Bude to parádní kšeft

Začínající boom s elektromobily mně připadá jako další skvělý byznys pro určitou skupinu podnikatelů. Nemohu jinak, než si připomenout fotovoltaické elektrárny, větrníky, a jiné nápady kryté zájmem o ochranu ovzduší, které přinášejí byznysmenům nesmírné prostředky. Platíme je však v konečných výsledcích my všichni plátci daní. Patří sem pochopitelně i projekt takových megastaveb, jako je kanál »Odra, Labe, Dunaj«. Přitom jde ve všech těchto případech jen a jen o podnikatelský záměr a snahu na úkor druhých vydělat nemálo peněz.

Dostala se ke mně v této souvislosti informace o studii Christopha Buchala z Kolínské univerzity. Podle jeho výzkumů elektromobily mají dokonce výrazně vyšší emise než dieselová auta. Ne, nezbláznil jsem se a ani onen vědec. Spotřebují totiž obrovské množství energie při těžbě  lithia, kobaltu a manganu, bez nichž zdroj energie do elektromobilů nelze vyrobit. Baterie, což uvádí zmíněný výzkumník, např. Tesla Model 3, znečistí tak planetu 11 až 15 tunami CO2. Navíc k těmto zjištěním musíme připočítat emise při výrobě elektřiny a dostaneme se prý na 156 až 180 gramů CO2 na kilometr oproti 73 až 98 gramům u spalovacích motorů.

Nemohu posoudit, kolik pravdy je ve zmíněných počtech. Ale zdánlivé úspory se tak jeví ve zcela jiném světle. Chápu, že je třeba něco udělat s oteplováním způsobeným člověkem, s jistou nečistotou ovzduší, které zase jde na úkor člověka a jeho civilizace, ale namísto rázných opatření se někdy prosazují pseudořešení, jež navenek vypadají pozitivně. Netvrdím, že elektromobily neznamenají pokrok, ale dnes, kdy se nepodařilo ještě vyřešit jejich levnou a mnohem optimálnější výrobu, se mi zdá, že jde především o velký kšeft pro výrobce.

I další tzv. opatření k ochraně ovzduší a bezpečnosti lidí vyvolávají více otazníků, než odpovědí. Připomínám v této souvislosti opuštění jaderné energetiky Německem, které se tak brzy stane dovozcem energií, jež budou vyrobeny jinde. Jejich větrníky, které ničí krajinné pohledy rozmístěné porůznu v zemi, stejně jako ty naše fotovoltaiky, totiž spotřebu elektrické energie v SRN nevyřeší a ani nepřinesou změny vedoucí ke zlepšení ovzduší. Stejně jako zmíněné elektromobily. Kšeft to ale bude parádní.

Filip ZACHARIAŠ, předseda OV KSČM Vyškov


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.9, celkem 38 hlasů.

Filip ZACHARIAŠ

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


velkymaxmilian
2019-11-06 11:42
@joska.korinek: Vidím, že vám musím ležet hodně v žaludku, asi jsem
vám nejednou šlápl na "kuří oko", nevidím důvod v tom
pokračovat.
salekiv
2019-11-06 10:54
Pane Kořínku, k urážkám typickým pro zdejší přívržence minulých
pořádků se nesnížím. Mrzí mě pouze, že jste nevyužil tak z
vašeho pohledu jednoznačné příležitosti a ten parádní kšeft nám
neobjasnil. Tak snad příště.
joska.korinek
2019-11-06 09:49
Pane Šálku, proč se pouštíte do kritiky něčeho, o čem nemáte ani
ponětí? Jestliže vám „uniká“, v čem je ten „parádní
kšeft“, to je potom s vámi těžké pořízení. Zato ve způsobu
kritiky inteligence ostatních doháníte Velkého Maxe. Možná jste
absolvovali i stejnou univerzitu, nejspíš VUML.
velkymaxmilian
2019-11-05 11:14
Studie Christopha Buchala z Kolínské univerzity byla zveřejněna letos
na jaře. Podrobně se jí věnoval časopis Šifra (s podtitulkem:
"Pro ty kdo čte mezi řádky), ze kterého pan Zachariáš čerpá
(respektive "pracuje" CTRL x C a poté V...). Stoupenci
elektromobility mohou vypracovat naopak studie o budoucím útlumu
energeticky a emisně významném petroprůmyslu. Člen
"výkoňáku" KSČM, nám sice podstatu kšeftu nevysvětlil, ale
musíme ho ovšem pochválit, že "Zemanův kanál" označil za
megastavbu, což v HaNo nebývá zvykem...
salekiv
2019-11-05 10:16
Zdá se, že kandidát na předsedu KSČM příliš logického myšlení
nepobral. Na jednu stranu tvrdí, že aktuálně není vyřešena levná a
optimální výroba elektromobilů a na druhou, že to bude parádní
kšeft. Nějak mi uniká, v čem ten parádní kšeft vidí. Vysvětlení
se od něj samozřejmě nedočkáme. Kdyby automobilky mohly, tak by
samozřejmě rády zůstaly u spalovacích motorů. Bohužel emisní
regulace automobilů v EU jsou natolik přísné, že pro jejich naplnění
automobilkám nezbývá nic jiného než se na elektromobiltu připravovat
už teď. Že je to bude stát stamiliardy eur je nabíledni. A že to pro
některé může znamenat i krach, je bohužel pravděpodobné. Mezi ty
ohrožené se řadí i takové automobilky jako VW, která dle
zákulisních zpráv celou svojí budoucnost vsadila na elektromobilitu.
Kromě toho automobilky v současné době musí řešit i další vývoj v
oblasti autonomního řízení, sdílení aut apod. Nikdo pořádně neví,
kam se vývoj v tomto oboru bude dále ubírat. Žvatlání pana
Zacháriáše o parádním kšeftu tak vyznívá vskutku úsměvně.
Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.