Ilustrační FOTO - Pixabay

Češi chtějí zálohování PETek a plechovek

Tři čtvrtiny Čechů chtějí zálohovat PET lahve i s vědomím, že by je museli skladovat nezmačkané. Vyplývá to ze dvou průzkumů, které pro iniciativu Zálohujme zpracovaly agentury Kantar TNS a Ipsos.

Téměř celá populace podle průzkumů chápe myšlenku, že by se ceny nápojů kvůli zálohám navýšily o vratnou zálohu, tak jako u některých nápojů ve skle. Zhruba 86 procent oslovených respondentů odpovědělo, že by PET lahve vracelo do obchodu.

Zakoupené PET lahve třídí podle průzkumu Kantar TNS až 96 % české dospělé populace, což ukázaly i předchozí průzkumy. Plechovky od nápojů třídí 58 % spotřebitelů, protože šedivé kontejnery na kovový odpad jsou méně rozšířené. Hlavní důvod, proč lidé chtějí zálohovat PET lahve, je podle průzkumu Kantar TNS snížení množství odpadů v přírodě.

Návrh novely zákona o obalech z pera ministerstva životního prostředí (MŽP), která je nyní v Legislativní radě vlády (LRV), ale se zavedením zálohového systému na PET lahve nepočítá. Podle průzkumu Kantar TNS 76 % to vadí dotázaných.

»Je potřeba zdůraznit, že zavedení zálohového systému na PET lahve, a také nezbytně na nápojové plechovky, nyní zákon nijak nebrání a jakýkoli výrobce či dovozce obalů takový systém může dobrovolně zavést,« reagoval Ondřej Charvát z tiskového oddělení MŽP. Úřad podle něj zatím zákonnou povinnost zálohování PET lahví neplánuje. »Zavedení zálohového systému by bylo v současné situaci nekoncepčním zásahem do stávajícího systému třídění odpadů,« dodal Charvát.

Komplikovaný systém sběru by mohl podle MŽP vést k poklesu třídění. Podle Charváta by v praxi lidé museli některé PET lahve a plechovky nosit zpět do obchodu a jiné do barevných kontejnerů na ulici, například PET od mléka či sirupů či plechovky od oleje nebo konzervy. Stejně tak by se do žlutých kontejnerů měl dále nosit odpad z dalších PET obalů, uvedl Charvát s tím, že zálohovaná PET láhev je stále lahví na jedno použití.

»Současný systém tříděného sběru nezajišťuje recyklaci ani negarantuje dostatečný přísun kvalitního tříděného materiálu pro výrobce nápojů, aby mohli uzavřít cirkulární smyčku ‚z lahve do lahve‘,« řekl k tomu generální ředitelem skupiny Mattoni 1873 Alessandro Pasquale. Skupině patří v České republice například značky Mattoni, Poděbradka, Dobrá voda a také zde vyrábí a distribuuje značky Pepsi Coly. Skupina také stojí za iniciativou Zálohujme. K ní se připojilo dosud 16 subjektů, mimo jiné pivovar Bernard či Sdružení místních samospráv ČR.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 3.8, celkem 5 hlasů.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.