Ilustrační FOTO - Haló noviny

Slevy jsou pro cestující, ne pro dopravce

Ministerstvo dopravy zvažuje zafixování nejvyšších cen jízdenek na železnici, z nichž vypočítává slevu pro děti, studenty a důchodce. Důvodem je skutečnost, že někteří dopravci zvyšují cenu na výrazně vyšší částky, než je obvyklé, a podle premiéra Andreje Babiše (ANO) poskytování slev zneužívají. Premiér to řekl v Brně na na veletrhu Rehaprotex.

Dopravci musí dětem, studentům a důchodcům poskytnout slevu 75 procent, ušlé jízdné jim pak stát doplácí. Čím vyšší je tedy cena jízdenky, tím vyšší jsou pak kompenzace ze státního rozpočtu a tím vyšší je zisk dopravce. »Slevy jsme udělali proto, abychom pomohli lidem. Zadal jsem panu ministrovi, aby situaci vyřešil,« řekl Babiš.

Extrémní případy souvisejí s Leo Expressem, který ve špičce prodává jízdenku z Prahy do Ostravy i za více než 1000 korun. Cestující však ve výsledku jede dokonce zadarmo, protože dopravce cestujícímu jízdné vrací, upozornil dříve server Zdopravy.cz. »Snažíme se domluvit s ministerstvem financí, jak problém vyřešit,« řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Může jít o omezení ceny jízdenky na konkrétní trasu nebo stanovení maximální výše jízdného na kilometr.

Mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík k tomu řekl, že společnost od letošního října stanovila nový systém pro výpočet kompenzací za slevy. Podle něj tak je nyní například na trase Praha - Ostrava 75procentní kompenzace vypočítávána maximálně z 599 Kč. Při vyšší ceně jízdenky by měla stále platit tato hranice. Nový výpočet kompenzací by se měl projevit ve fakturách za letošní říjen.

RegioJetu se podle mluvčího Aleše Ondrůje problém netýká a se zastropováním kompenzací souhlasí. »Striktně se ke státem nařízeným slevám chováme jako k sociální dávce, nikoli ke komerční nabídce dopravce,« uvedl. Společnost podle něj po zavedení slev ceny nijak nezvyšovala, zároveň nepoužívá ani tzv. dynamický tarif, který by měnil ceny podle aktuální obsazenosti spoje a který slevy nekombinuje ani s komerčními akcemi. Stropem pro výpočet kompenzací by podle firmy měl být zákonem stanovený státní jednotný tarif, který stát připravuje v souvislosti se zavedením jednotných jízdenek.

Případné změny při výpočtu kompenzací se podle mluvčího Arrivy Martina Faráře nedotknou ani této společnosti, protože Arriva ceny neměnila a neupravuje je ani podle atraktivity spojů. Ceny ani výše kompenzací u firmy by se podle něj nezměnila ani při zastropování podle jednotného tarifu.

Systém státních slev je pro dopravce obecně přínosný, protože díky němu přibývá cestujících. Nejvíce peněz z celkového balíku dostaly České dráhy, a to 2,5 miliardy Kč, což vyplývá z toho, že jsou zdaleka největším dopravcem v ČR.

(ici)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6, celkem 6 hlasů.

(ici)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.