O pádu české televizní tvorby

Mnoho let se setkávám s otázkou, proč současná televizní tvorba ztratila umělecký glanc a programovou pestrost. Přitom odpověď je velmi jednoduchá: programová skladba se dlouhodobě přizpůsobuje zájmům obchodních korporací.

A tak se tvoří stovky vyumělkovaných seriálů a hudebně zábavné pořady. Televizní inscenace, kabarety či politickou satiru vystřídaly pochybné reality show, kde se lidé za pár tisícovek chovají dle pokynů dramaturga a režiséra. Tento druh »zábavy« dosáhl svého kyselého vrcholu ve chvíli, kdy k nám dorazila Soudkyně Barbara či její kolega Alexandr a manželské páry si pro peníze začaly na deset dní měnit partnery.

Kapitalistický způsob života nabídl lidem »svobodu« tvořenou stresem, těžce zraněnými interpersonálními vztahy a touhou žít v ulitě tvořené pouze rodinou. Pro autory pseudouměleckých seriálů je tak ideální vytvořit děj, ve kterém se divák ztotožní s postavou, jež se trápí ještě více než on sám, či vyhrotit tragický seriálový příběh jedince tak, až se nakonec změní v zázračně šťastný happy end. Sledováním těchto seriálů divák alespoň na chvíli zapomene na své trable či dokonce životní rezignaci a stává se tak díky krátkodobě ošáleným smyslům ideálním cílem pro skrytou reklamu (např. product placement).

Přesto rok co rok trhají rekordy filmy, pohádky a seriály natočené před rokem 1989, a dokonce internetový server pro sdílení videosouborů Youtube zažívá boom u přehrávání televizních inscenací Československé televize z šedesátých a sedmdesátých let minulého století. Reklamní marketéři nevěřícně kroutí hlavou, přitom odpověď je jednoduchá. Smyslem tehdejší televizní tvorby totiž bylo pobavit, nikoliv prodat nějaký výrobek či službu. Většina diváků, kteří zažili tvorbu redakce dramatických či zábavných pořadů Československé televize, si tento výrazný rozdíl velmi dobře uvědomuje, a k »socialistickým« pořadům se lidé rádi vracejí.

Bohužel přišla nová generace televizního publika, a ta je ideálním cílem pro kapitalistické zájmy. Hlavním smyslem konzumní společnosti přece je vytvořit masu bezduchých »ovcí« závislých na pozlátcích a konzumním způsobu života. A to se, upřímně řečeno, kapitalistům u mladé generace zatím daří dokonale.

Roman ROUN


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.9, celkem 86 hlasů.

Roman ROUN

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


jarprchal43
2019-10-30 07:12
roman.roun - Pokud by měly být vrcholem televizní tvorby projekty, na
nichž jste se podílel a zárukou kvality lidé, s nimiž jste
spolupracoval (podle wikipedie), tak zaplať pánbůh, že je tvorba
České televize taková, jaká je. P.S. A nejsem pro vás žádnej Jarda.
o.motl
2019-10-30 06:50
Naivní je představa, že mladá generace sleduje televizi.
roman.roun
2019-10-30 05:18
Salektivova naivita mne vždy velmi pobaví :) .
roman.roun
2019-10-30 05:10
Jardo Prchale: autor pracoval čtvrt století s umělci. A tam jsou
podobné otázky na denním pořádku :D . Nicméně chápu, že Vám
třeba současná televizní tvorba vyhovuje.
fronda
2019-10-30 00:53
salekiv: A já už jsem vám vysvětloval, že socialistický stát se
nepokoušel vymývat mozky, ale informoval objektivně.
jarprchal43
2019-10-29 14:38
Do jakých to autor chodí společností, že mu tam kladou tak hloupou
otázku?
salekiv
2019-10-29 12:15
Vždycky mě nadzvedne, když tu v každém druhém článku slyším, jak
je mladá generace zmanipulovaná, bezduchá, s vymytým mozkem. Už jsem
zde několikrát uváděl, jak marné a dokonce kontraproduktivní byly
snahy o vymyvání mozku minulým režimem na tehdejší mladé generaci.
To, že mladí neskáčí, jak by si zdejší autoři přáli, zdaleka
neznamená, že by o současných problémech nepřemýšleli. Jen je
chtějí řešit jinak, podle svého. Určitě ne tak, jak jim to zde
předepisují komunističtí páprdové.
svaty_vaclav
2019-10-29 11:24
V listopadovým pučem rozbitém Československu už 30 let po roce 1989
probíhá obyčejný boj polistopadového českého kapitalismu proti
předlistopadovému socialismu. Polistopadová buržoasie vzešlá z
majetkových zlodějen na československém národním majetku po roce 1989
nevynechá žádnou příležitost k napadání předlistopadového
československého socialismu. V protisocialistickém boji je velmi
činorodá Česká televize, která tvoří jedno ze základních
protikomunistických a protisocialistických ideologických center české
polistopadové buržoasie. ČT nevynechá žádnou příležitost lžemi,
polopravdami, zamlčováním pravdivých faktů a hysterií kopat do
socialismu a masírovat vědomí svých diváků a posluchačů.
Moderátory ČT hanba nefackuje, když z obrazovky lžou lidem a plivou na
čtyřicet let socialismu v předlistopadovém Československu. Mezi
stálé lháře patří pánové a dámy z ČT Takáč, Borek,
Tvarůžková, Písařovicová, Witowská, Drahoňovský, Kroužková,
Kubal, Řezníček, Kručinská, Železný, Fridrichová, Karas,
Šámalová, Augustová, Václavek a další. Do protisocialistického
kapitalistického běsnění a protikomunistické hysterie se v rozbitém
Československu ochotně zapojují i herci, režiséři, politologové,
umělci, zpěváci a další, mj. i ohlupovaní obyvatelé rozbitého
Československa. V současné době probíhá v rozbitém Československu
masivní antikomunistická kampaň a hysterie proti KSČM. Česká
buržoasie udělá pro udržení své ekonomické a politické moci cokoli.
Začalo to velkou lží v listopadu 1989 a pokračuje to třicetiletým
lhaním po puči 1989.
velkymaxmilian
2019-10-29 10:27
Autorovi pravděpodobně uniklo, že pro méně "náročné"
diváky (pokud rovnou nepoužijeme polointeligenty) v předlistopadové
éře jediné televizní stanice (ČST) sloužily kabaretní pořady
například Dvořáka s Bohdalovou, Holzmanna a dalších socialistických
"bavičů". Slabomyslnost ideologických seriálů typu
"Plechových kavalérií","Mužů na radnici",
"Okresů na severu" a skutečné normalizační
"perly", kterou bylo "30 případů majora Zemana"
netřeba připomínat... Dnes to plně nahrazuje obdobný intelektuální
hnůj na plných podnosech servírovaný komerčními stanicemi, NOVA,Prima
a TV Barrandov a jejich různých klonů. Tak jako nejde vyměnit voliče,
nelze nahradit diváky, kteří mnoho chytrostí neoplývají. Co se týče
veřejnoprávní České televize drtivá většina jejích seriálů,
původních televizních filmů, vzdělávacích pořadů, hudby a
cestopisných filmů má velmi dobrou úroveň, řeč jo o pořadech na
ČT1, ČT2, Artu, dětském kanálu a zpravodajské ČT24...
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.