Tramvaj EVO2 na veletrhu Czech Raildays 2012. FOTO - wikimedia commons

»Evičky« vyrážejí do ulic

Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) dnes vypraví do plného provozu první tři nové tramvaje typu EVO2 z Krnovských opraven a strojíren.

Do konce roku jich bude v Plzni devět. Všechny budou jezdit na lince číslo 1 z městské části Slovany přes centrum do Bolevce. Jsou plně nízkopodlažní a klimatizované, mají 1,5násobnou kapacitu proti jednotlivým vozům a výrazně tišší provoz, řekl dopravně provozní ředitel PMDP Jiří Ptáček.

Plzeň by měla podle smlouvy s opcí koupit do roku 2021 z Krnova 16 těchto nových vozidel, cena jednoho je 32,75 milionu Kč bez daně.

Tramvaje EVO2, jimž se v Plzni říká »Evička«, postupně nahradí první generaci částečně nízkopodlažních tramvají typu Astra z plzeňské Škodovky. PMDP je vyřadí a nabídne k prodeji. »Nasazení EVO2 je dalším krokem k vyššímu využití nejen tramvají, ale také autobusů a trolejbusů, které na tramvajové spoje navazují,« uvedl primátor Martin Baxa (ODS).

Ilustrační foto - wikimedia commons

Podle Ptáčka jsou »Evičky« prostornější, mají nový typ podvozků zajišťující tišší provoz, pohodlnější sedačky a odbavovací terminál akceptující bankovní karty u všech dveří. »Tramvaje mají také kamery napojené na systém města, které poslouží ke zvýšení bezpečnosti cestujících i proti vandalismu,« uvedl. Havarijní kamery směřují dopředu před vůz a kamery jsou i v celém voze. Koncepce vozu pamatuje i na kolaps řidiče. K tomu slouží takzvaný systém mrtvého muže. »Řidič musí stále držet řadič. Pokud by mu ruka spadla nebo by ji sundal, tak se vůz do tří vteřin sám zastaví,« uvedl.

Plzeň má a bude mít podle Ptáčka stále 116 tramvají. »Předpokládám, že v budoucnu nebudeme řešit jen výměnu zastaralých vozů za modernější, ale že nás čeká také diskuse o dalším rozvoji tramvajových tratí,« uvedl náměstek primátora Michal Vozobule (TOP 09).

PMDP mají 17 tramvají se střední přepravní kapacitou, ostatní tramvaje jsou krátké. Dopravní podniky začnou od roku 2020 nakupovat velké obousměrné tramvaje od plzeňské Škody Transportation. Pokud se první dva vozy, které PMDP získají ve druhé polovině roku, osvědčí, nakoupí jich podnik podle plánu obnovy do šesti let až 22.

PMDP mají síť 49 linek s délkou přes 585 kilometrů. Všechny trakce s 562 řidiči přepravily loni 115,5 milionu cestujících, předloni 110 milionů. Nejvíce lidí převezly autobusy (41,7 milionu), o trochu méně tramvaje. Z 15,1 milionu ujetých kilometrů najely nejvíce tramvaje (5,52 milionu km), autobusy 5,25 milionu km a trolejbusy 4,3 milionu.

(ng)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.2, celkem 10 hlasů.

(ng)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.