Ilustrační FOTO - Pixabay

Řidič autobusu je dnes ohrožená profese

V České republice chybí několik tisíc profesionálních řidičů autobusů. Jejich stavy se navíc dlouhodobě nedaří doplňovat mladými šoféry do 30 let, ti mezi nimi tvoří podíl maximálně v jednotkách procent.

Vyplývá to z informací dopravců. V ČR aktivně působí asi 25 000 autobusových řidičů, do ideálního stavu jich ovšem podle statistik chybí až 5000. Podle letošního průzkumu pracovního portálu Profesia.cz je navíc profesionálním řidičům v průměru 57 let. Dopravci se proto obávají, že problémy se budou dále prohlubovat s postupným odchodem zkušených řidičů do důchodu. Podle prognóz by do pěti let mohla takto skončit až třetina řidičů. Část řidičů navíc už v současnosti jezdí v důchodovém věku.

Dopravcům se přitom nedaří odcházející šoféry nahradit mladšími. To potvrzují i statistiky některých dopravců. Jeden z největších provozovatelů linkových autobusů v ČR společnost Arriva zaměstnává 2360 řidičů, šoféři ve věku do 25 let však tvoří pouze půlprocentní podíl. Mladí řidiči tvoří velmi malou část i u dalších velkých dopravců, jako jsou RegioJet nebo FlixBus, kde jsou řidiči do 30 let spíše výjimkou.

Dopravní společnosti se proto snaží rozšiřovat nábor. Čím dál častěji tak přijímají na pozice řidičů ženy, vyhledávaní jsou i řidiči ze zahraničí, především z východní Evropy. Například Arriva minulý týden spustila nábor, ve kterém cílí i na zájemce z jiných profesí, kterým následně nabízí zaplacení řidičského průkazu na autobus, případně jeho rozšíření.

S nedostatkem řidičů se dlouhodobě potýká i Praha. Vedení hlavního města bude jednat s ministerstvem dopravy o novele zákona o silniční dopravě, která by snížila věkovou hranici pro řízení autobusu MHD z 21 na 19 let. Minulý týden o tom informoval náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Pražskému dopravnímu podniku (DPP) chybí dlouhodobě deset procent řidičů. Ministerstvo dopravy se zatím k návrhu nevyjádřilo, jednání však může ovlivnit mimo jiné i plán ministerstva na zavedení řidičského průkazu na zkoušku. Ten u řidičů s praxí do dvou let počítá s odebráním průkazu už při dosažení šesti trestných bodů místo 12, jako u ostatních řidičů.

Dodejme, že řidiči autobusů to ve dnes stále hustším provozu na našich silnicích rozhodně nemají jednoduché, jde o poměrně rizikové a tudíž i stresové zaměstnání, které i přes nedávné zvýšení platových tarifů rozhodně není adekvátně ohodnoceno.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.4, celkem 8 hlasů.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.