to, že ani napodruhé se vám pravopis moc nepovedl, neřeším.
Myšlenka, že komunistům nevadí zrušení Senátu, když tam nejsou, je
opravdu geniální a překvapující.
ilm557
2019-08-07 11:53
Hleďte modří ptáci co nás tady obšťastňujete svým
"kovanými" názory, komunistúm zrušení Senátu nevadí ale
vám ano, co by jste si s těmi vykopávkami počali ?
ilm557
2019-08-07 11:51
Hleďte modří ptáci co nás tady obšťastňujete svým
"kovanými" názory, komunistúm zrušení Senátu nevadí ale
vám by co by jste si s těmi vykopávkami počali ?
fronda
2019-08-07 02:02
Pořád je tam ještě Doubrava.
reich.mir.fan
2019-08-06 20:18
Senát je zcela zbytečná instituce resp.trafika dobře placených
darmožroutů.A jinak podle mne komunisti zatím po příštích volbách
ze sněmovny ještě nevypadnou a odhaduju to u nich na 5-6%.
svaty_vaclav
2019-08-06 15:58
velkymaxmilian opět zapomněl na těch 80 vyžírků z jemu
spřátelených pravicových antikomunistických stran. HaNo netisknou jen
pro tebe velkymaxmilian tak sklapni a nekomentuj, co HaNo vydávají či
nevydávají.
velkymaxmilian
2019-08-06 15:34
svatý.václav: Na rozdíl od pozorného miki.13 jste přehlédl, že tento
článek Jana Klána vyšel již 1.srpna ,tedy před pěti dny. Sonda do
hlav oněch 42 hodnotitelů, kterým se to dle vysokého hodnocení líbí,
by byla zajímavá jedná se asi o přítele "klubu pana
Alzheimera". Jinak ovšem sv.Václave musím objektivně přiznat, že
plně souhlasím s poslední větou vaší glosy. Bohužel tak jako jste
přehlédl opakované zařazení stejného článku Jana Klána, tak se k
vám nedostala informace, že blaha zatím tří(!) senátních šestiletek
úspěšně využil Jaroslav Doubrava (KSČM), a to jedenkrát na
komunistické kandidátce a dvakrát na Severočechů, mandát mu skončí
v roce 2022.
miki.13
2019-08-06 14:00
Trauma komunistů z vypadnutí ze Senátu je obrovské, dokonce takové,
že opět po 5 dnech stejný článek. Uvidíme čeho se dočkáme po
příštích volbách, až vypadnete i ze Sněmovny.
mels21
2019-08-06 12:55
Zjednodušené, škoda
svaty_vaclav
2019-08-06 11:09
Senát rozbitého Československa je zaopatřovacím sanatoriem se vším
všudy pro staré politické důchodce a mrtvoly, kterým se s pomocí
nemnoha jejich voličů co je zvolili podařilo pověsit se rozbitému
Československu na krk. V šestiletém pobytu v tomto zaopatřovacím
ústavu jsou zahrnuty fakultativní výlety po celém světě zdarma.
Jediné co za to musejí tito zaopatření senátoři dělat, je
vysedávání na zbytečných sezeních Senátu, kde se hubami senátorů
mlátí prázdná politická sláma o ničem. Hlavní náplní práce
senátorů a výsledek jejich činnosti je antikomunismus a nejrůznější
antikomunistické akce a snaha vymlátit co nejvíce prázdné slámy.
Některým těmto politickým mrtvolám se daří prodlužovat si pobyt v
senátním sanatoriu po několik šestiletých cyklů, a užívat si tak
bezpracného senátního blahobytu.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.