Máme být jen klienty?

O víkendu jsem ve zprávách televizní stanice Prima vyslechla zajímavou informaci. Podle ní v psychiatrické léčebně Kosmonosy na uzavřené jednotce zemřela starší žena. Tedy, abych se držela terminologie Primy, klientka. Je však podezření, že zavinění bylo cizí. Nechci se plést do řemesla Policie České republiky a řešit s ní naznačený problém. Toho jsem daleka. Nechci ani spekulovat o tom, co se stalo. Jde mně o úplně něco jiného. O slovo klient. Protože i z veřejnoprávní ČT jsme mohli také občas slyšet podobné nazývání nemocných či ošetřovaných, nedalo mně, abych se přece jen nad ním a nad jeho užíváním nezamyslela. Až donedávna jsme o nemocných nehovořili jako o klientech, ale o pacientech. Neumím si představit, že bych o někom hovořila jako o svém klientovi, a ne o svém pacientovi. Zřejmě jsem ze staré, možná že dokonce až moc staré školy.

Ale k věci. »Klient« podle Malé československé encyklopedie je »člověk sjednávající za plat služby advokáta, lékaře, peněžního ústavu ap.«, tedy zákazník. Přiznávám, že nevím, zda v uvedeném případě šlo o »péči za platbu«, tedy snahu rodiny, aby stará paní byla z jejich péče přesunuta na jiné, a tedy zda zmíněná paní byla hospitalizována v Psychiatrické Léčebně Kosmonosy, či v Psychiatrické nemocnici Kosmonosy. Je v tom velký rozdíl, tedy alespoň pokud jde o zřizovatele, a tedy zřejmě i platby. Mně však jde v této souvislosti především o princip.

Užívání slova klient ve vztahu ke zdravotnictví se totiž zásluhou i televizních stanic začíná až nebezpečně rozvíjet. Ono druhé slovo pacient, podle Wikipedie, »je osoba, která je nemocná nebo zraněná a je lékařsky ošetřovaná nebo toto lékařské ošetření potřebuje«. Pokud tedy použiji slovo klient, pak sděluji, že vlastně onen člověk možná ani léčbu nepotřebuje, ale mám-li na to ho do nějakého zařízení přesunout, zaplatím, a je hotovo. Pokud ovšem použiji slovo pacient, je jasné, že jde o nemocného člověka, který potřebuje lékařskou pomoc anebo za jehož zdravotní stav jsem vlastně, tedy jsem-li jeho lékařka, odpovědná. Rozdíl je jasný. Skrývá v sobě i velké politikum. Postupný přechod z pacientů na klienty. Straším? Nestraším. Uskutečnění tohoto záměru, tedy alespoň »v prvním sledu« o spoluúčast pacientů za léčbu, tedy přesun části plateb na klienty, se pokusil svého času prosazovat ministr zdravotnictví Julínek. Stálo ho to i jeho stranu ministerské křeslo. Stále však jsou tací, pro které by cílem měla být privatizace zdravotnictví, a tedy jeho převod     do rukou soukromníků. Jde totiž pro možné majitele zdravotnických zařízení o velmi výnosný kšeft.

Zdá se, že to pochopila některá mainstreamová média, a proto nám postupně vnucují nové názvosloví. Měli bychom to vědět a podporovat KSČM, která se postavila proti jakýmkoli pokusům si ze zdravotnictví udělat byznys, jehož součástí jsou i »jazykové pokusy« z »pacientů« udělat »klienty«.

Taťána JIROUSOVÁ


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6.6, celkem 43 hlasů.

Taťána JIROUSOVÁ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


salekiv
2019-10-09 20:24
Pane reich.mir.fan ale pro řadu zdravotnického personálu jste přeci
také jenom otravný hmyz. A naopak tvrdit, že v bankách pracují jenom
dobře placení přetvařující se zmetci, je černobílé
paušalizování. V obou případech si platím nějakou službu a v rámci
té služby očekávám od protistrany i slušné chování na úrovni. V
té bance se s tím setkávám téměř bez výhrad. Ve zdravotnictví
bohužel vždy ne. A popravdě mi je jedno, jestli se u toho dotyčný
přetvařuje.
reich.mir.fan
2019-10-09 18:14
Pane salekiv v té bance je to jen neúpřímná přetvářka protože ten
pracovník banky by vám zcela jistě nejraději řekl něco
nepříjemného jenže za ty peníze co bere musí mít dokonale
nacvičenou sebekontrolu a musí se usmívat a omlouvat nebo jinak by
dostal kopačky.Ale až se jednou z důvodu nahromaděného stresu a zkratu
se neopanuje pak to bude tak silný únik páry z jeho pojistného ventilu
že se nebudete sám stačit divit.A v tom zdravotnictví to bude čím
dál horší.
salekiv
2019-10-09 09:37
Vždy mě zarazí diametrální rozdíl s jakým je ke mně přistupováno
např. v bance a ve zdravotnickém zařízení. V bance, pokud tam mám
nějakou schůzku, tak ta je sjednána na konkrétní čas a při
sebemenší prodlevě se zaměstnanec banky omlouvá za zdržení. Jaký to
rozdíl ve zdravotnictví, kde 3 hodinové čekání bez sebemenší omluvy
není žádnou výjimkou. To slůvko klient má jenom nastolit režim
alespoň vzdáleně připomínající komfort v bankách, či podobných
jiných zařízeních. Má vyjádřit snahu o rovnoprávné postavení
pacienta vůči lékařkému personálu, což stále není pravidlo. Ano
má vést i k povědomí, že bezplatné zdravotnictví je mýtus. Všichni
víme, zdravotnictví je ve výsledku pěkně drahá záležitost.
slechta48
2019-10-09 09:26
Rozpad zdravotnické péče urychlil tandem Julínek+Cikrt. Zdravotnickou
PÉČI nahradil zdravotnickými SLUŽBAMI a pacienti museli platit pokuty
za "zneužívání" času lékaře či lůžka v nemocnici.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.