Ilustrační FOTO - Pixabay

I fyzici oceněni tři

Letošní Nobelovu cenu za fyziku získali Američan kanadského původu James Peebles a Švýcaři Michel Mayor a Didier Queloz za svůj příspěvek k pochopení vývoje vesmíru a místa naší planety v něm. Oznámila to Královská švédská akademie věd.

Akademie uvedla, že teoretické objevy Jamese Peeblese poskytly základ pro moderní porozumění historie kosmu od velkého třesku (teoreticky předpokládaného počátku vesmíru) po současnost. Zmíněná dvojice švýcarských vědců objevila první exoplanetu, která obíhá kolem hvězdy podobné Slunci, dodal generální tajemník Královské švédské akademie věd Göran Hansson.

»V říjnu 1995 oznámili Mayor a Queloz, že se jim z observatoře v jižní Francii podařilo speciálními přístroji spatřit plynnou planetu 51 Pegasi B srovnatelnou s největším plynným obrem naší Sluneční soustavy Jupiterem. Planeta obíhá kolem hvězdy (51 Pegasi) podobné Slunci a nachází se v naší galaxii, Mléčné dráze. Tento objev zahájil revoluci v oboru astronomie a od té doby bylo v naší galaxii odhaleno přes 4000 exoplanet… Tyto objevy zpochybňují dřívější představy o planetárních systémech a nutí vědce přehodnotit své teorie o fyzikálních procesech, které stály za vznikem planet,« napsala v prohlášení akademie.

(čtk)

Hodnocení: 5.5, celkem 2 hlasy.

(čtk)

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.