Ilustrační FOTO - Pixabay

Utajená novinářka odhalila polské trolly

V diskusi o jistém novinovém článku mohli nedávno polští uživatelé Twitteru sledovat, jak se dvojice údajných konzervativně smýšlejících žen vysmívá liberální opozici v Polsku. To by samo o sobě nebylo ničím neobvyklým, v tomto případě ale ženy nebyly skutečné, nýbrž šlo o falešné profily vytvořené uvnitř marketingové firmy Cat@Net sídlící ve Vratislavi.

Jeden z účtů provozovala investigativní reportérka Katarzyna Pruszkiewiczová, která v tzv. trollí farmě v utajení strávila šest měsíců, napsal britský The Guardian.

Společnost Cat@Net se označuje za internetovou PR agenturu, v níž specialisté budují zejména na sociálních sítích »pozitivní image firem, jednotlivců či veřejných institucí«. Práce Pruszkiewiczové ale ukázala, že ono budování image spočívá ve snaze ovlivňovat voliče či spotřebitele pomocí falešných internetových osobností.

Organizovaná nenávist

Když reportérka do společnosti nastoupila, jejím prvním úkolem bylo založit si profil pro sdílení společenského a politického obsahu a nasbírat 500 fanoušků. Nakonec mj. spravovala anonymní účty, kterými propagovala materiály státní televize TVP, považované kritiky za extrémně provládní médium šířící nenávist vůči menšinám.

Neautentické profily nicméně propagovaly obsah různých politických odstínů ve snaze přitáhnout pozornost a získat podporu dalších uživatelů, kteří mohli být následně využiti ve prospěch klientů. »Cílem je vybudovat si důvěru u lidí z obou stran politického spektra. Jakmile získáte něčí důvěru tím, že jim vracíte zpátky jejich vlastní názory, jste v pozici, kdy je můžete ovlivnit,« řekl kolega Pruszkiewiczové z investigativní skupiny Reporters Foundation Wojciech Ciesla.

Každý ze zaměstnanců Cat@Net měl na starosti kolem desítky profilů na sociálních sítích a dostával instrukce ohledně toho, do jakých debat se zapojovat, koho je potřeba kritizovat a koho naopak velebit. »Bylo by skvělé, kdybys přidávala pozitivní komentáře o vládním příspěvku pro TVP a o televizních koncesionářských poplatcích,« psalo se v jednom e-mailu od nadřízeného. Vratislavská firma v prohlášení na svých webových stránkách nicméně odmítla, že představuje trollí farmu.

»Zásadní otázkou je to, jak úřady po celém světě zareagují na výzvu, kterou přinášejí takovéto aktivity,« myslí si odborník na dezinformace působící v Londýně Peter Pomerantsev. »Je to ale důkaz toho, jak chatrný a neefektivní ve skutečnosti je náš regulační rámec a jak jsme zranitelní vůči nebezpečnějším hráčům využívajícím podobné postupy,« dodal podle ČTK.

(rj)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 4.9, celkem 10 hlasů.

(rj)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.