Rytířka

Nedávno jsem opět jednou »valil bulvy«. Jedna známá se se mnou podělila o zážitek s naším zdravotnictvím.

Koncem července v náhle prudce brzdícím autobuse MHD narazila levým lýtkem na schůdek. Udělala se jí modřina, ale vše bylo relativně v pohodě. Po týdnu bolest i velikost vzrostla, a jelikož se modřina objevila těsně pod křečovou žilou, radši šla pro jistotu k »obvoďákovi«. Upozornila ho na nepříjemné brnění v celé noze, načež se dozvěděla, že má-li brnění, je nejspíš rytířka a že si má koupit dvě masti a vše bude v pořádku.

Za dva dny se však skoro nepostavila na nohu, zavolala tedy onomu »dobrodincovi«, který jí řekl, že může přijít, ale bude muset čekat, až po objednaných pacientech. Po nějakém čekání se »obvoďák« vyděsil a okamžitě prý do nemocnice na internu – jedná prý se o trombózu.

V nemocnici byl první ze všeho největší zájem o devadesátikorunový poplatek, došlo k odběru krve a tříhodinovému čekání. Po něm zazněl verdikt, že je nutná sonografie, ta se ale dělá jen dopoledne, takže zítra ráno znovu…

Po dalším tříhodinovém čekání byla trombóza vyloučena a k »obvoďákovi« mířilo doporučení poslat pacientku na ortopedii.

Tam příští den čekání trvalo více než všechna zatímní dohromady, rentgenem byla zjištěna kontuze kyčle, doporučen klid, předepsány další léky na bolest…

Známá si po pár dnech uvědomila, že před několika měsíci, spíše už lety, navštěvovala s nějakými potížemi jednu neuroložku. Zkusila jí zavolat, ta jí řekla, ať přijde a…

Diagnostikovala ji akutní lumboischiadický syndrom, chcete-li zánět sedacího nervu, ischias nebo houser. Po čtrnácti dnech tak konečně došlo nejen k tišení bolesti, ale i k léčbě.

Nejsem lékař, ale přijde mi dost smutné, že se současným standardem ve zdravotnictví patrně stalo několikahodinové čekání na další čekání. To jsem opravdu »valil bulvy«, podobně jako paní Ofka ve filmu Noc na Karlštejně, když ji v rytířském brnění kdosi plácl po zadku…

Zbyšek KUPSKÝ


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6, celkem 65 hlasů.

Zbyšek KUPSKÝ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


fronda
2019-08-23 02:31
Byl jsem na soukromé oční klinice a někdy zajdu se zvířetem k
veterináři: ceny strašné, čekací doby dlouhé. To
"bezplatné" zdravotnictví rozhodně opodstatnění má. Jinak
zase bude i střední třída léčit těžká onemocnění nastrouhaným
křenem, jako za té skvělé první republiky. Ale boháči budou bez
front.
salekiv
2019-08-22 18:37
velkymaxmilian: Pouze diletant si myslí, že je chytřejší než
odborníci v daném oboru. Uvedená čísla samozřejmě nemám ze své
hlavy, ale z publikace, vydané k 50. výročí činnosti Ústavu
zdravotnických informací a statistiky ČR z kapitoly Ekonomika a
zdravotnictví. I dítě školou povinné ví, že poměrné vyjádření
eliminuje různé základny.
velkymaxmilian
2019-08-22 13:49
@hajek.jiri51: Srovnávat výdaje ze státního rozpočtu do kapitoly
resortu zdravotnictví před rokem 1989 a dnes může pouze ekonomický
diletant, protože základna HDP je zcela rozdílná, v tom máte pravdu.
Ovšem s těmi 250 krát dražšími léky, jste si asi popletl světadíl.
Máte na mysli Latinskou Ameriku, a to konkrétně "socík"
budující Venezuelu, ale i tady jste vedle milionová inflace to
znemožňuje relevantně vyjádřit...
hajek.jiri51
2019-08-22 12:37
VM - ty trendy souvisí s kvalitou života. A s cenami. I "rebel"
Matuška jezdil šetřit na zdravotní péči do ČR. Ovšem rázné
zvýšení poplatků, by nemocnost určitě "snížilo". Příjmy
parazitů na zdraví ale určitě ne.
hajek.jiri51
2019-08-22 12:28
Podle Salekiv-a s jeho "logikou" je vše OK. Taky ten
"růst". To že Těch 5,5% šlo převážně na léčbu, a těch
7,7% jde na až 250x drahší léky (farmaceutická mafie) a na
"západní" platy mizící v bezedných kapsách vyděračské
"bílé mafie". Na pacienta zbydou jen čím dál větší
doplatky. To pochopitelně saplekiv do úvahy nebere.
salekiv
2019-08-21 16:06
Pane Havlíku, aktivní politika není nic pro mě. Raději zůstanu u
svého SAPu. To ale neznamená, že na některé věci nemohu mít názor.
Máme demokracii a do diskuze se můžete zapojit každý, i vy. Určitě
nám máte, co říci. Co se týká jízdního řádu tramvaje do Liberce,
tak ten je mi vcelku ukradený. Tramvají jsem nejel asi 30 let. Kdyby bylo
na mě, tak bych ji zrušil a ne protahoval přes celý Jablonec, jak je v
plánu.
velkymaxmilian
2019-08-21 14:48
@havlikjo: Důležité je aby pád koalice v Gablonz an der Neiße
negativně neovlivnil jízdní řád tramvají do sousedního Reichenbergu,
případný primátorský řetěz pro pana Šálka není však příliš
pravděpodobný.
havlikjo
2019-08-21 13:42
salekiv. Pane Šálek, Vy jste ale hlava. Teď se u nás bude, zřejmě
uprazdňovat post primátora. Myslíte, že máte šanci ?
velkymaxmilian
2019-08-21 12:16
@salektiv: Diskuse je výměna názorů, možná jsem si mohl odpustit
terminologii "ideologický zaslepenec a hlupák", ale na
podstatě mého názoru to nic nemění. Nic neideologizuji, pokud jsem se
někoho dotkl tak je to jeho problém. Mohu vás ujistit, že jsem pouze
pro základní solidární standard v rámci zdravotních úkonů, což je
v civilizovaném světě běžné a plyne z elementárního pojištění.
Zmínil jste se, že žijete v malém severočeském městě pro něj, tak
jako pro ostatní, platí, že naši předci jako na Pánaboha pohlíželi
na pana doktora, lékárníka, ředitele školy, starostu a chodili s nimi
klábosit o kde jakém prdu. Rada dnešních praktických lékařů svým
způsobem pro některé pacienty supluje psychiatry a psychology což
jejich náplní není. Je pravda, že poúnorové lékařské fakulty
částečně omezovaly výuku těchto oborů, ale důvod nadměrného
navštěvování doktorů to není.
salekiv
2019-08-21 10:26
velkymaxmilian: 30 korunový regulační poplatek vzhledem ke mizivé
hodnotě těžko mohl něco uregulovat. Myslíte, že na soukromé klinice
byste na vyšetření čekal 3 hodiny? Na korelaci mezi naším
rovnostářským ("bezplatným") zdravotnictvím a čekacími
dobami si trvám. Na tom není nic ideologického. Ideologické znaménko
tomu dáváte vy. Pokud někomu zaplatíte napřímo, tak má samozřejmě
daleko větší motivaci se vám věnovat a do toho patří i to čekání,
které nemiluje nikdo.
velkymaxmilian
2019-08-21 09:25
Pokud jsem to dobře pochopil tak praktický lékař tu paní poslal na
pohotovost (?) do nemocnice, jinak si ten devadesátikorunový regulační
poplatek neumím vysvětlit. Několikahodinové čekání na vyšetření
nemá nic společného s bezplatným zdravotním standardem. Přeplněné
čekárny ve zdravotnických zařízeních výrazně neovlivnilo před lety
zavedení regulačních poplatků, které letos patří téměř pět let
minulosti(z rozborů vyplývá, že po jejich zavedení se krátkodobě
projevil pokles návštěv u lékařů cca 10%, ale poté došlo k návratu
téměř na původní stav, zrušení poplatků přineslo zanedbatelný
nárůst cca 7%. Specifická situace byla u lázeňské péče, kde byly
poplatky "nenápadně" zrušeny podstatně dříve).
Statistickým faktem je, že občané EU navštěvují lékaře šestkrát
do roka. Češi v tomto případě bezkonkurenčně vedou s dvanácti
návštěvami. Pokud někdo tvrdí, že tento trend souvisí s érou
bezplatného socialistického zdravotnictví je ideologicky zaslepený
hlupák. S úctou navštěvovat "pana doktora" patřilo k dobrým
zvykům již za éry císaře pána, o první republice nemluvě...
salekiv
2019-08-21 09:15
pleningeri: Logiky jste opravdu nepobral. Můžete mi řící, kde se
zmiňuji o americkém zdravotnictví? Bezplatné zdravotnictví automaticky
vede k většímu plýtvání zdravotní péče, k duplicitním
vyšetřením, vyšší spotřebě léků apod. všude, i v té Americe. S
penězi jaké šly na zdravotnictví dříve a dnes máte pravdu. Za
minulého režimu to bylo 5,5%, dnes to je 7,8% HDP. Zdrojem je ČSÚ.
Jaký zdroj pro své tvrzení máte vy?
pleningeri
2019-08-21 08:54
Pro TOPáckéhoo salektiva je zřejmě nedostižným vzorem americké
zdravotnictví. Za socialismu jsme měli v Tesláckém zdravotním
středisku dva praktické lékaře a zubařku. Ráno jsme zavolal, objednal
se a když jsem měl jít na řadu, sestra mě zavolala, když byl potřeba
odborný lékař poslali mne na Bulovku. Jenže to na zdravotní péči asi
šly jiné peníze. Stát se po kontrarevoluci všeho "zbavil" a
cizí firmy platit daně nemusí, mají přece daňové prázdniny ...
salekiv
2019-08-21 08:15
Je naivní si myslet, že bezplatné zdravotnictví se slučuje s
krátkými čekacími dobami ve zdravotnických zařízeních. Pokud
snídáte doma za své, jste hotovi za 10 minut, pokud u švédského
stolu, trvá to některým hodinu i více a ještě půlku jídla nechají
na talíři. Ostatní je čistě odborný problém, který může nastat
kdekoliv.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.