Ilustrační FOTO - Haló noviny

Dotace k navýšení spojů nevedly

Dotace na podporu veřejné městské regionální dopravy šly hlavně na výměnu starých vozů za nové, nikoliv na zvýšení počtu spojů. Uvedl to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle ministerstva pro místní rozvoj (MMR) hlavním smyslem podpory je zvýšení podílu ekologických vozidel hromadné dopravy.

Kontroloři prověřili projekty za více než 12,5 miliardy korun vyplacených z Integrovaného regionálního operačního programu v letech 2014 až 2018. »Zájem o veřejnou dopravu je závislý mimo jiné i na četnosti spojů, jak ukázalo šetření Eurobarometru z roku 2014. Z kontroly NKÚ ale vyplynulo, že pouze 21 % vozidel pořídili příjemci, kterými jsou regionální dopravci, k rozšíření vozového parku, a tím i k vyššímu počtu spojů. Většina použila prostředky k výměně starých vozů za nové,« uvedl úřad.

Kontroloři také zjistili, že dopravci vykazovali naprosto nereálné údaje, o kolik se díky dotacím zvýšil počet přepravených osob. Jeden z příjemců například použil dotaci na nákup tramvají, ale do počtu přepravených osob počítal i ty, které jezdily autobusy.

NKÚ upozornil také na to, že část nově zakoupených elektrobusů byla vybavena naftovým topením. »S takto vyprodukovanými emisemi se ovšem při hodnocení projektů nepočítalo,« uvedl NKÚ. Ekologický přínos dotací podle úřadu snižuje i to, že příjemci dotací neměli zákaz prodat stará, méně ekologická vozidla dál. »Jeden příjemce tak například prodal stará vozidla linkovému dopravci,« dodali kontroloři.

Zvýšení počtu spojů je odvislé od potřeby obyvatel

Podle stínového ministra KSČM pro resorty průmyslu a dopravy Pavla Hojdy je oprávněné, že dotace na podporu veřejné městské regionální dopravy šly především do obnovy vozového parku s cílem zajistit nákup a provoz ekologičtějších vozidel, která tolik nezamořují ovzduší. Rozumí také těm provozovatelům, kteří do elektro vozidel nechali namontovat naftové topení, protože tak vytápění v zimním období nesnižuje už tak poměrně nízký dojezd ekologických pohonů. Navíc je podle něj takové topení účinnější.

Stínový ministr KSČM pro resorty průmyslu a dopravy Pavel Hojda.

»Zvýšení počtu spojů je odvislé od potřeby obyvatel daného města nebo oblasti. Protože v mnoha městech došlo ke snížení, nebo dokonce nulovému zpoplatnění pro děti, studenty a seniory, rozložila se časově i zátěž a vytížení městské hromadné dopravy. Navíc zaměstnavatelé a školy nemají stejný nástup a senioři využívají spoje více mimo dopravní špičku. Ve městech, kde je poměrně silné dopravní zatížení, jako je Praha, Brno nebo Plzeň, začíná být pro obyvatele výhodnější cestovat hromadnou dopravou; ta zpravidla zajišťuje i včasnější přemístění z jedné části města do druhé,« uvedl Hojda.

Trend zajišťování ekologičtějších dopravních prostředků je podle něj správný, a až druhým, ale také významným dopadem je vyšší využívání spojů hromadné dopravy. »Dopravci i města musí samozřejmě uvažovat i o ekonomičnosti jednotlivých spojů a zbytečně nezajišťovat spoje v době, kdy jezdí minimum cestujících, naopak posilovat spoje s vysokým vytížením v době nástupu do práce, do škol a při ukončení práce či školního vyučování,« dodal Hojda.

Smyslem podpory není rozšíření četnosti spojů

MMR, které dotace vyplácí, uvedlo, že zvýšení počtu spojů není hlavním cílem dotačního programu. »Hlavním smyslem podpory není rozšíření četnosti spojů, jak se domnívá NKÚ, ale zvýšení podílu nízkoemisních či zcela bezemisních vozidel hromadné dopravy,« uvedl náměstek ministryně pro místní rozvoj Zdeněk Semorád. Dodal, že zvýšení počtu cestujících je jen jedním z vedlejších cílů programu.

Ministerstvo také uvedlo, že při hodnocení a kontrolách projektů se sleduje primární pohon vozidla. »Co se týká využití naftového nezávislého topení v některých vozidlech, jedná se spíše o výjimečné případy, kdy se tak rozhodl dopravce,« dodal Semorád.

Z Integrovaného regionálního operačního programu bylo dosud podpořeno 68 projektů na pořízení nízkoemisních a bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu za 5,9 miliardy Kč, uvádí MMR. Dopravci díky dotacím pořídili 699 vozidel, z toho 417 autobusů na stlačený zemní plyn, 89 elektrobusů, 152 trolejbusů a 41 tramvají.

(jad)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 7, celkem 8 hlasů.

(jad)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.