Ilustrační FOTO - Wikimedia commons

Sněmovna zachraňuje Berounku

Dolní tok Berounky o délce čtyř desítek kilometrů zřejmě nebude možné splavnit. Sněmovna schválila zrychleně už v úvodním kole poslaneckou novelu zákona o vnitrozemské plavbě, která vyřazuje úsek řeky ze seznamu významných vodních cest využitelných k dopravě.

Změna se týká Berounky od 37. říčního kilometru do přístavu v Praze-Radotíně. Poslanci svůj návrh zdůvodňují dopadem na životní prostředí. V důvodové zprávě vysvětlují, že důsledkem zařazení dolního toku Berounky do seznamu dopravně významných využitelných vodních cest je i povinnost příslušných úřadů prosazovat její splavnění. To by podle nich ale znamenalo i významné stavební zásahy včetně vybagrování dna. Projekt splavnění Berounky je podle nich překonaný a je i v rozporu se současnými principy vodní dopravy, péče o přírodu a krajinu a především principem udržitelného rozvoje.

Zatímco ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) se k novele postavil neutrálně, ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) ji podpořil. »Projekt (splavnění Berounky) už je dávno mrtvý,« uvedl Brabec, podle něhož možná ještě žije »v hlavách nějakých úředníků a zpracovatelů projektových dokumentací«.

Podle místopředsedy výboru pro evropské záležitosti Jiřího Valenty (KSČM), který je jedním z pětice komunistických zákonodárců, kteří se pod návrh podepsali, jsou jakékoliv další zásahy do toku řeky Berounky zcela nadbytečné a v konečném důsledku pro celou společnost i kontraproduktivní. »Unikátnost samotného řečiště spočívá především v tom, a na tom se shodují mnozí odborníci na krajinu, že se nachází často v oblastech doposud minimálně dotčených zásahy člověka. Bagrování či jiné terénní úpravy by některé přírodní lokality podél koryta řeky do značné míry znehodnotily, a to na úkor lodní dopravy, která není v rámci národního hospodářství zásadní nezbytností. Donekonečna omílaný ‚ekologický‘ provoz lodní dopravy je již po delší dobu záměrně šířeným mýtem, přičemž její samotný význam je již v některých zemích stále více kompenzován zejména dopravou železniční,« řekl našemu listu po předložení návrhu.

Realizace skrytých přání lobbistických skupin?

Požadavek na kompletní splavnění Berounky je podle něj »realizací skrytých přání některých vlivných lobbistických skupin podnikajících v regionální dopravě«. »A bylo by špatně, aby za ulehčení jejich podnikatelské činnosti platila celá občanská veřejnost dalšími umělými zásahy do životního prostředí. To je v naší zemi aktuálně narušováno více než dost!« dodal Valenta.

Vláda jako celek v souvislosti s novelou sedmi desítek poslanců v čele s Janou Krutákovou (STAN) upozornila na to, že samotné zařazení říčního úseku do seznamu využitelných vodních cest nezakládá povinnost vybudovat zde plavební stupně. Automatické ohrožení životního prostředí tedy podle materiálů kabinetu nepředstavuje. Pokud by se stupně v budoucnu měly stavět, záměr by se podle podkladů z hlediska vlivů na životní prostředí posuzoval.

Se splavněním části Berounky nesouhlasí obce a pražské městské části v okolí jejího dolního toku. Úpravy řeky pro motorové lodě by podle nich zhoršily dopady povodní a charakter krajiny kolem řeky, která si dosud uchovala přirozené koryto.

Stejný návrh prosadila Krutáková už dříve do novely, která měla umožnit vodákům plavbu s alkoholem v krvi. Sněmovna ale nakonec předlohu potom, co ji s úpravami mířícími na alkohol u cyklistů vrátil Senát, neschválila.

Norma nyní zamíří k posouzení do Senátu.

(jad, ku)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 6, celkem 6 hlasů.

(jad, ku)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.