Ilustrační FOTO - Haló noviny

Hrozí mnohakilometrové kolony kamionů

V sobotu 30. listopadu začne na tuzemských dálnicích fungovat nové mýto. Jeho spuštění budou v prvních dnech nejspíš provázet dlouhé kolony kamionů u hraničních přechodů.

Budou důsledkem pomalé registrace dopravců do nového systému, scházelo jich stále více než 150 tisíc z celkem očekávaného počtu 458 tisíc. CzechToll, budoucí správce systému, proto u hranic v minulých dnech rozmístil mobilní registrační pracoviště a posílil kapacity obchodních míst a řídící centrály.

Podle údajů z rána bylo do nového mýta zatím přihlášeno přes 300 tisíc vozidel. Mezi dopravci pak je rozesláno necelých 200 tisíc palubních jednotek. Stále zbývá přihlásit desítky tisíc aut například z Polska nebo Německa.

Kvůli nedostatečným registracím a pomalému přebírání palubních jednotek tak hrozí zejména u hranic dlouhé kolony, a to zejména od pondělního rána. Nejhorší situace se podle dopravního modelu CzechTollu dá očekávat na česko-slovenském přechodu u Lanžhotu na Břeclavsku, kde by kolony mohly dosahovat až 12 kilometrů. Fronty přes deset kilometrů hrozí například také u Bohumína. Několikakilometrové kolony se dají očekávat i na dalších hraničních přechodech, zejména s Polskem a Slovenskem, nárazově také ve vnitrozemí.

CzechToll kvůli tomu posílil kapacity registrací. Už v tomto týdnu se začalo u hranic pohybovat 15 registračních vozů, které budou v případě potřeby přejíždět mezi jednotlivými krizovými místy. Auta stojí zejména u hraničních přechodů nebo na velkých odpočívadlech v jejich blízkosti. Vedle toho společnost vytvořila dalších 11 dočasných pracovišť, kterými rozšířila kapacitu zavedených obchodních míst, jde hlavně o benzínové pumpy. Minimálně pro celý příští týden CzechToll také zdvojnásobí počet pracovníků pražské řídící centrály na 120 pracovníků. Provoz budou koordinovat také posílené policejní hlídky.

Nové mýto bude fungovat na 2300 kilometrech dálnic a silnic. Oproti současnosti se tak mýtné rozšíří o přibližně 860 kilometrů silnic první třídy, na nichž bude systém spuštěn na začátku příštího roku. Systém je postaven na satelitní technologii, bude tak využívat služby zavedených satelitních a navigačních systémů jako GPS, Galileo nebo Glonass. Současně se spuštěním nového mýta bude vypnuta stávající mikrovlnná technologie, jejíchž nejviditelnější částí byly mýtné brány. Nový systém bude využívat 49 těchto bran pro kontrolu zaplacení mýtného, dalších 11 postaví na nových úsecích. Pro dalších zhruba 210 bran, které zůstanou po stávajícím systému, hledá stát využití, jedním z nich by měl být například systém elektronických dálničních známek.

Nové mýto bude provozovat konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll, které zvítězilo v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele loni. Uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz mýta. To u nás dosud provozovala firma Kapsch. Od roku 2007 stát na mýtném vybral kolem 108 miliard.

(ng)


Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

Hodnocení: 5.6, celkem 5 hlasů.

(ng)

Diskuse k článku

Vážení čtenáři, chcete-li se zapojit do diskuse, prosíme vás o dodržování slušného vystupování. Příspěvky, které budou obsahovat sprosté výrazy, smažeme.


Reklama
Reklama

Reklama

Vydává Futura a.s., Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1.
Telefony - ústředna: 222 897 111, sekretariát: 222 897 256.
Email: internet@halonoviny.cz, ISSN 1210-1494.